GiAF JAARPROGRAMMA 2023 (update 2023-12-08)
Tijdens de ALV van 2023 is besloten dat je twee foto’s mag insturen.
Foto’s voor de beamer stuur je uiterlijk de zondag voor de clubavond naar
De nieuwe naamgeving is als volgt: nr. van je foto-naam achternaam (indien mogelijk!) dus:
01-voornaam achternaam (1e keus)
02-voornaam achternaam (2e keus)
Gebruik altijd 2 cijfers, minder dan 10 foto’s begin je dan met een 0 (nul)
Formaat minimaal 2560 x 1440 of groter
Aanleveren via WeTransfer
Voor de activiteiten van de afdeling zie: afdeling-03-drenthe-vechtdal (fotobond.nl)
Klik op een regel om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
Gespreksleiders overzicht
G = Gespreksleider, R = Reserve, X = Afwezig. Update 2023-10-06, onder voorbehoud!
Datum | Onderwerp | Jan | Herry | Bert | Annelies | Geert Vos |
26-01 | Series | G | R | X | - | G |
23-02 | BFW2023 | X | - | - | X | - |
9-3 | Oog in beeld | - | G | X | G | R |
13-4 | Industriele fotografie | G | - | G | R | - |
11-5 | Food foto's | - | - | - | - | - |
8-6 | Minimalistisch | - | G | X | R | G |
22-6 | Vrij werk | G | - | G | - | R |
28-9 | Chaos | - | G | G | - | - |
26-10 | In het bos | G | - | - | R | G |
9-11 | Vrij werk | - | R | G | G | - |
14-12 | Monochroom | R | G | - | - | G |
12-01. Nieuwjaarsborrel
Nieuwjaarsbijeenkomst (door Herry Vos)
GiAF-leden komen bij elkaar om het nieuwe jaar te vieren. 18 in getal, er zijn wat afwezigen, jammer. Maar verheugend: ook Patricia is er weer. En verdrietig: Tineke maakt bekend dat ze vanwege haar slechter wordende ogen moet stoppen. Ze blijft welkom.
Voorzitter Annelies heet iedereen welkom. Een echte toast laten we afwezig. Voor zover ik weet waren er ook geen bubbels. Behalve de GiAF-bubbel, waarin we ons tot 22.00 uur opsloten, onder het genot van heel veel en heel divers eigengemaakt lekkers, spetterende China Lights-beelden op het scherm, een klassiek-mooi filmpje van bruggen-Mans en de verrassende foto-oplossingen van de fotofeuilleton 2022, en ook nog 2021. En uiteraard werd er heel veel gekletst, overal kleine groepjes, steeds wisselend van samenstelling. Bijzonder gezellig, en een goed begin van dit nieuwe fotojaar.
Foto: Jan van der Ende.
Foto: Bart Romijn.
Foto: Annelies Neuteboom.
Foto: Marsia Stelling.
Foto: Eric Machiels.
26-01. Series
Thema-avond: Series (door Hans Rossing)
Bij binnenkomst werden we verrast met enkele tafels vol foto’s in passe-partouts. Tijdens het rondje bestuursmededelingen vertelde Geert (V) dat de expositie in de kerk van Annerveenschekanaal inmiddels is verhuisd naar woonzorgcentrum ’t Holthuys in Annen. De daar tot-nu-toe geëxposeerde foto’s zijn meegenomen naar deze clubavond en konden door de makers mee naar huis genomen worden. Geert vertelde erbij dat door het ophangen van de langverwachte extra rails er nu tientallen extra foto’s in ’t Holthuys kunnen worden tentoongesteld.
Het onderwerp van vanavond was ‘Series’. Ieder lid kon hiervoor twee series van 3 of 5 samenhangende en elkaar versterkende foto’s ter bespreking insturen (uit Jaarprogramma 2023). Deze korte inleidende tekst bevatte toch nog heel wat stof voor discussie: wat is een serie en uit hoeveel foto’s bestaat die of mag die bestaan?
Een algemene definitie van een serie is: Een rij van dingen die op elkaar volgen. Een algemene definitie van een fotoserie is: Een aantal foto’s dat op een of andere manier met elkaar samenhangt. De definitie die vanavond werd gehanteerd is: Een serie bestaat uit een aantal foto’s met hetzelfde onderwerp (iets dat je ‘vast kunt pakken’), verbonden door een thema (de samenhang).
In de inleiding werd gesproken over 3 óf 5 foto’s, toch was er enige discussie of 4 foto’s nu wel of niet kon. Daarop is niet een definitief antwoord gekomen, ik zou dus voor de ‘veiligheid’ in ieder geval voor wedstrijden voor 3 of 5 kiezen en niet voor 4 (maar dat is mijn persoonlijke mening).
Daarnaast was er voorafgaand aan de bespreking nog discussie over de vraag: bespreken met behulp van de beamer of toch liever met geprinte foto’s? Voor beide standpunten zijn voor- en nadelen te verzinnen en beide standpunten kenden dan ook voor- en tegenstanders. De afspraak voor deze keer was: met behulp van de beamer. En zo geschiedde.
Als ik goed geteld heb zijn er in totaal 8 series besproken van 5 inzenders. Bij iedere serie werd begonnen met de basisvragen: wat is het onderwerp en wat is de samenhang? Het was leuk om vast te stellen dat hierover de meningen verschilden waarbij er natuurlijk geen echt goed of fout is.
Ook bestond bij sommige inzenders twijfel over de beste foto(’s) gerelateerd aan het doel van de serie. Is iedere foto individueel sterk én voegt hij wat toe aan de serie? Ze hadden daarom meer dan 5 foto’s per serie ingestuurd zodat daar gezamenlijk over gepraat kon worden. Daarbij werd enthousiast gewisseld in de volgorde, werden foto’s verwijderd en (op een andere plaats) weer toegevoegd, werden foto’s gecropt, gespiegeld, een beetje geëdit en werd met de beeldverhouding gespeeld. Hierbij bleek dat al deze zaken veel invloed kunnen hebben op de kracht van de uiteindelijke serie en dat het dus zeker de moeite waard is om daar aandacht aan te besteden! Er werd ook gekeken naar herhaling in de beelden, soms is dit gewenst omdat het een functie heeft maar het kan ook saai worden.
Er werd ook regelmatig verwezen naar de wijze waarop een professionele jury naar een serie kijkt en tot een oordeel komt. Hierbij is de eerste indruk bijna doorslaggevend, een jurylid heeft maar weinig tijd voor dat eerste oordeel en moet dus ‘gegrepen’ worden.
Al met al veel tips en informatie voor de inzenders om mee aan de slag te gaan.
9-02. Algemene Ledenvergadering
Algemene Ledenvergadering (door Jetty Bentlage)
De Algemene Leden Vergadering werd door 21 leden bezocht. Fijn dat iedereen zo betrokken bij de club is. Ivonne had helaas corona en kon dus niet notuleren, maar Bert heeft het overgenomen. Binnenkort krijgen de leden ze toegestuurd samen met de actiepunten. En dan kunnen direct de (tekstuele) opmerkingen ingestuurd worden, zodat deze niet meer op de volgende ALV behandeld hoeven te worden. Op de inhoud gaan we wel pas volgend jaar in.
Het bestuur was blij dat de contributieverhoging geen problemen gaf. Het bestuur had het ook liever anders gezien, maar in deze dure tijd is het onvermijdelijk. Twee euro is nog niet veel, want een tekort van bijna 1000 euro op de begroting gedeeld door 30 leden geeft een verhoging van meer dan 30 euro per lid. Dat zou natuurlijk te gek zijn, maar gelukkig kunnen we nog interen op ons vermogen.
John Beugeling gaat vanaf nu het A-team versterken. Als er leden bij een commissie willen, kunnen ze dat altijd aangeven bij het bestuur.
Verder is besloten is dat ieder lid voortaan maximaal twee foto’s mag insturen voor de clubavonden, zodat alle foto’s aandacht kunnen krijgen. Graag in de naam van de foto vermelden: de datum, je eigen naam en een volgorde, 1 voor degene die je het eerst besproken wilt hebben:
20230528-Bert-1.jpg en 20230528-Bert-2.jpg
Dit is altijd na te kijken op deze website bij ledeninformatie. (foto’s aanleveren voor de clubavond)
23-02: BFW2023 inzendingen beoordeeld door BeFoAm leden
Selectie BFW 2023 door leden BeFoAm (John Beugeling)
Deze bijeenkomst stond helemaal in het teken van de selectie van foto’s voor de Bondsfotowedstrijd 2023. De laatste tijd kwamen de inzendingen van GiAF niet heel positief uit de jurering van de Fotobond. Daarom is er deze keer voor gekozen om contact op te nemen met de fotoclub BeFoAm uit Beilen, omdat zij de laatste jaren regelmatig hoog geëindigd zijn. Twee Bmk’ers (Bondsmeesterklasse), Hans Nienhuis en Ab Postma van BeFoAm waren bereid gevonden om de meer dan 50 foto’s die wij hadden ingezonden voor de voorselectie van de BFW23 te beoordelen.
Deze avond waren beide Bmk’ers aanwezig om hun commentaar te geven op elke individuele inzending via een expres-bespreking van ongeveer een halve minuut per foto. Daarna hebben beiden heren apart een selectie gemaakt van de inzendingen, waarna ze uit beide selecties een eindselectie gemaakt hebben die zij voorstelden om in te zenden voor de BFW23.
Als laatste heeft Ab van een aantal foto’s verbeteringen gemaakt die hij tijdens deze zitting besprak. Voor de bespreking van de individuele foto’s waren de inzendingen in aparte groepen ingedeeld, zoals architectuur, dieren, diverse, landschappen, macro en sport. Het voert te ver om in dit verslag het commentaar van elke individuele foto weer te geven. Hiervoor is van de hele avond een film gemaakt, zodat wanneer je er niet bij aanwezig kon zijn, het eventueel weer terug gekeken kan worden (zie voor de link onder het kopje YouTube).
Over het algemeen werd de technische kwaliteit van de foto’s als goed beoordeeld. Echter de beoordeling was dermate kritisch uitgevoerd dat op elke foto wel enkele aandachtspunten/ aanbevelingen gegeven werden waarvan de belangrijkste waren:
- Dynamiek, dynamiek en dynamiek. Meerdere foto’s werden als te statisch beoordeeld. Door enkele aanpassingen zouden de foto’s veel dynamischer gemaakt kunnen worden. Dit werd dermate vaak benoemd dat in het publiek al gevreesd werd dat je ‘s avond thuis aan niets anders meer zou kunnen denken dan: “het moet dynamischer”.
- Het onderwerp decentraliseren verhoogt de spanning in een foto. - je blik over een foto loopt van linksboven naar rechtsboven, rechtsonder, linksonder en naar het midden. Vermijd daarom in de hoeken grote vlakken waar niets gebeurt.
- Witte/heldere vlakken trekken veel aandacht. Wanneer in die vlakken niets gebeurt, verwijder ze door croppen of door ze donkerder te maken. Wanneer dat niet mogelijk is laat daar wat gebeuren wat de aandacht trekt. (Photoshop).
- Denk erover na wat het onderwerp van de foto is/wat je ermee wil zeggen. De kunst is om een zekere mate van spanning te creëren/onduidelijkheid in te brengen waardoor je gedwongen wordt om uit te vinden wat er staat/wat er mee bedoeld wordt.
- Probeer ‘storende’ elementen zo veel mogelijk te verwijderen. Kijk goed wat storend kan zijn, of laat anderen er eens naar kijken (foto-blindheid).
Beide heren lieten daarna hun eigen top 10 keuzes zien. Opvallend was dat ze zes dezelfde foto’s geselecteerd hadden. Uiteindelijk werd de gezamenlijke Top 10 gepresenteerd. Hier viel mij op, dat op relatief veel foto’s personen te zien waren. Na deze presentatie liet Ab nog enkele voorbeelden zien van aanpassingen aan de ingezonden foto’s door middel van croppen, decentraliseren, reduceren van witheid en verwijderen/ toevoegen van elementen via nabewerking. Dit was heel verhelderend voor wat bedoeld werd met de aandachtspunten/aanbevelingen en het was bijzonder om te zien hoe de compositie van de foto’s soms door hele kleine aanpassingen toch duidelijk verbeterd werd. Dit laatste was aanleiding dat sommige het een goed idee vonden om elkaars foto ook eens in kleine groepjes te beoordelen, alvorens ze in te sturen voor toekomstige bijeenkomsten. Op het laatst werden nog enkele tips gegeven voor de BFW in het algemeen:
- Zelfde passe-partouts, liefst in het wit.
- Volgorde belangrijk voor wat betreft kleur/formaat etc.
- Maak de foto’s niet te groot, beoordeling vindt plaats op niet meer dan een meter afstand.
Op het eind van de avond was er nog gelegenheid om foto’s, waaronder ook enkele winnende BFW-foto’s, van beide mannen te bekijken. Al met al een zeer geslaagde en vooral leerzame bijeenkomst.
Tips passe-partoutsnijden naar aanleiding van selectieavond BFW 2023 (door Ab Postma)
Even een berichtje over 23 februari, ik hoorde de vraag waarom heb je de uitsnede van de foto's op de passe-partouts er zo uitgehaald. Ik gebruik hiervoor een Duits gratis te downloaden programma waarin de je buitenmaten van het karton moet invoeren en dan de fotomaat. Het programmaatje geeft dan een keuze hoe je de foto wilt plaatsen. Je kunt kiezen voor een rekenkundige centrering, een visuele centrering, boven 1/3 onder 2/3, de gulden snede of je kunt zelf een maat invoeren. (www.heise.de)
Uit kostenbesparend oogpunt heb ik in het verleden bijna alles op A4-formaat laten afdrukken. Mijn vierkante foto's hebben een maat van 18,5 centimeter vierkant, je houdt dus nog wat wit over omdat het papier 21 centimeter breed is. Mijn rechthoekige foto's hebben standaard in de lengte richting altijd een maat van 26 centimeter.
Wat ik doe is het gat voor de vierkante foto's 19,5 of 20 centimeter vierkant maken. Je vierkante foto heeft dan rondom een rand wit binnen het passe-partout, de foto komt dan meestal beter tot zijn recht. Dat gebeurt ook met de liggende foto's, ze staan in mijn passe-partouts altijd met een kleine witrand eromheen. In Photoshop kun je met canvasgrootte het formaat van het afdrukpapier ingeven en zo de foto precies plaatsen op het afdruk vel. Als club kun je ervoor kiezen dat één iemand dit regelt en ook alle afdrukken verzorgt, als je dan ook tien passe-partouts laat maken met de op deze manier verkregen uitsparingen komt dat de presentatie ten goede. Ik zelf heb wel minsten vijf soorten uitsneden in het passe-partout waarin ik elke keer op deze manier mijn foto plaats. Ik heb dan ook minstens vijf passe-partouts van elke soort klaarliggen. Als je dan een serie wilt laten zien zitten ze allemaal op dezelfde plaats. Dit zorgt voor rust aan je ogen. Je kunt als club deze manier ook gebruiken om ervoor te zorgen dat er een rustige lijn van plaatsen in een serie van tien foto's kan komen.
{slider 2-03.Lezing Wiliam Harpe Cameranu}
Lezing van William Harpe bij de afdeling 03 (Jan van de Ende)
William Harpe, werkzaam bij CameraNu, hield in Hoogeveen een lezing voor de Afdeling 03. Voor een groep van 24 mensen werd door William ingegaan op allerlei technische aspecten van de fotografie en welke invloeden dat heeft op je foto’s. Denk aan verschillende camera’s (spiegelreflex- versus systeemcamera en de ontwikkeling van de sensoren), lenzen en filters.
Afstand, Belichting en Compositie
William stelde zich eerst voor en hierbij kwam naar voren dat hij ook docent was voor een fotografiecursus ABC bij CameraNu. Daarop werd de vraag gesteld wat ABC betekende. ABC staat voor Afstand, Belichting en Compositie. De drie aspecten die essentieel zijn in de fotografie en waar iedere fotograaf mee bezig zal zijn.
Ontwikkelingen
Hierna vertelde William het nodige over de ontwikkelingen van de camera’s. Medio 60’er jaren deed de spiegelreflexcamera zijn intrede. De digitale fotografie werd voor het eerst mogelijk in september 1981. Deze camera’s hadden floppydisks nodig om de bestanden op te slaan. Onderstaande foto is uit de begin jaren.
Sony Cybershot.
Filter
Daarna ging William naar de techniek met de eerste vraag wie er een filter op zijn lenzen heeft en waarom. Daar kwamen verschillende reacties op. Degene die geen filters gebruikte hadden als argument het lichtverlies van het filter. Degene die wel een filter gebruiken gaven voornamelijk aan deze te gebruiken als bescherming van het objectief. William gaf een uitleg dat een filter niet persé nodig is voor grote beschadigingen van het glas van de lenzen, omdat we allemaal zeer zuinig zijn op de objectieven. Wel moeten we regelmatig stofjes en aanslag verwijderen van het glas. Daarvoor gebruiken over het algemeen een luchtpompje met borsteltje en reinigingsvloeistof en een zacht reinigingsdoekje. En andere wijze is er eigenlijk niet. Hierdoor ontstaan wel minuscuul kleine beschadigingen in de coating op het glas. Om dat te voorkomen wordt geadviseerd een filter te gebruiken. Immers een filter vervangen is vele malen goedkoper dan een lens vervangen.
Lichtabsorptie
Maar het argument van lichtabsorptie van filters dan? Glas heeft de eigenschap dat een deel van het licht dat op het glas valt wordt gereflecteerd (zie figuur 2). De coating op het glas moet de reflectie van licht tegengaan en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk licht door het glas gaat. William liet zien dat kwalitatief goede filters (zijn wel de duurdere filters van ca 70 euro of meer) geen of zeer weinig licht reflecteren en dus het licht gewoon doorlaten. (maar een goedkoper filter voldoet volgens hem tegenwoordig ook prima, red.). Hij toonde dit aan met een instrument dat het lichtverlies kan meten en in een grafiek zichtbaar kon worden gemaakt. Zichtbaar licht begint bij 400nm en eindigt bij 780nm.
Diagram lichtdoorlaatbaarheid van een uv-filter.
Uv-licht
Voor wie meer wil lezen over de lichtdoorlaatbaarheid van filters en coating op de filters, zie HOYA New Catalog-V3-THK.qx (cvp.com). Nu dan de vraag of het filter een uv-filter moest zijn of dat een gewoon glasfilter gebruikt kon worden. Bij de analoge fotografie zijn de films gevoelig voor uv-licht. De sensors van de digitale camera’s zijn niet uv-gevoelig, dus is een uv-filter feitelijk overbodig. Een gewoon glasfilter van goede kwaliteit voldoet uitstekend. Het blijkt dat de kwaliteit van de verschillende coatings inmiddels zo goed zijn doorontwikkeld dat deze lichtreflectie nagenoeg voorkomen. Met een instrument werd het effect van lichtdoorlaat van verschillende filters gedemonstreerd. William gaf vervolgens een uitleg over het kleurenspectrum waaruit het licht bestaat. Ook hiervoor had hij een apparaat bij zich dat dat zichtbaar maakte. Ook hier werd zichtbaar gemaakt dat met name in het spectrum ultraviolet en blauw er behoorlijk wat licht niet werd doorgelaten bij filters van lagere kwaliteit.
Lenzen
Vervolgens heeft William een uitleg gegeven wat de effecten zijn van het gebruik van groothoek-, standaard- en telelenzen. Hij begon met de uitleg wat nu eigenlijk een standaardlens is. Daar bestond bij de aanwezigen nogal wat misverstand over. Een standaardlens heeft als eigenschap dat, van het beeld op de foto gemaakt met een standaardlens, door de beschouwer van de foto goed is in te inschatten op welke afstand het object en de fotograaf af staat. Bij een groothoeklens wordt het perspectief in het beeld zo veranderd dat het lijkt dat de afstand tussen twee objecten op de foto veel groter is dan dat dit in werkelijkheid was. Voor de telelens is dat tegenovergesteld. Daarnaast zien we dat bij een groothoeklens de verticale lijnen aan de zijkant van een beeld niet meer recht omhooglopen, maar trapeziumvormig staan. Met een enkele voorbeeldfoto’s werd dit duidelijk gemaakt.
Leerzame avond
De avond begon om 20:00 uur en was om 22:00 uur afgelopen, maar als we tijd hadden gehad, had William zeker nog wel een uur kunnen vullen en de aanwezigen kunnen boeien. Een onderwerp is namelijk niet aan de orde gekomen en dat onderwerp is ‘Wat is de invloed van de fotografie op de maatschappij’. Dat onderdeel willen we nog wel een keer van William horen. Wij vonden het in elk geval een zeer leerzame avond die werd gepresenteerd door een inspirerende spreker, die op een begrijpelijke wijze de verschillende aspecten heeft behandeld. Dit kwam mede doordat ook de aanwezigen vragen stelden aan William. Ik hoop dat de afdeling William of een collega nog bereid kan vinden voor een lezing over het onderwerp dat door tijdgebrek niet is behandeld.
9-03. Thema-avond: 'Oog in beeld'
Thema: Oog in beeld (door Patricia Drenth)
Na alle mededelingen van Annelies, en dat waren er nogal wat, begonnen we rond acht uur met het bespreken van de foto's. Het thema van deze keer was ‘Oog in beeld’. De opkomst was, ondanks het slechte weer met sneeuw, groot, we waren met 20 mensen. Er waren veel foto's ingeleverd, vooral heel veel foto's met naalden en uiteraard....ogen.
We hebben alle foto's besproken en iedereen had weer een andere kijk op elkaars foto's, wat tot leuke gesprekken leidde. Zo was er de discussie of alleen een foto van een oog voldoende was voor dit thema, of dat dit breder moest worden gezien. We hebben van deze avond ook nog wat geleerd; zo blijken aardappelen ook ogen te hebben en worden sommige knikkers kattenogen genoemd. We zagen niet alleen ogen van mensen voorbijkomen, maar ook van honden, katten, uilen, slangen en poppen. Er waren dit keer ook veel bewerkte foto's ingezonden. Gezien het grote aantal inzendigen viel er veel te bespreken, waardoor de pauze dit keer wat korter was dan gebruikelijk. De foto's worden gebruikt voor de zomerexpositie en er zaten zeker mooie foto's voor de expositie bij, hoewel er nog andere bij kunnen komen. Op een gegeven moment was het al ruim over tienen en werd het tijd om de barre tocht door de sneeuw te ondernemen en weer huiswaarts te keren.
Foto: Hans Rossing.
Foto: Patricia Drenth.
13-03. ALV van de afdeling en inleveren series
Algemene Leden Vergadering van de Afdeling 03 in het Herman Bavinckhuis aan Stoekeplein 7 in Hoogeveen. Ook dienen dan de prints van de series ingeleverd te worden (digitaal aanleveren via ).
{slider 15-03. Uiterlijke inzenddatum prints BondsFotoWedstrijd}
Dit is de laatste dag dat de foto's van de Bondsfotowedstrijd ingeleverd kunnen worden bij de Fotobond.
23-03. Workshop foodfotografie
Workshop foodfotografie (door Pauline Hellema)
Ruim voor 19.30 uur komt iedereen binnendruppelen, bepakt en bezakt met allerlei spullen, die ze deze avond nodig hebben. Camera, statief, lampen, kleedjes, schaaltjes en het voornaamste: etenswaren, vooral waar je mee kunt strooien of gieten. Want er moet beweging in zitten vanavond.
De workshop wordt gegeven door Karel en Margreet Hulskers. Karel vertelt het een en ander over techniek, compositie en belichting.Margreet vertelt over styling, props en achtergronden, die zijn te gebruiken.
Na de inleiding gaat iedereen aan de slag. We zijn in groepjes van twee ingedeeld. Per groepje wordt een tafel gebruikt, waarop de spullen worden uitgestald. Eric en ik willen de gietende beweging van een gifgroen-kleurige limonade vanuit een fles in een glas mooi op de foto zetten. We worden geholpen door aspirant-lid Hendrik, die heel geduldig steeds weer giet. De belichting en de ongewenste schaduw blijken een struikelblok. Maar we blijven enthousiast volhouden.
Dit enthousiasme zie ik ook bij de anderen. Als ik een rondje maak, zie ik eieren met dwarrelende peterselie, vallende hagelslag, vallende muesli, een plonzende paprika, plonzende aardbeien.Karel en Margreet lopen rond en geven tips of beantwoorden vragen.
De avond is veel te kort. We hebben twee uur lang, wat je noemt, lekker gespeeld en geprutst, zoals Karel ons in zijn geheugensteuntjes meegeeft.
5-04. Bespreking series; Herman Bavinckhuis, Hoogeveen
Ook dit jaar zijn er in de afdeling Drenthe Vechtdal series ingeleverd. De series zullen deze avond besproken worden. Doel van de series is, om de leden te stimuleren bezig te gaan met seriematig fotograferen en zo te komen tot een kwalitatief goede serie die wellicht kan meedoen met Foto Nationaal.
De bespreking is in het Herman Bavinckhuis aan Stoekeplein 7 in Hoogeveen.
13-04. Thema-avond: Industriële fotografie - bruggen - viaducten
Thema: Industriële fotografie: Bruggen en viaducten (door Wessel te Bos)
Ongeveer 20 leden kwamen tegen 19.30 uur over de brug naar onze clubruimte. Ja, brug, het thema was dus industriële fotografie, bruggen en viaducten. Bij de mededelingen was nog wel leuk om te horen dat Pauline de eerste prijs bij de series had, Bert een vijfde prijs en Annelies een eervolle vermelding.
Hierna begonnen we met het bekijken van de foto’s. De foto’s werden uiteraard getoond via de beamer. Jan van den Ende en Bert Deelen waren gespreksleiders. Het viel mij op dat de volgorde willekeurig was, dus niet in volgorde van aanleveren. Althans, dat was mijn beeld. Vond ik trouwens erg prettig.
Alle drie de onderwerpen kwamen ook aan bod. Bruggen echter het meest. Bij de foto’s van de bruggen waren allerlei varianten aanwezig. Als je dan ziet wat er allemaal langskomt, denk je, oh ja, dat kan ook. Er waren foto’s in kleur, in zwart-wit, foto’s in somber/bewolkt weer en in zonlicht. Foto’s van moderne en van oude bruggen. Ook verrassend een hele simpele brug. Qua compositie waren er ook genoeg verschillen. Bruggen compleet of delen van een brug; er kwamen foto’s met verschillende standpunten voorbij. We zagen ook een aantal keren foto’s van dezelfde brug. We kwamen erachter dat voor sommige foto’s veel gereisd was….werkelijk?
Foto’s van viaducten waren er ook een paar; bij één ervan was er een witte auto in beeld gereden, erg jammer. Foto’s van industrie kwamen ook voorbij. Er was discussie over wat nu industriële fotografie is. Ook daarover verschilden de meningen. Soms waren er ook bijzondere technieken gebruikt. Nevel gebruiken en zwart extra accentueren. Erg leuk.
Al met al weer een leuke avond en een verrassende kijk op (met name) bruggen gekregen.
Foto: Wessel te Bos.
Foto: Judy Dellebarre.
Foto: Bart Romijn..
Foto: John Beugeling.
22-04. Algemene ledenvergadering Fotobond
ALV Fotobond (door Annelies Neuteboom)
De landelijke ALV van de Fotobond vond plaats op 22 april. Jan van de Ende als afdelingsvoorzitter en ik zijn met de camper naar Amersfoort getogen, omdat ze dan gelijk door konden naar Zutphen, waar zondag de bespreking van de BFW werd gehouden. Een weekendje Fotobond dus.
Een korte samenvatting van de belangrijkste punten van de ALV:
- In de ALV van vorig jaar april was al vastgesteld, dat de contributie in 2024 met 5 euro omhooggaat. In de ALV van december is een stemming over een extra contributieverhoging van 2 euro voor 2023 geweest en deze is verworpen (431 voor, 513 tegen), dus dat gaat niet door.
- Er is een portefeuille Verenigingsondersteuning ingesteld in het Dagelijks Bestuur (DB), bemenst door Diana Bokje. Naast de verenigingsondersteuning is er ook aandacht voor de Persoonlijke Leden, met als consul Pierre Pinkse. Deze twee nieuwe
werkvormen zullen nauw samenwerken. Deze hele nieuwe ontwikkeling kan worden gerealiseerd met subsidie vanuit het Fonds Cultuur Participatie, mede dankzij het LKCA (Landelijke Kenniscentrum voor de Amateurkunsten). De bond hoopt hierdoor de afdelingen, de clubs en de persoonlijke leden nog meer te kunnen ondersteunen. Dit is in onze omgeving al in gang gezet: Diana Bokje gaat de Afdeling Groningen ondersteunen een weer goed lopende afdeling op poten te zetten.
- De Fotobond is druk bezig om een nieuw bouwwerk op te zetten voor het jureren van foto’s. De bond zegt hierover: ,,Een goede fotograaf verdient een goed opgeleid jurylid. Dat is het uitgangspunt voor een nieuwe aanpak van de juryleergang. Historisch is het nu eenmaal zo gegroeid, dat de juryleden binnen de Fotobond niet goed vindbaar zijn, onvoldoende in kaart zijn gebracht en de buitenwacht niet weet op welk niveau zij kunnen worden ingezet. Een geheel nieuwe opzet moet hierin verandering brengen. Men moet denken aan indeling op verschillende niveaus, met daaraan gekoppeld de bevoegdheden en de daarbij behorende opleidingen.”
Tom Meerman schrijft hierover een boek en ondersteunt bij het opzetten van cursussen.
- Tom Meerman is ook bezig met een nieuw concept en boek voor het bespreken van foto’s, dat al in een vergevorderd stadium is. Hierover later meer, maar het kwam op ons in ieder geval heel positief over.
- Het DB is heel actief bezig met allerlei samenwerkingsverbanden, zoals Fotovakschool, het Fotomuseum in Rotterdam en commerciële partijen. Hieruit zijn al een aantal positieve zaken gerold:
- In juli en augustus is er in het Fotomuseum Rotterdam een expositie van 50 foto’s, die geselecteerd worden uit de BFW-inzending van 2023
- In 2024 wordt een fotodag georganiseerd in de Fotovakschool in Amsterdam
- Camera Nu, X-Pozer, Sigma en anderen sponseren verschillende activiteiten van de Fotobond en bieden de leden korting, lezingen, cursussen of een lensproeverij aan.
23-04. Uitslag/bespreking BondsFotoWedstrijd te Zutphen
Prijsuitreiking BondsFotoWedstrijd 2023 (door Jan van der Ende)
De presentatie en bespreking van de Bondsfotowedstrijd was in Zutphen. Omdat Fotografencollectief De Zutphense dit jaar 100 jaar bestaat had zij de organisatie van deze dag voor haar rekening genomen. De locatie voor deze dag was het mooie Theater Hanzehof & Buitensociëteit van Zutphen.
Dit jaar bestond de jury van de BFW uit Henk van den Anker (bondsmentor en lid van Fotogroep Tema uit Tilburg), Diana Bokje (bestuurslid DB van de Fotobond met de portefeuille verenigingsondersteuning en Bondsmentor) en Louis Visseren (persoonlijk lid van de Fotobond en Bondsmentor).
In de ochtend werden van een tiental fotoclubs de inzendingen collectief besproken door de drie juryleden. Daarbij werd heel mooi fotowerk besproken, waar wij als leden van GiAF nog veel van zouden kunnen leren. Nadat de foto’s van deze tien clubs waren besproken werden de respectievelijke prijswinnaars bekendgemaakt. Als eerste werd de als beste beoordeelde foto bekend gemaakt. Deze foto was van Monique Hoogendijk. Vervolgens werden de drie topgroepen bekendgemaakt. Dit zijn Fotokring Eemland uit Amersfoort, Fotokring Polderlicht uit Velserbroek en de Leidse AFV uit Leiden. De ingezonden foto’s door deze drie clubs mogen zeker worden gerekend tot de toppers. Alle foto’s uit deze tientallen hebben wel een diepgang en laten je langer naar het beeld kijken. (Wil je de serie nog eens nader beschouwen, klik dan hierboven op de naam van de fotoclub.
Wij hebben het beter gedaan dan afgelopen jaar (plaats 111 van 133), maar nog geen resultaat om de slingers op te hangen, zoals Annelies 23 april in de app heeft gemeld.
Wel geldt: zorg voor verbetering en we komen steeds een stapje verder.
De foto’s van GiAF werden besproken door Marcel van Balken, geen jurylid, maar wel iemand met de kwaliteiten van een jurylid. Marcel is zelf FiAP (red. International Federation of Photographic Art) van het hoogste niveau en jureert internationaal. In de bespreking door Marcel werd van de foto’s aangegeven hoe hij de foto’s zou beoordelen en waarom. Dat betekent niet dat de jury exact dezelfde mening zou hebben, maar over het algemeen kunnen we hier wel mee verder. De bespreking is te vinden op Youtube.
Niet alleen hebben we geluisterd naar de bespreking van onze inzending, maar ook naar de bespreking van foto’s van andere clubs.
Als afsluiting van de dag gaf Corb!no (Maarten Corbijn) een presentatie van zijn fotowerk dat hij had opgebouwd aan de hand van de titels van Bijbelboeken. Ook deze lezing toonde heel mooie foto’s.
De inzending van GiAF
De foto’s van Bert Deelen en Jetty Bentlage zijn door het Rotterdams Fotomuseum geselecteerd voor een expositie bestaande uit 50 ingezonden foto’s voor de Bondsfotowedstrijd. De expositie wordt gehouden van 8 juli tot en met 10 september 2023.
27-04. Slotdag:Thema; Het perfecte plaatje
Slotdag: Thema: Perfecte Plaatje (door Jetty Bentlage)
Op de ALV was besloten om onze Slotdag dit jaar eerder te doen, zodat er meer leden aanwezig konden zijn. In juni zijn toch al veel leden op vakantie. Er was gekozen voor het thema: Het Perfecte Plaatje bij de Schaapskooi bij het Balloërveld.
Voor veel leden toch de vraag: ,,Wat moet ik me daarbij voorstellen?”. De hele week het weer al in de gaten gehouden en hoe dichterbij het kwam, hoe beter de voorspellingen. Niet heel warm, maar in ieder geval droog. De oproep was om rekening te houden met een oranje/koninklijk tintje, dit kon wellicht van pas komen.
Om 09.30 uur zijn we gestart met koffie en oranjetompoucen en na een korte uitleg, het trekken van de lootjes en het uitzoeken wie hetzelfde thema had (zonder al te veel te verklappen natuurlijk), ging iedereen op pad. De dag begon wat kil, maar de zon kwam er steeds meer bij en het werd een heerlijke dag om te fotograferen. Zelf had ik samen met Gert het thema Macro getrokken, waarvoor we 1,5 uur de tijd kregen.
Rond 12.00 uur een lekkere lunch. Pauline en Patricia bedankt voor het smeren van alle broodjes! Vervolgens weer lootjes trekken en ditmaal samen met Eric Het gevoel van Koningsdag moeten vastleggen. Snel de tafel ontruimt en tegen iedereen gezegd, niet gevraagd haha, om de oranje spullen in te leveren. Daar was enige verwarring over: ,,Waarom mag ik vanmiddag geen oranje gebruiken? Ja maar, ik heb dat nodig voor mijn foto!” Waarop onze reactie was: ,,Als onze foto’s gelukt zijn, mag je je spullen weer ophalen”. Zo hadden wij onze ‘verkooptafel’. Een toevallig langslopende familie met kinderen erbij gehaald en ons Gevoel van Koningsdag was gemaakt. Een vrijmarkt.
Andere opdrachten waren kikvors- en vogelperspectief, paparazzi, oranje boven, rust roest, dierenmanieren en eet smakelijk. Ook voor de tweede opdracht kregen we 1,5 uur. De dag werd afgesloten met nog even gezellig zitten onder het genot van een glaasje Oranjebitter. Vervolgens thuis de foto’s bekeken en voor 21.00 uur, zoals de opdracht was, van beide opdrachten de beste foto’s ingestuurd.
Ik denk dat we kunnen terugkijken op een zeer geslaagde Slotdag! Op de galerij besloten van de GiAF website kun je de foto’s vinden.
De uitslag van Het Perfecte Plaatje is als volgt:
1. Ineke (vogelperspectief). Goud 45 punten. De uitslag van Ineke is unaniem, allemaal cijfer 9;
2. Judy (rust-roest), John (paparazzi), Bart (paparazzi) Drie leden met zilver 44 punten;
3. Jetty. Brons met 43 punten.
Score per opdracht:
- 1. Paparazzi 158 punten, verschil tussen hoogste en laagste score 13 punten;
- 2. Rust roest 157 punten, verschil tussen hoogste en laagste score 10 punten;
3a. Macro 156 punten, verschil tussen hoogste en laagste score 10 punten;
3b. Oranje-boven 156 punten, verschil tussen hoogste en laagste score 9 punten.
Judy (dag winnares) en Ineke (beste score), mogen het volgende Clubnieuws een pagina vullen met foto’s of iets anders naar keuze. Namens de Activiteitencommissie gefeliciteerd!
11-05. Foodfoto's
Thema: foodfotografie (door Bert Deelen)
Speciale gast vanavond is Karel Hulskers. Hij gaat de foto’s bespreken die gemaakt zijn tijdens de doe-avond foodfotografie van 23 maart (of later thuis). Na het gebruikelijke inforondje van Annelies gaan we los. Aan creativiteit schort het niet met de beelden en het is duidelijk dat er vrolijk gefotografeerd is (met af en toe wat gemopper) maar qua beelden kan het her en der wel wat beter (hoewel er ook een paar pareltjes tussen zitten). Karel geeft veel goede tips om op te letten:
- - Een schijfje fruit niet te dun zodat er meer kleur in zit (eventueel van achteren belichten)
- - Bepalende beeldelementen niet zo donker maken dat ze in de achtergrond “weglopen” (de hand die schenkt moet ook aan de schaduwzijde herkenbaar zijn)
- - Onderwerpen niet te krap aan de kant
- - Niet te veel afleidende/onlogische beeldelementen (ijsklontjes naast het glas)
- - Bij een schaaltje dat gevuld wordt moet ook een deel van wat er al in zit te zien zijn
- - Zorg voor een evenwichtige compositie (niet alles aan een kant van het beeld).
- - Andere tip was om je foto eens om te draaien en te kijken waar je oog als eerste naar toe schiet, dat zou je onderwerp moeten zijn!
Naast de foodfoto’s (en twee fraaie foto’s vrij werk van Annelies) was er nog tijd voor een korte beoordeling van de GiAF-foto’s van ‘het perfecte plaatje’ van Koningsdag. De voorgeschreven thema’s leverde verrassende en soms ook bijzonder grappige foto’s op.
Al met al was het een vrolijke en gezellige avond! Ook Karel had er schik in en staat open voor een vervolg, daar moeten we zeker gebruik van maken.
Foto: Pauline Hellema.
Foto: Bert Deelen.
Foto; Jetty Bentlage.
25-05. Doe-avond: Foto's gemaakt m. b. v. een glasplaat/tabletop
Doe-avond: met een glasplaat en/of tabletop (door Geesje Hoiting)
Wat hebben we toch creatieve leden! Van alles kwam eraan te pas. Een koelkast werd zelfs leeggehaald om met het voedsel een mooie creatie te maken, is ook gelukt. Met Lego werd een tuin nagebootst. Diverse lampjes, bestek, knikkers en meters zwarte stof alles kwam goed van pas.
Een gezamenlijke pauze houden? Daar was geen tijd voor, we hadden het allemaal te druk. De veertien aanwezige leden hebben genoten van het thema: met een glasplaat.
8-06. Minimalistische landschapsfotografie
Thema-avond: 'Minimalisme' (door Henry Koops)
Het lijkt wel of alle leden van GiAF in juni de koffers pakken en op vakantie gaan. Het regende afmeldingen in de app voor deze clubavond. Uiteindelijk hadden tien leden toch de moeite genomen om naar het ‘clubgebouw’ te komen. De zaal van Impuls leek net zo gevuld als op de foto’s van het thema van de avond: ‘Minimalisme’.
De thema-avond kwam voort uit de lezing van Marco Maljaars tijdens de viering van 100 jaar Fotobond in Spijkerboor. Een groepje leden heeft vervolgens ook een workshop gevolgd bij Marco. Toch bleek het thema ‘Minimalisme’ een lastig thema te zijn.
Bij minimalisme in de fotografie wordt de nadruk vaak gelegd op rust en leegte. Volgens Marco betekende het dat er slechts één onderwerp in de foto is in een verder leeg landschap. Marco gebruikte verder vaak lange sluitertijden om bijvoorbeeld de stroming uit het water te krijgen, waardoor er een vlak en rustig beeld ontstaat.
De deelnemers aan de workshops hadden gewerkt met het rekenkaartje van de ND-filters (grijs-filters). Hiermee kan je eenvoudig zien wat de juiste sluitertijd is in combinatie met het grijsfilter. De meeste leden vonden het gebruik hiervan lastig en zijn er mee gestopt.
Wat ook lastig bleek te zijn, was de interpretatie van minimalisme. Vaak stond er al te veel op de foto. In Nederland is het ook lastig om een leeg landschap te vinden. De horizon is al snel een storende factor. Het veranderen van standpunt kan dit oplossen. Jan veranderde ook vaak, met toestemming van de fotograaf, de uitsnede van de foto. In veel gevallen leverde dat een verbetering op.
Ook waren er foto’s met veel structuren in beeld, zoals stukken gras of gebergten, waardoor de foto’s druk oogden en hierdoor volgens de aanwezige leden niet voldeden aan het thema ‘Minimalisme’.
Het thema werd als lastig ervaren, ook niet iedereen was even enthousiast om met het thema aan de slag te gaan en ook werd het onderwerp saai gevonden. Na enkele foto’s met paaltjes in het water had men het wel gezien. Toch zaten er wel mooie en soms verrassende foto’s tussen.
Het bespreken met een klein groepje werd als prettig ervaren. Er werd wat meer tijd voor de te bespreken foto’s uitgetrokken, die in alle rust besproken konden worden. De tien leden kijken terug op een geslaagde avond.
22-06. Vrij werk
Thema: Vrij werk (Door Bart Romijn)
Ondanks de inmiddels voor vele leden begonnen vakantieperiode, toch nog een opkomst van veertien leden. Gezien de bijna in tropische temperaturen verlopen dag, relatief veel korte broeken op deze avond, zeker vier stuks gespot, de benen bij wijze van spreken variërend in 50 tinten bruin.
Het thema stelt de leden in de gelegenheid foto’s in te leveren waarmee veel geëxperimenteerd is, waarbij men geen belemmering ondervindt ten aanzien van het thema, hetgeen veelal tot interessante discussies en inzicht heeft geleid. Net als de vorige keer, was er tijd voor Jan van der Ende om tijdens de bespreking sommige foto’s te croppen en of enigszins te bewerken. Aan het eind van de avond was het lastig om tot een ‘beste’ foto van de avond te komen. Er waren ‘beste’ foto’s.
Enkele foto’s die opvielen, waren experimenten met erg lange sluitertijden vanwege inzet van een ND-filter 10, als contrast een foto van een brood vangende meeuw met juist een heel korte sluitertijd. (1/4000) Zo’n korte sluitertijd was ook ingezet om een blauwborst loeischerp vast te leggen. Verder foto’s met fraaie vlakverdeling van rode daken en gebouwen en een ruïne uit WOII zodanig bewerkt waardoor er een mystieke sfeer ontstaan is. Opkomende zeemist leidde tot een sfeervolle strandfoto. Een foto van opgehangen kabels, die vanwege hun bij elkaar passende kleuren, de foto versterken. Een sfeervolle foto van klaprozen in een opkomende zon, badend in tegenlicht. Een foto van een poserende kikker op een lelieblad met veel details, ondanks de hoge ISO-waarde van 10.000, de digitale techniek biedt steeds meer mogelijkheden, twintig jaar geleden vonden we ISO 1600 al heel hoog. Verder een MC Escher-achtige foto van een wenteltrap, een strakke lijnwerking van omgeploegd land. Golvende patronen op een winderig strand doen het ook altijd goed, de foto wordt versterkt door die minimalistische struik van helmgras. Een foto met mooie lichtval op een zeilboot in het waddengebied. Zwart-wit ingezet ten behoeve van fraaie houtconstructies uit een ver verleden.
De foto van de avond bleek uiteindelijk die van de klaprozen in tegenlicht te zijn. Al met al was het leuke, leerzame avond.
Foto: Bart Romijn
Foto: Annelies Neuteboom,
Foto: Eric Machiels.
Foto: Pauline Hellema.
Foto: Hans Rossing.
08-07: Opening De Fotobond presenteert'
Opening 'De Fotobond presenteert (door Jetty Bentlage)
Ik ben op 8 juli samen met Johan naar het Nederlands Foto Museum in Rotterdam geweest voor de opening van de expositie ‘De Fotobond Presenteert. Op deze expositie met 50 foto’s hingen twee foto’s van GiAF, van Bert en mijzelf. In het kader van het 20-jarig bestaan heeft het museum 50 foto’s geselecteerd uit alle foto’s die waren ingestuurd voor de jaarlijkse Bondsfotowedstrijd eerder dit jaar. De opening van de expositie werd verricht door de directeur van het museum. Er was muziek, er waren toespraken en een meditatie door een Imam in het kader van verbinding, indrukwekkend.
14-09. Opening naseizoen, foto's of filmpjes met als thema 'Zomer'
Foto’s en/of filmpjes met als thema ‘Zomer’ (door Ab Zomerman)
Een thema passend bij mijn naam ‘Zomer’(man). Wat mij is bijgebleven zijn de zeer goed gelukte foto’s van de kikker van John, het witte kerkje in Gasselte van Truida en de intrigerende foto van Patricia van Antelope Canyon in Amerika. Judy had een filmpje van haar vakantie in Noorwegen. Pauline had haar best gedaan om in Lightroom een mooi filmpje van haar vakantie te maken. Als slot was er nog een lange vakantiefilm van Jan en Annelies van de plekken die zij hebben bezocht. Ondanks dat er minder was aangeleverd dan andere jaren was het een avond waarbij filmpjes en foto’s elkaar mooi afwisselden.
21-09. Lezing straatfotografie door Fokko Muller bij Fotoclub Stadskanaal
Lezing straatfotografie door Fokko Muller bij Fotoclub Stadskanaal (Jetty Bentlage)
Niet echt een terugblik op een GiAF-avond. Toch waren er zeven GiAF-leden, samen met onder andere leden van De Cycloop en Fotoclub Rolde, ingegaan op de uitnodiging van Fotoclub Stadskanaal om een lezing van Fokko Muller over straatfotografie bij te wonen.
Fokko is Olympus-ambassadeur, woont in Exloo en richt zich vooral op straatfotografie in Amsterdam, Rotterdam en Groningen. Door corona heeft hij ook uitstapjes gemaakt naar natuur- en macrofotografie.
Het was een leuke en inspirerende avond met grappige, hilarische en foto’s van dagelijkse dingen. Zijn foto’s zijn hoofdzakelijk zwart-wit en af en toe één in kleur. Zwart-wit blijkt voor zijn manier van straatfotografie heel goed te werken. Fokko maakt veel gebruik van ramen en de weerspiegeling daarin om zo tot bijzondere foto’s te komen. Echt vervelende reacties heeft hij met zijn straatfoto’s eigenlijk nooit meegemaakt. Zijn advies: ga nooit in discussie, bied je excuses aan, verwijder de foto wanneer dat wordt gevraagd en loop zo gauw het kan rustig weg.
Wat ik zelf wat jammer vond, op het eind werd het een commercieel praatje: De beste camera voor straatfotografie is Olympus en Ik geef ook workshops. Maar, ondanks dat, een zeer geslaagde avond met een boeiende spreker, veel interactie en een avond waarop veel tips gegeven werden.
28-09. Thema-avond: Chaos
Thema-avond: ‘Chaos’ (door Geert Dik)
Chaos. Wat is dat? Wanneer je dat opzoekt kom je al snel op een omschrijving als: Chaos is een woord dat doorgaans wordt gebruikt om een situatie aan te duiden waarin totale wanorde of verwarring heerst. Ogenschijnlijk een heldere en duidelijke definitie. Ogenschijnlijk!
De clubleden hebben 28 chaos-foto’s ingeleverd om te bespreken. Aan Bert en Herry de taak om de avond te begeleiden. De eerste foto’s worden getoond en al snel blijkt dat een foto met op de voorgrond wat takken kriskras in het beeld en op de achtergrond een beekje met wat groen niet door iedereen als chaos wordt gezien. De foto met wat autowrakken achtergelaten in het bos wordt door sommigen zelfs als rustgevend ervaren. De foto van een deel van het werkblad van een van de leden van de activiteitencommissie werd vrijwel unaniem betiteld als chaos. (Nu weten we ook hoe de activiteitencommissie op dit thema is gekomen). Ook de foto van een hoopje tassen op een markt wordt mede door de achtergrond bestempeld als chaos.
De gespreksleiders gingen al snel over om de foto’s ook fotografisch te benaderen door te laten kijken naar het lijnenspel, compositie, scherpte(diepte), vlakverdeling, contrast enz. De foto met de inhoud van een schuur geeft een fraaie dieptewerking door onder andere de lijnen aan de bovenzijde en de tegelvloer. Bij veel foto’s wordt de chaos niet gezien door de beschouwer maar de maker heeft de situatie wel ervaren als chaos. De foto waarop een aantal verschillende geheugenkaarten liggen oogt niet chaotisch maar de verscheidenheid in de soorten geheugenkaarten is wel als chaos te bestempelen. Zo ziet de maker van de fraaie foto van het afvuren van een oud kanon het resultaat van het afvuren als chaos. In de loop van de avond kwamen we de volgende kwalificaties in plaats van chaos tegen: rommelig, verval, ratjetoe, kriskras door elkaar, overhoop, troep, wirwar.
Wat deze clubavond heeft aangetoond is dat het wel of niet ervaren van chaos een persoonlijke en subjectieve beleving is. Wat de maker ter plekke ervaart als chaos beeldt de foto niet altijd uit. Al met al was het weer een boeiende avond met een bijzondere blik op chaos.
Foto: Judy Dellebarre.
Foto: Pauline Hellema.
Foto: Patricia Drenth.
7-10. DagFotoDag Fotobond
DagFotoDag van de Fotobind (door Jetty Bentlage)
Vol goede moed trokken Johan en ik al op vrijdag richting Amsterdam. Het zou immers een leuke inspirerende DagFotoDag worden volgens de Fotobond. Ook de Amsterdamse Waterleiding Duinen (AWD) stonden nog op ons verlanglijstje, dus dat konden we mooi combineren. In de AWD waren de mannetjesherten regelmatig aan het burlen en wat ze zeggen klopt, ze zijn echt overal! De vossen hebben we niet gezien, dus we moeten nog een keer terug.
Na een overnachting in de gevangenis van Alkmaar, wij mochten tegen betaling een nachtje ‘brommen’, op naar Amsterdam. Jammer genoeg was het een teleurstelling. Parkeren? Waar?? De kleine parkeerplaats was gereserveerd voor gasten en langs de weg parkeren mocht niet. Koffie?? Alleen wanneer je contant kon betalen. Een inleidend praatje of een opening van de dag? Die waren er niet …… Workshops??? Wij hebben ze niet gezien. Lezingen?? Het was voor iedereen zoeken waar die werden gegeven, vond je er dan één dan kon je er niet meer bij, ze waren voor maximaal 10 tot 12 personen. Toen wij weggingen werden er papieren opgehangen en wanneer je toevallig op de juiste verdieping stond kon je, als je snel genoeg binnen was, een lezing volgen. De algehele mening onder de (weinige) bezoekers was: Typisch Fotobond, je betaalt wel maar krijgt er niks voor terug. Dat was dan nog een mild geluid.
Was er nu niks positiefs aan die dag? Jawel, wij hadden nog nooit gezien hoe je een foto ontwikkelt in een doka, twee heren in een achterafkamertje, namen alle tijd om het uit te leggen en te laten zien. Dit was zeker interessant om te zien. Maar al met al zaten wij al na ongeveer een uur bij de Ikea aan de andere kant van de snelweg aan de koffie, want daar kon je (gelukkig) wel pinnen. Vervolgens op naar de spottersplek bij Schiphol, ik was er nog nooit eerder geweest, maar het is leuk om dat een keer mee te maken. Je kunt behoorlijk dicht langs de landingsbaan staan, ideaal voor een paar mooie foto’s! Verder is het ook heel gezellig, iedereen maakt een praatje, er zijn toiletten en ook voor de inwendige mens wordt gezorgd. Het publiek is heel divers, jong, oud, even vliegtuigen kijken, maar ook doorgewinterde spotters met live commentaar uit de cockpit, er werden zelfs live YouTube-streams gemaakt. De DagFotoDag mag dan een tegenvaller zijn geweest, maar de AWD en de spottersplek hebben het zeker goed gemaakt!
12-10. Doe-avond melk en olie
Doe-avond met melk en olie (door Eric Machiels)
Annelies opent de avond middels een kringgesprek, waarbij een discussie ontstaat over de bespreking van de foto’s tijdens de clubavond en de afgesproken tijd die hiervoor staat. De conclusie is dat er door de fotobesprekers beter op de tijd gelet gaat worden en zij gaan dit verder in hun groep bespreken op welke manier dat het beste gaat.
De tafels staan klaar en de meesten gaan een beetje olie op het vuur gooien om enthousiast aan de slag te gaan. De kommen, bekers, glazen platen en verlichting wordt tevoorschijn gehaald en sommigen zijn thuis al aan het oefenen geweest.
Er ontstaan bouwwerken van bekertjes met glasplaten verlicht met gekleurde kerstverlichting en wellicht worden de eerste kerstkaarten al geproduceerd. Telefoons moeten het ontgelden, ze worden van een laagje olie voorzien waarbij het scherm in allerlei kleuren oplicht. Injectiespuiten komen tevoorschijn om zo precies mogelijk patronen in de olie te krijgen. Statieven worden omgebouwd en op de tafels gezet om geen bewegingsonscherpte te krijgen. De leden die voor de gezelligheid zijn gekomen hebben nog tips en steken hier en daar een helpende hand toe. Verlichting is niet onbelangrijk getuige de zaklampjes en zelfs een heuse lichtbak wordt ingezet. Sommige fotografen komen er achter dat water met olie ook een bijzonder effect geeft zeker als je dit combineert met gekleurd tegenlicht. Bijzondere effecten worden er bereikt met een combinatie van olie en glitterverf/gel verlicht met een zaklampje. De witbalans is ook nog wel een dingetje gezien het feit dat er zelfs in Kelvins wordt ingesteld totdat de gewenste kleur is gevonden.
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten en hoop deze op een clubavond in het nieuwe jaar te kunnen bewonderen.
15-10. Dauwtrappen
Dauwtrappen (door Jetty Bentlage)
Om 06.00 uur eerst in de app gekeken, het gaat door! Ik had ’s nachts wel wat regen gehoord en ook om 06.00 uur regende het. Buienradar gaf wat kleine buitjes, maar tijdens zonsopkomst leek het droog. Met de ervaring: Met de Hondsrug weet je het nooit en bij Borger valt het vaak mee, had ik er vertrouwen in. Even na 07.00 uur staan Johan en ik op de parkeerplaats en ik kijk nog een keer in de App-groep en toen was het toch nog om 06.35 uur afgeblazen. Misschien de volgende keer maar blijven kijken... Dus wat doen we? Het lijkt wel goed te gaan, dus we besluiten een poging te wagen. Ook Gert besluit te komen. Mijn voorgevoel kwam uit: Met de Hondsrug weet je het nooit. Na een voorzichtig begin; zal het, zal het niet, werden we getrakteerd op een mooie zonsopkomst. Laarzen bleken geen overbodige luxe, het was wel erg drassig. Maar al met al een heerlijke ochtend, die we bij ons thuis hebben afgesloten met hete koffie, want daar waren we wel aan toe!
26-10. Thema-avond: 'In het bos'
Thema-avond: ‘In het bos’ (door Ineke Schuringa)
Geert Vos en Jan van der Ende waren deze avond de gespreksleiders. Annelies hanteerde de stopwatch: voor het bespreken van elke foto werd drie minuten uitgetrokken. In totaal waren er 27 foto’s ingestuurd.
Op zich is foto’s maken in het bos natuurlijk niet zo moeilijk, maar als lid van een fotoclub wil je toch dat de foto’s meer dan ‘kiekjes’ zijn...
Er werd daarom gekozen voor bijvoorbeeld een wat ander standpunt waardoor er een bijzonder perspectief werd gecreëerd, of het uitlichten van een bepaald onderwerp, in dit geval een paddenstoeltje. Ook werden er foto’s getoond waarbij de kleuren van de herfst goed tot hun recht kwamen of waarbij de fotograaf tijdens het afdrukken de camera had bewogen. Judy combineerde de foto die was genomen met laatstgenoemde techniek dan weer met een scherp beeld van een boom.
Vooral de paddenstoelen bleken een dankbaar onderwerp voor dit thema te zijn. De meeste foto’s waren in de herfst, maar er kwamen ook een aantal foto’s voorbij die in de winter gemaakt waren.
Hans liet ons kennis maken met een lens waardoor, bij gebruik hiervan, in de foto een scherp gebied ontstaat, omgeven door gebieden met variabele onscherpte. De lens is van het merk Lensbaby, behorend tot het Optic Swap System. Hans koos in dit geval voor de Sweet 50, een bolle lens, waardoor zoals is genoemd, een bepaald gebied scherp wordt, met daarom heen gebieden met een variabele onscherpte. (Zie bijgaande foto’s)
Verder introduceerde Jan van der Ende de term ‘stofuitdrukking’, een voor velen van ons tot nu toe onbekend begrip, maar hiermee kan de structuur van verschillende onderwerpen in de foto worden geduid. Vanavond toch weer wat opgestoken!
Mooi op tijd werd deze avond ‘In het bos’ afgesloten.
Foto: Ineke Schuringa.
Foto: Wessel te Bos.
Foto: John Beugeling.
Foto: Hans Rossing (met Sweet 50)
9-11. Vrij werk
Vrij werk (door Gert Lammersma)
Het thema van de avond was vrij werk. Een aantal van de makers was deze avond helaas ook vrij. Dit is natuurlijk erg jammer omdat hetgeen wat er over de foto gezegd werd dan niet allemaal bij de maker terecht komt. Natuurlijk was er ook de muzikale omlijsting van het alarmbelletje om de tijd in de gaten te houden.
Kamer Rolling Stones - Geert Dik: Eerste indruk geeft het gevoel van een schilderij weer met een verlaten sfeer. Door alles wat erop staat is het een drukke foto maar dat past goed bij de sfeer.
Lange sluitertijd - Eric Machiels: Hiervoor is de juiste sluitertijd gekozen en ook het juiste diafragma om stervorming in de lantaarn te krijgen. Wat betreft de compositie wordt een liggende uitsnede voorgesteld.
Slak - John Beugeling (foto): Mooie actiefoto van een slak. De weerspiegeling van de slak op het glas is erg mooi. Ook de donkere achtergrond en de extra belichte slak geeft een mooi beeld.
Foto met kind - Pauline Hellema: Vrolijke foto van grootouders met kind. Dat de personen er niet volledig op staan wordt niet storend gevonden, maar we hadden wel liever het gezicht van het kindje gezien.
De eenzame fietser Bart Romijn (foto): Mooi silhouet van een eenzame fietser met een mooie lucht. De vlakverdeling vindt men ook mooi omdat de voorgrond toch weinig interessante informatie bevat.
Zonsondergang - Truida Timersma: De lijn wordt door een aantal niet als storend ervaren. Door de zon achter de takken te verstoppen ben je de overbelichting van de zon kwijt maar behoud je de kleur van de zonsondergang. De tak in de voorgrond geeft de foto diepte.
Fotograaf - Hendrik Cossee: Mooie diagonaal van de fotograaf met camera. De uitsnede is bij de voeten iets te krap en in de kijkrichting is duidelijk genoeg ruimte gehouden. Leuke foto van een fotograaf in actie.
Vrouw bij monument - Herry Vos (foto): De grijstinten in de lucht, het monument en de vrouw vormen een mooi geheel.
Vliegtuigvleugel - Geesje Hoiting: Er is een mooie compositie gekozen om de vleugel zo te fotograferen dat er ruimte is gehouden in de vliegrichting. Ook is er een mooie balans in de kleuren.
Zonsondergang - Patricia Drenth: Er is een mooie vlakverdeling gebruikt om deze zonsondergang te fotograferen. Ook is het mooi dat je de kleuren van de zonsondergang terug ziet in de plassen op het strand.
Haag met doorkijkje - Marsia Stelling: Mooi doorkijkje door de zuilen van de haag. Misschien een ander standpunt kiezen waardoor de prominente zuil rechtsvoor uit de foto verdwijnt.
Melkweg - Gert Lammersma (foto): De structuur van de Melkweg komt mooi uit en het gebouw is mooi uitgelicht door de langsrijdende auto’s.
23-11. Spreker Evert van den Berg
Een gepensioneerd cameraman, opgeleid aan de Filmacademie met 30 jaar internationale ervaring. Hij verzorgt avondvullende programma's speciaal voor fotoclubs.Deze avond komt hij naar Gieten. Evert hield een presentatie over zijn werk als cameraman en de raakvlakken tussen video en fotografie. Fotografie is tenslotte de moeder van film en video.
Thema: Lezing Evert van de Berg (door Evert van de Berg en Geert Vos)
Cameraman/programmamaker Evert van de Berg gaf deze avond een presentatie voor zo’n 20 leden van GiAF. Evert waarschuwde vooraf voor de hoeveelheid informatie en de diversiteit ervan. En inderdaad, slechts de helft kon hij door de beperkte tijd (2 uren) kwijt.
Evert kom dankzij enkele zeer actieve clubleden beschikken over goede presentatiemogelijkheden. Hij hoefde slechts een stick mee te nemen. Een uitstekende beamer, laptops en een scherm stonden voor hem klaar.
Aan de orde kwamen onder andere de redenen waarom wij foto’s maken, het verschil tussen fotografie en video (met voorbeelden), een aantal technische onderwerpen en het belang van goed licht. Daarnaast ging het over divergent (creatief) versus convergent (één antwoord) denken in de fotografie. Ook de manier waarop anderen naar jouw foto’s kijken was een item. Een zeer divers pakket waar iedereen het zijne of hare uit kon meenemen. De leden deden goed mee en leverden veel respons.
Onderwerpen die hij graag ook nog had willen behandelen waren: Als de foto het niet alleen kan - De serie - Vroeger en nu - Media - Maatschappelijke relevantie - Onderwerpkeuze/creativiteit - Wat maakt een foto speciaal - Kadrering/standpunt/compositie - Grenzen aan de fotografie - Fouten maken - Voorbereiding - Nabewerking - Suggestie - Zoeken binnen de foto - Buitenland/relativering en Tips.
Ook pleitte hij nog voor het niet eindeloos beoordelen van elkaars foto’s op clubavonden. Hoewel feedback zeer zinvol kan zijn, besteden veel clubs daar naar zijn oordeel te veel tijd aan. Het bevorderen van de creativiteit, de wat meer journalistieke benadering en de open blik kunnen volgens hem best wat meer aandacht krijgen. Met name de onderwerpkeuze en de maatschappelijke relevantie van foto’s had hij graag nog de revue willen laten passeren, maar zoals gezegd, de tijd daarvoor ontbrak. Al met al een vol en afwisselend programma waar hopelijk iedereen iets aan heeft gehad. In ieder geval ging Evert voldaan naar huis, en dat kwam niet in het minst door de aardige attenties die hij meekreeg.
Een wijsheid van Evert van de Berg:
Als ik blijf kijken
Zoals ik altijd heb gekeken
Blijf ik denken
Zoals ik altijd heb gedacht
Als ik blijf denken
Zoals ik altijd heb gedacht
Blijf ik geloven
Zoals ik altijd heb geloofd
Als ik blijf geloven
Zoals ik altijd heb geloofd
Blijf ik doen
Zoals ik altijd heb gedaan
Als ik blijf doen
Zoals ik altijd heb gedaan
Blijft mij overkomen
Wat mij altijd overkomt
28-11: Cultuurborrel Aa en Hunze
Cultuurborrel Aa en Hunze
De gemeente Aa en Hunze organiseert eens per jaar een avond voor iedereen in de gemeente die met cultuur te maken heeft. Dit jaar was dat 28 november in café ’t Keerpunt in Spijkerboor en waren er ongeveer 40 mensen aanwezig. Vanuit GiAF waren dat Jan van der Ende en Annelies Neuteboom. Er was uitleg over een onderzoek dat gedaan was en waaruit onder andere naar voren kwam, dat meer dan de helft van de culturele verenigingen in Drenthe het moeilijk heeft; financieel en minder leden. Dit was al een trend, maar is door corona versterkt. Dan doen wij het als GiAF toch nog steeds goed!
Ook was er een preview van de cultuuragenda die begin 2024 het licht gaat zien. Dat is een agenda waarop alle culturele activiteiten gezet kunnen worden, waarbij aan de achterkant men van elkaar kan zien of er niet op één dag te veel tegelijk georganiseerd wordt of juist dat men iets samen kan doen en die aan de voorkant dient voor alle inwoners en toeristen.
2-12: Lezing Bas Meelker bij CameraNu Groningen
Lezing Bas Meelker bij CameraNU in Groningen (door Jetty Bentlage)
Bij CameraNu Groningen zijn op dit moment regelmatig (gratis) lezingen. Op 2 december was het de beurt aan Bas Meelker en GiAF was met vijf leden goed vertegenwoordigd (Gert, Eric, Patricia, Johan en Jetty). Bas zou ons meer vertellen over filters. Althans, dat was het onderwerp. Het werd een veel breder verhaal, techniek, compositie enz.
,,Complete filterkits: je kunt ze aanschaffen, maar zult in de praktijk niet alles gebruiken”, vertelde Bas ons. Zijn eigen Bas Meelker Benro Filterkit is bijvoorbeeld achterhaald: ,,Kunnen wel een paar filters uit.” Ook liet hij voorbeelden zien van verschillende filters zoals een reverse-, polarisatiefilter, grijsverloop- of centerfilter. Waarvoor gebruik je een filter: creatief (grijs filter/polarisatiefilter) of juist als aanvulling op de technische aspecten (polarisatiefilter/grijsverloopfilter). Ook dit keer werd ons weer op het hart gedrukt: Ga fotograferen, ga er op uit, denk niet alleen: ik zou wel eens…, maar doe het ook.
Met slechts een korte (plas)pauze vlogen de twee uren om. Voor ons Noorderlingen had Bas een minder leuk bericht, hij is recent verhuisd naar Roosendaal. Bas is nu de Zeeuwse kust aan het verkennen. Dus ik vermoed dat we voor een cursus verder moeten reizen (al heeft hij dat niet benoemd).
14-12. Monochroom
Thema Monochroom (door Ingrid Deelen).
Het thema voor vanavond is: monochroom. Blijkbaar een aansprekend onderwerp want we zijn met een groep van 27 aanwezigen. Gezellig! Eerst natuurlijk een kopje koffie of thee met een kerstkransje van Geesje (bedankt!).
Na het korte praatje van Annelies gaan we snel aan de foto’s beginnen. We moeten een heel strakke tijdsindeling aanhouden anders zijn we nooit op tijd klaar. De besprekers (Geert Vos en Bert) doen dat keurig.
De betekenis van monochroom (door sommigen verbasterd tot monogaam of chromosoom) is: éénkleurig of schakeringen van één kleur. De meeste foto’s voldeden daaraan. Bij elke foto staat aan het eind de naam van de maker/maakster. Daarachter eventueel de aanvulling van diegene.
1. Rij katten boven ondiep water. Mooie gelaagde opbouw. Net geen zwart-wit. Pauline.
2. Is dit monochroom? Landschap met sneeuw, mist en bomen. Oranje zon. Truida.
Foto: Truida Timersma.
3. Twee groene schilderijen met groene lijst. Heel goed monochroom. Wessel.
4. Twee gezichten. Mens en paard. Zwartwit. Ruimte ertussen vraagt te veel aandacht. Te groot contrast. Hendrik.
5. Beest tussen sprieten. Spat van het scherm af. Zwartwit. Prachtig scherp. Macro. John.
6. Vogel (drieteentje) op natte grond. Monochroom bruin, niet bewerkt. Bart.
7. Groen frame met kleine vakjes in groen verloop. Deur? Geen focuspunt. Zoeken wat het is. Geert Vos. Hij was creatief geweest met gekleurde papiertjes.
Foto: Geert Vos.
8. Gele roos. Is niet scherp. Soft focus. Kleur verloopt mooi. Geert Dik.
9. Bospad met sneeuw. Symmetrisch. Mooi lijnenspel. Monochroom? Zijn de bomen groenig of net als de rest van de foto bruinig. Eric.
10 Subtiel takje met plukjes sneeuw. Zeker monochroom. Dromerig. Schaduwplekje storend? Herry. Door het raam en met telelens.
11. Graspol in het water/ijs. Monochroom blauw. Annelies. Heeft hem blauw gemaakt door het schuifje van wit naar blauw te schuiven.
12. Stijger, water, boot, lage zon. Mooi contrast links en rechts. Storende zwarte lijn. Geslaagd. Jetty. Was kleurrijke zonsondergang in zwartwit gezet.
13. Heel lange brug. Mooie lijn en monochroom. Misschien onderstuk eraf? Judy
14. Drie knikkers op spiegel. Zwartwit. Heel mooie spiegeling met dito schaduw. Ineke.
15. Fletse tak met onscherpe achtergrond. Fraai plaatje. Heel soft. Mist focuspunt? Mischa. Was knalgroen.
16. Portret van vrouw in roodtinten. Ook de luchtachtergrond. Sfeervol beeld. Licht valt mooi op het gezicht. Hans. Zwaar bewerkt.
17. Paal driepoot in het water met spiegeling. Mooi in het midden. Lange sluitertijd? Ja, heel lang. Gert. Filter gebruikt om zo lang te kunnen belichten.
18. Landschap met oude maisranden en bomen. Compositie is mooi. Lijkt niet monochroom. Patricia.
19. Straaljager in oranje lucht. Valt weinig van te zeggen. Gewoon een mooi beeld. Johan. Kleur is bewerkt.
Foto: Johan Bentlage.
21. Doorkijkje in winters landschap. Monochroom. Er mist wat, een focuspunt/kleur. Truida.
22. Foto van een poster, bruinig. Monochroom. Wat zit erin van de fotograaf? Wessel. Hij was zwartwit.
23. Waterjuffertje op een stengel. Mooie vlakverdeling. Veel scherp maar net niet genoeg. Hendrik. Zwartwit gemaakt waardoor het ook strakker werd.
Foto: Hendrik Cossee.
24. Trappen in een gebouw. Wit en grijs. Mooie diagonalen. Mensen hebben duidelijke functie. John. Forum Groningen. Groothoeklens.
25. Zonsopkomst. Monochroom want alles oranje. Mooie horizontale lijnen. Bart. Ook garnalenvissers in de hoek.
26. Boog van gekleurde staaltjes van verf. Geert Vos.
27. Weiland met paarden in de sneeuw. Lijnen van het hek storen. Lange sluitertijd daardoor mooie sneeuwval. Geert Dik. Natuurlijk monochroom.
28. Winterlandschap. Zon mooi door de bomen. Lichte plek op de struiken is wat klein. Eric.
29. Bloembak (?) met sneeuwrand. Oog trekt naar bovenrand. Geen spannende foto, zit wel mooi diepte in. Herrie. Ging om contrast hard en zacht.
30. Oud gebouw en staalconstructie. Oranjetinten. Mooie lijnen. Witte lucht. Annelies. Oude mijn. Monochroom gemaakt.
31. Zeesterren e.d. in het zand. Monochroom van zichzelf. Heel mooi. Jetty.
32. Houten brug. Je wordt de foto in getrokken. Achtergrond kan je ook onscherp maken. Judy. Monochroom gemaakt.
33. Trap in spiraalvorm. Je wordt de diepte in getrokken. Onderste gedeelte is andere kleur dus niet monochroom. Ineke.
34. IJs. Lijnen in verschillende richting. Luchtbelletjes geven het een mooi beeld. Monochroom. Marsia. Stuk ijs laten barsten door heet water.
35. Oude boomstronk in het veld. Luguber? Monochroom oranje. Hans. Vond boom niet storend.
36. Stok in het water met reflectie. Subtiel. Mooi in beeld geplaatst. Gert.
37. Kerk met veel lichten. Mystiek bouwwerk. Lijkt of er brand is. Monochroom oranje. Patricia. Barcelona. Dit was echt de kleur.
Tijdens de ALV van 2023 is besloten dat je twee foto’s mag insturen.
Foto’s voor de beamer stuur je uiterlijk de zondag voor de clubavond naar
De nieuwe naamgeving is als volgt: nr. van je foto-naam achternaam (indien mogelijk!) dus:
01-voornaam achternaam (1e keus)
02-voornaam achternaam (2e keus)
Gebruik altijd 2 cijfers, minder dan 10 foto’s begin je dan met een 0 (nul)
Formaat minimaal 2560 x 1440 of groter
Aanleveren via WeTransfer