GiAF JAARPROGRAMMA 2025 (ONDER VOORBEHOUD VAN ALV. Update 2025-02-14)
Twee foto’s voor de beamer stuur je uiterlijk de zondag voor de clubavond naar .
Formaat minimaal 2560 x 1440, aanleveren via WeTransfer.
De naamgeving is als volgt: nummer van je foto - voornaam achternaam (indien mogelijk!), dus:
01-voornaam achternaam (voor je 1e keus)
02-voornaam achternaam (voor je 2e keus)
Gebruik altijd 2 cijfers, minder dan 10 foto’s begin je dan met een 0 (nul)
Voor de activiteiten van de afdeling zie: afdeling-03-drenthe-vechtdal (fotobond.nl)
Klik op een regel om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
Afdeling 03 agenda 2025
11 januari: opening FMDV-expositie
11 t/m 27 januari: Expositie FMDV; scholengemeenschap Stad & Esch Ezingerweg 52 te Meppel
1 februari: uiterlijke datum voor afleveren foto's bij de ontvangende club voor de foto uitwisseling
3 februari: Vergadering afdelingsbestuur
3 maart: ALV en inleveren series, bespreken clubfoto’s uitwisseling foto’s
14 april: Bespreking series. De Goede Herderkerk, Lomanlaan 2, 7906 HB Hoogeveen, aanvang 19:30u
28 april: Vergadering afdelingsbestuur
19 mei: 1e Besturen overleg
25 augustus: Vergadering afdelingsbestuur
3 november: 2e besturen overleg
22 november: presentatie FMDV-digitaal, locatie: Dorpshuis "Dorpshoeve", Westeinde 6, 9415 PJ Hijken
Fotobespreking per 2025
- Nieuwe foto eerst even bekijken
- Ieder voor zich: Wat zie ik, hoe is dat in beeld gebracht, hoe is de technische realisatie?
- De fotograaf bepaalt of hij direct wat wil vertellen of eerst de discussie afwacht.
- In de discussie letten op:
- Vorm, zeggingskracht, compositie, verhaal, licht, kleur, techniek, perspectief, manipulatie, textuur, contrast, sterk, zwak, etc.
- Lightroom aanpassingen waar nodig “on-the-fly”.
- Alleen de basis acties (bijsnijden, belichting, kleur, helderheid, etc.).
- In principe bij alle foto’s mogelijk behalve wanneer de fotograaf aangeeft dat niet te willen.
- Conclusie, waardering en aanbevelingen.
- Beargumenteerd.
- Tijdsbeperking afhankelijk van aantal foto’s.
- 3-5 minuten voor eerste foto is gewenst.
- Eerder klaar? Dan verder!
- Eerste foto krijgt de meeste aandacht, tweede foto afhankelijk van tijd.
9-01. Nieuwjaarsborrel
Nieuwjaarsborrel (door Lukas Hakkennes)
Voor het eerst dat ik voor onze club een verslagje mag pennen. Ik zie daar tegenop omdat mijn herinneringen tegenwoordig niet zo betrouwbaar zijn of geheel ontbreken. Ik onthoud slecht namen en gebeurtenissen en heb bovendien een gehoorbeperking. Maar goed; daar leef ik elke dag mee, iedereen heeft zijn kruisje.
Een tiental afmeldingen. Er is een ontspannen sfeer. Vooraf aan de vertoning van een selectie foto’s zijn er enkele bespreekpunten: GiAF bestaat dit jaar 65 jaar. Geeft dit aanleiding tot een feestelijke activiteit?! Mijn indruk is dat er nog maar weinig initiatieven zijn om dit te vieren. En/of onvoldoende inzet van leden om iets op te zetten. Ons wordt gevraagd om per persoon twee thema’s te benoemen die we passend vinden voor de jubileumexpositie. Op briefjes worden de thema’s ingenomen. De expositiecommissie gaat hieruit een keuze maken. Tijdens een presentatie van oude foto’s halen we herinneringen op aan GiAF momenten uit 2024 en uit een langer verleden. Aansluitend is er een borrel met lekkere hapjes. Zo was het nog een ongedwongen gezellige avond.
Er verschenen deze avond enkele foo's van de viering van het 35-jarig jubileum. Daarop waren enekel leden en oud-leden en hun partners te zien. De meeste personen op de foto's konden we nog herkennen. De vrouw op onderstaande foto konden we echter niet paatsen. Wie weet wie zij is? Mail naar .
Op de foto: Onbekende dame, Ab Zomerman, Henk Koops en Harry Driever.
Op de foto: Jan van der Ende, Harry Driever en zijn vrouw, mevrouw Zomerman, mevrouw Hemmes, Willy Koops, Alco Hemmes. Op de voorgrond Tineke Homan.
Op de foto: Willy Koops, Tineke Homan, Geert Vos, onbekende dame en Henk Koops.
Op de foto: Willy Koops, Tineke homan, Geert Vos en Henk Koops.
11-01. Opening FMDV
Opening van de FMDV
Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma heeft de opening van de FotoManifestatie Drenthe en Vechtdal (FMDV) verricht. Ze deed dat in scholengemeenschap Stad & Esch in Meppel
Dagvoorzitter was Koos Nomden, bestuurslid van de Afdeling en voorzitter van de werkgroep die de FMDV heeft georganiseerd. Na een woordje van de directeur van de school, Peter de Visser, en van onze afdelingsvoorzitter, Jan van der Ende, heeft de Commissaris van de Koning, Jetta Klijnsma een sprankelende toespraak gehouden en de prijzen aan de winnaars van de school uitgereikt. Vervolgens gaf de jury uitleg over haar bevindingen en reikte de zes eervolle vermeldingen uit en de derde en tweede prijs. Jetta Klijnsma reikte de eerste prijs uit, aan Wim Dunning van BeFoAm en opende de expositie middels een druk op de knop voor een foto van de hele zaal. Vervolgens werden de catalogi uitgereikt en kon iedereen de expositie bezichtigen. Onze Bart Romijn heeft een Eervolle vermelding gekregen met zijn foto van een landschap bij ondergaande zon. Gefeliciteerd Bart!
23-01. Series
Series (door Hans Rossing)
Na de mededelingen van Herry, een toelichting op de BondsFotoWedstrijd (BFW) van Annelies en een aantal wetenswaardigheden over de FMDV verteld door Jan, Bert en Annelies kwamen we aan het onderwerp van deze avond: de Series. In totaal waren er 10 series te bespreken. Voor de pauze hebben we de series bekeken en besproken die alleen digitaal waren ingestuurd. Na de pauze was het de beurt aan de series die in print waren meegenomen. Het werd een levendige discussie waarbij onder andere de volgende onderwerpen aan de orde kwamen:
- - is dit een serie?
- - zijn de foto’s individueel de moeite waard?
- - voegt iedere foto iets toe aan de serie of verzwakt hij deze juist?
- - is er voor de juiste uitsnede gekozen of was sterker croppen een toevoeging geweest?
- - ligt de scherpte op het juiste punt?
- - kleur of is zwart/wit nog sterker?
- - verschillen de foto’s voldoende van elkaar?
- - horen de foto’s voldoende bij elkaar?
- - is de juiste volgorde gekozen, zowel in verhaal, in vorm als in kleur?
Waar mogelijk werden door Jan de voorgestelde veranderingen op de beamer toegepast waardoor de aanwezigen vast konden stellen of de verandering inderdaad een verbetering was of toch niet. Het voert te ver om alle opmerkingen per serie hier nog eens te herhalen.
Zoals in het begin gezegd, werden na de pauze de in print meegebrachte series van Pauline en Annelies besproken. De series waren op tafels naast elkaar gelegd zodat iedereen er omheen kon lopen en de volgorde van de foto’s aangepast kon worden. De reacties waren erg positief! De algemene indruk was dat het bespreken van series (of foto’s in het algemeen?) in print een heel andere dynamiek met zich meebrengt dan het gebruik van de beamer. De discussie over wat handiger, beter, mooier, goedkoper, laagdrempeliger is zal voorlopig wel blijven, maar over de series-in-print was iedereen volgens mij erg enthousiast. Al met al een heel geslaagde avond.
Inleveren series is op 3 maart tijdens de ALV van de afdeling. Leden die een serie willen inleveren kunnen contact opnemen met het bestuur (). De bespreking van de series is op 14 april in Hoogeveen.
Foto's: Jan Koning.
Foto's: Truida Timersma.
Foto's: Annelies Neuteboom.
13-02. Algemene Leden Vergadering
Algemene Ledenvergadering
De ALV verliep voorspoedig. Het jaarprogramma dat de Activiteitencommissie is vrijwel ongewijzigd aangenomen. Ook is er instemming voor de plannen voor de zomerexpositie. Het financiële jaarverslag en de begroting werden goedgekeurd. Na enige discussie gingen de leden akkoord met een verhoging van de jaarlijkse contributie met 4 euro naar 70 euro. En men ging akkoord met de verlenging met een jaar van het voorzitterschap van Herry Vos, en dat Hans Rossing de nieuwe penningmeester wordt. Een probleem blijft dat er nog steeds maar drie bestuursleden zijn; het absolute minimum om als club te kunnen blijven bestaan.
Op de ALV is besloten om te stoppen met de Facebook- en Instagram[1]activiteiten. Dit omdat er nauwelijks of geen gebruik van wordt gemaakt. De accounts zijn inmiddels opgeheven en de links ernaartoe zijn verwijderd. Ook de speciale mailadressen zijn verwijderd.
Op de ALV is ook besloten om voor het uitwisselen van (groeps-) berichten binnen GiAF over te stappen van WhatsApp naar Signal. Inmiddels is deze overstap grotendeels gerealiseerd.
22-02, zaterdag. IJsbeeldenfestival Biddinghuizen gaat vanuit GiAF niet door
Bezoek aan het IJsbeelden festival in Biddinghuizen gaat niet door. Er waren geen aanmeldingen vanuit GiAF.
20-02. Vrij werk en bespreking foto's FG Hoogeveen. Dus niet op 27-02.
Bezoek Hoogeveen en vrij werk (door Ineke Schuringa)
Allereerst werden de leden van fotogroep Hoogeveen door de voorzitter welkom geheten. Zij woonden deze clubavond bij in het kader van ervaringen uitwisselen met andere fotoclubs.
Vervolgens werd Annelies in het zonnetje gezet, als dank voor de diverse (bestuurs-)functies die zij vele jaren vervulde, niet alleen binnen maar ook buiten GiAF. Er werd haar een door haar zelfgemaakte, achter glas afgedrukte, foto overhandigd en een oorkonde als Lid van verdienste.
De drie leden van fotogroep Hoogeveen hadden vijf foto’s in print meegenomen. Deze werden door iedereen bekeken en daarna besproken.
Met name de zwart-witfoto van een treurende man op een trap gaf aanleiding tot een levendige discussie. Helaas was de maker van deze foto niet aanwezig om nader uitleg te geven over wat hij met deze foto bedoelde.
Na de pauze werden de foto’s van onze eigen leden getoond met als thema ‘vrij werk’. Er was weer verscheidenheid aan foto’s van mooie natuuropnames, bijzondere actiefoto’s tot abstracte foto’s die leidden tot de vraag: Waar kijken we nu naar?
Op de vraag aan de leden van fotogroep Hoogeveen: Bespreken jullie de foto’s anders? was het antwoord: Eigenlijk niet.
Verschil is wel dat er bij hun club meer foto’s geprint ingeleverd worden, onder het motto: Een niet-geprinte foto is geen foto.
Foto: Pauline Hellema.
Foto: Marsia Stelling.
Foto: Bert Deelen.
Foto: Jan van der Ende.
03-03. Algemene ledenvergadering afdeling 03
Annelies Neuteboom, Bert Deelen, Herry Vos en Hans Rossing waren als lid van onze club aanwezig bij de Algemene ledenvergadering van de Afdeling 03 van de Fotobond. Natuurlijk was Jan van der Ende als voorzitter van de afdeling ook aanwezig.
Er zijn geen bijzonderheden te melden. De stukken zoals deze zijn rondgestuurd, zijn behandeld, enkele vragen hierover zijn beantwoord, het bestuur werd bedankt voor haar inspanningen in 2024 en kreeg decharge voor de financiële administratie.
In het bijzonder werd de organisatie-commissie van de FMDV bedankt voor de geslaagde manifestatie in Meppel. Penningmeester Roelof Otten was aftredend en werd herkozen.
Na de pauze werden de foto’s besproken (van aanwezige club-leden) die in het kader van de uitwisseling tussen clubs binnen de afdeling door een andere club waren geanalyseerd en beoordeeld. Dit leverde enkele interessante discussies op.
09-03. Selectie Bondsfotowedstrijd

13-03. Fotografe Corneli (presentatie)
Gastspreker Corneli NicCoinnich (door Henry Koops)
Corneli NicCoinnich is vanavond te gast. De professionele fotograaf van Schotse afkomst heeft in 2005 haar diploma fotografie aan de Fotovakschool in Apeldoorn gehaald met als specialisatie reportage- en documentairefotografie. Na deze opleiding heeft ze vele bruids- en bedrijfsreportages verzorgd, werkt voor diverse bekende bedrijven en heeft voor diverse bladen een reportage mogen maken. Ook fotografeert ze uitvaarten en geeft ze fotocursussen en lezingen. Enkele van onze nieuwe leden hebben bij haar een cursus gevolgd.
Haar passie is straatfotografie. Een grote inspiratiebron voor haar was Henri Cartier-Bresson vertelt ze. ,,Cartier-Bresson liep rond met een onderzoekende blik en kon ook langere tijd vanaf een vaste positie fotograferen, wachtend op het juiste moment: Het plezier zit volgens Cartier-Bresson in de geometrie, als alles klopt en op z'n plaats staat. Het heeft mij verder geholpen met de fotografie”, zegt Corneli die aangeeft dat de diagonalen (barok- en sinesterdiagonalen) belangrijker zijn dan de rechte lijnen. ,,Vooral de diagonalen van links naar rechts geven een krachtiger beeld. Dat gebeurt ook in de film, op toneel en op tv.”
Het interessante van straatfotografie vindt Corneli dat het licht en het beeld continu veranderen. ,,Je moet een snelle fotograaf zijn. En dat is erg uitdagend.”
Vanuit de zaal werd aangegeven dat de leden moeite hebben met het fotograferen van mensen. Corneli gebruikt vaak een systeemcamera met een stille sluiter. ,,Ook probeer ik in de omgeving op te gaan. Ik loop al een tijdje rond, zo hoor je bij het decor en heeft men je niet in de gaten. Je moet de foto maken en dan eventueel laten zien. Stelt men het niet op prijs dan moet je de foto verwijderen. Heel vaak vinden mensen het wel leuk wanneer ze op de foto komen. Ik geef ze ook vaak een kaartje, zodat ik ze de foto kan mailen. En je houdt er vaak leuke gesprekken aan over.”
Je mag in Nederland bijna iedereen overal in de openbare ruimte fotograferen, behalve op de perrons van de NS. Ook is het niet toegestaan om de eigenaar of medewerker van een marktkraam zonder toestemming op de foto te zetten. ,,Zolang de belangen van de gefotografeerde maar niet wordt geschaad. Zo is het niet handig om iemand in de Rosse buurt te fotograferen. In de Verenigde Staten moet je bijvoorbeeld toestemming van de ouders hebben om minderjarigen op de foto te zetten. Je moet echter niet te bang zijn om mensen op de foto te zetten. Je moet een beetje lef tonen. If your photos aren't good enough, you're not close enough, zei Robert Capa.”
Straatfotografie is volgens Corneli: wachten, wachten en nog eens wachten. ,,Mijn stijl is de mens in de foto met rust en ruimte en het liefst verhalend. Het liefst fotografeer ik met strijklicht. Daarom zul je mij ook niet vaak tussen 10.00 en 16.00 uur fotograferen. En straatfotografie is ook voor mij lijnen kijken, daarom rij ik vaak met de bus door de stad en ga ik lijnen kijken om later op locatie terug te komen. Dan weet ik hoe de lijnen lopen.”
Al pratend heeft ze foto’s van zichzelf laten zien, maar terloops bespreekt ze ook foto’s van de leden en geeft ze de nodige tips. ,,Ik gebruik altijd oneven aantallen, drie, vijf of zeven. Nooit 2 of 4. Verder geen mensen doorsnijden. En vermijd storende elementen in de foto’s.”
Corneli vindt dat een foto soms beter uitkomt in zwart-wit. Die mening wordt niet door alle leden gedeeld. Ook raadt de fotografe uit Rolde aan om gebruik te maken van het histogram van de camera. ,,De belichting is erg belangrijk. Veel foto’s waar iets aan mankeert, gaat het om het licht. Het zonesysteem verdeelt de foto in maximaal 10 zones: van detailloos donker oplopend naar detailloos licht. ,,Probeer ook eens direct in zwart-wit te fotograferen.”
Voor landschapfotografie raadt Corneli aan om met filters te werken. ,,Met het gebruik van een filter of een zonnekap voorkom je ook lensflaer, gekke lichtvlekken in de foto die ontstaan als de lichtbron recht in de lens schijnt. ,,Filters zorgen voor meer balans in de foto. Fotografie gaat om balans. Balans in de foto gaat weg als je een foto gaat nabewerken. De fundering van de foto is dan weg.” Voor landschapsfotografie gebruikt Corneli vaak een iso-waarde van 100 en een diafragma van f8 of f11. ,,Met een hogere iso-waarde zie je vaak ruis in de foto en dat is te zien in de donkere delen van de foto.”
Voor macrofotografie mag de iso van Corneli wel omhoog. Ook is het volgens haar aan te raden om en paraplu of reflectiescherm mee te nemen. ,,En als het oog maar scherp is.”
De straatfotografe blijft op het licht hameren. ,,Zorg ervoor dat de geportretteerde niet in de schaduw loopt en probeer eens een invulflitsje om het accent op het onderwerp te leggen.”
Een vleugje humor kan de Schotse ook wel waarderen. ,,Dan hoeft tekst niet hinderend te zijn. Tekst in een foto trekt vaak de aandacht. Maar het kan bij een foto met humor een toegevoegde waarde zijn: een foto van iemand met een rollator met een bordje: Happy walker, kan de lach op het gezicht toveren.”
Zo ging de tijd snel om en moest Corneli de laatste foto’s in sneltreinvaart doornemen. Het was een avond waar veel aspecten van de fotografie aan de orde kwamen en waar Corneli een lans brak voor de straatfotografie. ,,Een lastige maar uitdagende vorm van fotografie”, aldus de fotografe die als ze met de camera op straat loopt, zich als een kind in een snoepwinkel voelt.
26-03. Passe-partouttraining bij Bert
Passe-partouttraining bij Bert
Bert gaf bij hem thuis een passe-partout-training aan diverse leden (Truida, Rochers, John, Bart, Jan (Koning) en Lukas).
Aan de hand van een vooraf opgesteld stappenplan werden, in twee groepjes van drie man, twee complete passe-partouts gemaakt. Dit met wat restanten passe-partout en plakkarton en twee oude foto’s. Deels met de eenvoudige liniaalsnijder van Bart en deels met de wat geavanceerdere unit van Bert.
Het berekenen van de randbreedte was even een uitdaging en de eerste keer snijden natuurlijk ook. Het laatste hoekje moest nog even een breekmesje door om helemaal los te komen maar dat overkomt ons allemaal wel eens. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en hebben de leden een mooi stukje kennis en ervaring opgedaan. Het was een leerzame en gezellige sessie.
27-03. Selectie expositie foto's, verandering in de afgelopen 65 jaar als tweeluik
-
Selectieavond Zomerexpositie (door Paulien Hellema)
-
De opkomst is vanavond goed, iedereen wil weten of zijn/haar foto door de selectie van de Zomerexpositie komt.
Er is een begin gemaakt voor het smoelenboek van GiAF! Meerdere leden hebben een vroegere en een hedendaagse versie van zichzelf opgestuurd.
Een ander geliefd thema is oude en nieuwe auto’s.
Ook oude en nieuwe camera’s worden verbeeld in een tweeluik.
Hans heeft zijn oude en nieuwe camera heel mooi in beeld gebracht in één foto. Hoewel dit oorspronkelijk niet de afspraak was, wordt deze foto met algehele instemming goedgekeurd.
Patricia heeft een nostalgisch ‘mens erger je niet’ en een computerspel op een originele manier in beeld gebracht.
Ingrid heeft haar creativiteit uitgeleefd in het bouwen van een oude en nieuwe trekker van legosteentjes.
Toevoeging van Lukas om de foto te versterken: laat de oude trekker van links naar recht het beeld uit rijden en de nieuwe trekker omgekeerd het beeld inrijden.
-
-
Foto's: Ingrid Deelen.
-
Meerdere thema’s passeren de revue. Duidelijk is, dat iedereen met plezier aan dit thema heeft gewerkt en zal het een geslaagde expositie worden.
3-04. Bezoek FC Veendam
Alle leden van GiAF zijn uitgenodigd om deze avond op bezoek te gaan bij FC Veendam.
Graag even melden bij als je ook komt zodat er voldoende koffie/thee is.
Er hoeven geen foto's meegenomen te worden.
Het adres is: Het Raadhuis, Raadhuisstraat 17, Wildervank.
Parkeren is het handigst bij de kerk, een eindje verderop Raadhuisstraat 8.
De avond start om 19:30
7 t/m 11 april Drenthe Liberty Tour in het kader van 80 jaar bevrijding
https://www.cyclocrossgieten.nl/80-jaar-vrijheid-gieten/drenthe-liberty-tour-2025/
Hier kunnen foto's gemaakt worden voor 12 juni.
10-04. Beweging
Thema: 'Beweging' (door Anja Raven)
Het thema van deze avond was ’Beweging’. Bert had de leiding over deze avond. Tijdens de mededelingen werd het aankondigingsaffiche getoond van de fototentoonstelling in Eext. De foto van Hans, die hiervoor gebruikt zou worden, was behoorlijk aangepast. Van het origineel was niet veel meer over, dat was wel jammer.
Fotobespreking:
John had twee panningfoto’s ingeleverd die genomen waren op Jack’s Racing Day. De eerste foto liet een raceauto zien met bovenin nog een tweede auto. Wat het race-effect versterkte. De tweede foto kreeg de meeste waardering onder andere door de krachtige kleuren van de auto en de omgeving.
Foto John Beugeling.
Geert had een meesje in de vlucht geschoten die net het nestkastje verliet. Ingezoomd kwam de foto wel beter uit.
Foto: Geert Dik.
Anja had een panningfoto genomen van een fietser in Groningen. Zo te zien aan de uitdrukking op het gezicht van de fietser was hij er niet blij mee. De richting was goed, alleen was de foto niet helemaal scherp. De andere foto was haar kleindochter tijdens een sprong.
Jan had een foto met een oranje bloem tussen het groen. In de foto zat een mooi contrast. Alleen was het een i.c.m.-foto. Niks was scherp, alles was in beweging.
Foto: Jan van der Ende.
De meest gewaardeerde foto was van Ineke. Een kleine windmolen met snel ronddraaiende wieken met een weerkaatsing van het zonlicht in de wieken.
Foto: Ineke Schuringa.
Ook Rochers had een foto ingestuurd van zijn kleindochter. Tijdens het nemen van de foto draaide zij haar hoofd, wat haar gezicht vervaagde en het een dromerige uitstraling gaf. De tweede foto was een panningfoto van een fietser.
Hans had twee foto’s ingestuurd van windmolens op een rij. Op de eerste foto was de imposante hoogte van de masten goed te zien. Dit kwam door de lage horizon lijn en de in verhouding kleine huizen en boerderijen. Op de andere foto stonden de windmolens in een diagonale lijn van linksboven naar rechtsonder.
Bart had twee foto’s van motoren ingeleverd. De eerste foto was een panningfoto. De andere foto was genomen met een hoge sluitertijd waardoor ieder stukje opspattende aarde was te zien.
Op de eerste foto van Jan K. waren dravende paarden met een sulky te zien. Het opstuivende zand gaf een mooi effect. De foto was krachtiger geweest als hij iets meer was ingezoomd. Ook op de tweede foto was opstuivend zand te zien wat werd veroorzaakt tijdens verspringen van zijn kleindochter. De benen van de juryleden waren ook te zien en dat was wel jammer.
Ook Paulien was op het idee gekomen van een draaiende windmolen. Maar door het groen op de voorgrond had de foto geen prettige kijkrichting.
Na de pauze liet Jan van der Ende een presentatie zien over het onderduikershol die in het kader van 60 jaar bevrijding was opgenomen. Tussen de interviews van de toenmalige onderduikers door werden gedichten voorgelezen door leerlingen van het Dr. Nassau college. Door de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne, de bijna 80-jarige bevrijding en de Liberty tour door Drenthe is de film ook nu erg actueel.
14-04. Bespreking series in Hoogeveen
De Goede Herderkerk, Lomanlaan 2, 7906 HB Hoogeveen, aanvang 19:30u
24-04. Optische illusie
Optische illusie (door Geert Dik)
Een minder drukbezochte avond deze keer. Terwijl er, zo zal later blijken, een bijzonder interessant thema op het programma staat: ‘Optische illusie’. De activiteitencommissie heeft hierbij de volgende toelichting gegeven: ,,Maak een foto van een optische illusie zonder software (apps, in camera, Photoshop etc.) te gebruiken.”
Er zijn van negen leden 16 foto’s ontvangen. Geen hoge score maar dit geeft wel meer ruimte tot het bespreken van en discussiëren over de foto’s. Bert loodst ons door de foto’s door te beginnen met te memoreren dat we de foto’s bespreken volgens de ,,GiAF foto’s bespreken aanpak”. Hetgeen betekent dat we eerst kijken en vervolgens benoemen wat je ziet.
De eerste foto van de serie van voor de pauze doet aan Escher denken. Dobbelstenen zijn zodanig in een driehoek geplaatst dat de keten als het ware door lijkt te lopen. De camerapositionering is zo gekozen dat losstaande dobbelstenen elkaar lijken te raken waardoor de optische illusie ontstaat.
Foto: Marsia Stelling.
De volgende foto laat een stoer tillende mevrouw zien die een blok beton schijnt te tillen. Vooral de lichaamshouding en de gezichtsuitdrukking wekt deze illusie. Bij de foto van rotsblok die door een mevrouw wordt opgetild of wordt tegengehouden is de camerapositionering weer essentieel voor de optische illusie.
Een zoekplaatje van een legervoertuig blijft mysterieus. Ook de maker van de foto weet niet precies hoe de foto, of dubbelfoto, is ontstaan. Op z’n minst is hier sprake van een optische verwarring.
Foto: Anja Raven.
De foto waarop de geschilderde kat wordt geaaid creëert een illusie door camerapositionering. En er zijn meer illusies te zien door onder andere de wandelstokken die door schaduwwerking een dubbele driehoek vormen.
Bij de foto’s met de vuurtoren tussen twee vingers en de foto waar een mevrouw een meneer in het nekvel vastpakt wordt de illusie gewekt van een geringere omvang dan dat die in werkelijkheid is. Ook hier is camerapositionering essentieel voor het bereiken van de optische illusie.
Bij de foto van het zwembad waarin een mevrouw op de bodem loopt ontstaat de illusie door het voorwerp (zwembad) in combinatie met de persoon.
Foto: Geert Dik.
In de meeste foto’s die we voor de pauze zien worden de optische illusies veelal bereikt door de camerapositionering gevolgd door houding/uitdrukking of een registratie van een optisch verschijnsel. Dit zien we ook terug in de tweede serie van na de pauze. De foto’s waarin twee ringen die elkaar lijken in te sluiten, de loop van een kanon die doorgaat in een spiegel, de jongeman die tegen de vuurtoren aanleunt, het balanceren op een koord worden de optische illusies bereikt door de camerapositionering. De illusie van de vlam in het hout met de opgebrand luciferkop wordt vooral bereikt door de enscenering van de voorwerpen. De foto van de ‘soldaat zonder hart’ geeft veel stof tot discussies. Het is op z’n minst een surrealistische en mysterieuze afbeelding waarbij we blijven zoeken naar de optische illusie.
Foto: Patricia Drenth.
8-05. Vrij Werk
Vrij werk (door Geesje Hoiting)
De opkomst van deze clubavond was zeer matig. Veel leden waren op vakantie en er waren ook nog andere reden om niet aanwezig te kunnen zijn. Eerst waren er zeven personen. Gelukkig kwamen er later nog twee leden bij, dus de totale opbrengst van deze avond was negen leden.
Het thema voor deze clubavond was: Vrij werk. Er kwamen foto’s voorbij van Drenthe Liberty Tour in Gieten in het kader van 80 jaar Vrijheid. Verder hadden de leden foto’s ingezonden met onderwerpen als bevrijding, bloemen en landschappen.
Hans had een mooie foto bij zonsopgang bij de Tusschenwater bij De Groeve gefotografeerd. Hij heeft ook een nieuwe camera gekocht met een speciale knop voor een fotoprobeersel.
Doordat er weinig leden aanwezig waren, waren we vroeg klaar met deze clubavond. Foto: Herry Vos.
Foto: Rochers Adema.
Foto: Bart Romijn.
Foto: Marsia Stelling.
Foto: Jan Koning.
Foto: Hans Rossing.
18-05. Openbare bespreking Bondsfotowedstrijd
Mooi resultaten van GiAF-leden tijdens BondsFotowedstrijd (door Henry Koops)
De bespreking en bekendmaking van de uitslag van De BondsFotoWedstrijd 2025 vond dit jaar dichtbij huis plaats; in Hoogezand. Toch hadden slecht drie leden van onze club de moeite genomen om bij de bespreking aanwezig te zijn: Herry Vos, Hans Rossing en Henry Koops. De niet aanwezige leden hebben een boeiende bespreking gemist.
De Afdeling Groningen had dit jaar de Bondsfotowedstrijd van de Koninklijke Fotobond georganiseerd. De landelijk fotowedstrijd voor clubs wordt eenmaal per jaar gehouden en dit jaar was dat oor de 103e keer.
De juryleden Jan Nabuurs, Tom Meerman en Armando Jongejan hebben in Mfc De Klabbe in Foxhol gebogen over maar liefst 131 ingezonden series. Met andere woorden zij moesten aan 1.310 foto’s punten geven. Dat is een hele klus, maar met medewerking van een grote groep vrijwilligers en het team van de puntenregistratie ging het prima. De drie juryleden letten daarbij op de inhoudelijke keuzes in de foto, op de beeldelementen, op de vermeende kwaliteit van de aanpak en op de beeldende kracht.
De resultaten werden zondag 18 mei besproken in theater Het Kielzog in Hoogezand. De juryleden hadden tien clubinzendingen uitgekozen, waarvan enkele uit het Noorden en de drie best scorende series. De juryleden gaven opbouwende kritiek en vertelden soms hoe een foto of inzending beter kon. Zo was er een serie met drie ijsvogels. ,,Dan word je een concurrent van jezelf. Als er twee vergelijkbare foto’s ter tafel komen ga je als jury vergelijken. Automatisch scoort dan een foto beter dan de andere. Het is daarom beter om een serie van tien verschillende foto’s in te zenden”, aldus de jury. ,,In algemeenheid kunnen we zien dat series vaak in zijn geheel hoger of lager scoren, omdat de leden elkaar blijkbaar onderling inspireren en beïnvloeden. Dan voel je als jurylid dat bij zo’n club de leden ‘wel weten wat ze aan het doen zijn’. Ongemerkt speelt dan mee of de foto’s in een prettig ogende volgorde liggen, of de passe-partouts op elkaar zijn afgestemd, of bewust over papier- en formaatkeuze is nagedacht. En toch krijgt iedere foto zijn eigen beoordeling.”
De jury keek vanzelfsprekend naar de zeggingskracht of het verhalende karakter van het beeld. ,,Dat zat bij de meeste foto’s wel goed en dat is terug te zien in de cijfers die we toegekend hebben aan de beelden. Er zijn hoge maar ook soms lage scores uitgedeeld. Bij de hogere waarderingen zien we dat alles op zijn plaats valt. Er zijn dan ook flink wat achten, negens en ook tienen toegekend aan het fotowerk, met bijbehorende bronzen, zilveren en gouden waarderingen.”
De Fotobond maakte nog wel duidelijk dat de Gouden, Zilveren en Bronzen stickers waren afgeschaft. ,,Het gaat om een clubwedstrijden niet om een individuele wedstrijd. Wel werd de beste foto van de 1310 foto’s door de jury bekend gemaakt Het ging volgens de jury om een studio-opname van een vrouwelijk model in een sterke pose, fraaie compositie, prachtige verlichting en uitstekende belichting, doortekening, contrast in zwart-wit. De foto van Frank Boots van De Zutphense won de eerste prijs met een individueel beeld met twee keer een 9 en een keer een 10.
Foto: Frank Boots.
Vervolgens ging men over naar de bekendmaking van de drie beste clubinzendingen. Er was een serie die er volgens de jury duidelijk bovenuit sprong. ,,Los van elkaar hadden we alle drie het idee dat die serie echt heel sterk was. Goede beelden, prima compositie, krachtige inhoud en fraai gepresenteerd. Onze waardering voor de foto’s uit deze serie zie je terug in de cijfers. Maar liefst 8 van de 10 foto’s hebben een bronzen, zilveren of gouden waardering gekregen.” Fotokring Polderlicht uit Driehuis werd door de jury als winnaar uitgeroepen van de BondsFotoWedstrijd 2025. De tweede prijs ging naar de Leidse AFV en de Fotokring Echt ging met de derde prijs aan de haal.
De prijsuitreiking verliep een beetje rommelig, waardoor de aandacht wat van de prijswinnaars werd weggenomen. En het is natuurlijk vreemd dat er geen fotograaf aanwezig was om de prijswinnaars op de foto te zetten. Een bondslid op de eerste rij met een fototoestel werd gevraagd om een foto te maken van de uitreiking van de derde prijs. Van de club was niemand aanwezig. Vervolgens werden de winnaars van de tweede en de eerste prijs, waarvan wel vertegenwoordigers aanwezig waren, overgeslagen. Een aandachtspuntje.
Een bespreking dichtbij huis heeft ook nadelen, want na de plenaire presentatie werden de clubinzendingen na de lunch door de juryleden besproken. GiAF was echter pas om 15.45 uur aan de beurt. De drie aanwezige leden hadden deze dag nog andere verplichtingen, waardoor de bespreking van onze clubinzending niet kon worden aangehoord.
Toch mogen we tevreden zijn met de inzending van 2025. Na enkele wat mindere klasseringen zijn we dit jaar met 212 punten op een gedeeld 51ste plaats geëindigd. Een plekje in de middenmoot, maar met een duidelijk stijgende lijn. En er waren ook mooie individuele resultaten. Zo kreeg Jan van der Ende 26 punten (zilveren waardering) voor zijn foto. Patricia Drenth 24 punten (bronzen waardering) en John Beugeling 23 punten (bronzen waardering). Gefeliciteerd. We zijn de goede weg ingeslagen. Nu is het zaak om dit vast te houden en als het kan er nog een stapje bijdoen.
Inzending GiAF:
1. John Beugeling: 23 punten (bronzen beoordeling);
2. Jan van der Ende: 26 punten (zilveren beoordeling);
3. John Beugeling: 20 punten ;
4. Ineke Schuringa: 22 punten;
5. Annelies Neuteboom: 20 punten
6. Annelies Neuteboom: 20 punten
7. Bart Romijn: 21 punten;
8. Ineke Schuringa: 17 punten;
9. Henry Koops: 19 punten;
10. Patrica Drenth: 24 punten (bronzen waardering).
Zie voor de volledige uitslag en foto's de website van de Fotobond.
22-05 Doe avond met miniatuurtjes
Doe-avond: fotograferen met minifigs (door Anja Raven)
Vanavond hebben we een creatieve doe-avond. We gaan fotograferen met minifigs. We moesten zelf materiaal meenemen om een set te creëren. De grote vraag was voor veel van ons: Wat nemen we mee? Want we hadden geen idee wat voor poppetjes er zouden zijn. Patricia had poppetjes besteld via internet en wist zelf ook niet goed wat er binnen zou komen. Helaas waren de poppetjes niet heel verschillend, veel zwemmers en statische figuurtjes. Ook hadden de poppetjes geen ‘echt gezicht’ waardoor ze uitdrukkingloos waren. Marsia en Rochers hadden zelf wat poppetjes (o.a. Lego) meegenomen. Maar iedereen heeft zich er wel mee vermaakt en zijn er hele creatieve foto’s gemaakt. Ik denk dat er nog wel eens één voorbijkomt op een avond met vrij werk.
Het was een leuke en gezellige avond die zeker voor herhaling vatbaar is.
Miniatuurfotografie
Miniatuurfotografie is een fascinerende kunstvorm die de grenzen van onze verbeelding verlegt. In deze unieke vorm van fotografie worden kleine schaalmodellen van mensen, dieren en objecten gebruikt om betoverende taferelen te creëren die vaak de realiteit nabootsen of zelfs overstijgen.
Wat is miniatuurfotografie?
Miniatuurfotografie draait om het vastleggen van scènes waarin miniatuurmodellen de hoofdrol spelen. Deze modellen kunnen variëren van piepkleine menselijke figuren tot alledaagse objecten. Het doel is om deze modellen in een zodanige context te plaatsen dat ze een nieuw, vaak verrassend perspectief bieden op de wereld om ons heen.
Wat heb je nodig?
Om te beginnen met miniatuurfotografie heb je het volgende nodig:
Camera: Een goede camera, die scherpe close-upfoto’s kan maken, is essentieel. Een macrolens is wenselijk maar niet echt een must.
Miniatuurmodellen: Hou er rekening mee dat de meeste figuurtjes heel klein zijn; verhouding 1:87.
Creatieve achtergronden: Deze moeten door de fotograaf zelf bedacht worden. Dit kunnen natuurlijke omgevingen zijn, zelfgemaakte decors of digitale achtergronden. Verlichting: Goede verlichting is cruciaal om de juiste sfeer en details vast te leggen.
Statief: Voor stabiliteit en nauwkeurigheid, vooral bij macrofotografie. Creativiteit en denkwijze Creativiteit is het hart van miniatuurfotografie. Het gaat niet alleen om het maken van een foto, maar om het vertellen van een verhaal of het overbrengen van een emotie.
Tip: Stel jezelf vragen als: Welk verhaal wil ik vertellen? Hoe kan ik emotie of humor in mijn scène brengen? Hoe gebruik ik licht en schaduw om de sfeer te beïnvloeden? Waar haal je inspiratie vandaan? Er zijn tal van bronnen: Pinterest: Een schatkist voor creatieve ideeën. Zoom.nl: Een platform waar fotografen hun werk delen en bespreken.
25-05 Opening jubileumexpositie
Opening jubileumexpositie op 25 mei
GiAF is opgericht op 26 oktober 1960 en bestaat dus dit jaar 65 jaar! Om dit te vieren houdt GiAF deze zomer een jubileumexpositie van 21 foto’s met als thema ‘Toen en Nu’ op De Brink in Eext. De foto’s zijn deze zomer te zien van 25 mei tot en met 30 augustus. Dit alles in samenwerking met De Boermarke Eext.
Zie ook: Brink in Eext expositieruimte voor jubileumexpositie GiAF.
12-06. 80 jaar bevrijding
Thema-avond: '80 jaar bevrijding' (door John Beugeling)
Het was een bijzondere clubavond. Jan van de Ende nam het woord en vroeg Geert Vos en Annelies Neuteboom naar voren. Beide leden werden onderscheiden met een bronzen insigne van de Fotobond, omdat ze 25 jaar of langer lid zijn geweest van de fotobond. Er werd door Jan nog uitgebreid stil gestaan bij de actieve rol die beide leden hadden en nog steeds hebben binnen de fotoclub.
Na de gebruikelijke mededelingen van de voorzitter, werd de avond voortgezet met het tonen en bespreken van de foto’s, met als thema ‘80 jaar bevrijding’. Er was een redelijke opkomst en in totaal werden 25 foto’s besproken.
Deze avond werden allerlei verschillende onderwerpen getoond, waarbij het opviel dat er toch veel mensen de Liberty Tour hadden bezocht en gebruikt om mooie plaatjes te schieten. Zo kwamen er foto’s langs van blijde zusters, twee oud-militairen die van een borreltje genieten. Militaire voortuigen met bevrijders en vrolijke bevrijde personen kwamen voorbij. Met zo’n happening is het altijd moeilijk om de deelnemers van zo’n toer erop te krijgen zonder verstoring van hedendaagse ruis. Het was sommige fotografen gelukt om dit te vermijden door op een heel rustige plek, zonder publiek te gaan staan, zoals de foto van de drie legermotorrijders, waarvan er eentje aangedrukt moest worden. Anderen zochten juist wel de confrontatie op van heden met verleden, zoals de foto van een dalend vliegtuig die aanschouwd wordt door een hele rij geïnteresseerde toeschouwers. Mooi compositie. Af en toe was er ook een discussie, of de foto wel aan het thema voldeed. Alhoewel sommige foto’s wel met de oorlog te maken hadden, was het soms moeilijk om de vertaling naar 80 jaar bevrijding te maken. Dit deed gelukkig geen afbreuk aan de kwaliteit van de foto’s.
Andere foto’s hadden toelichting nodig zoals de foto van het museum Soesterberg (een plaatje met een praatje) en niet te vergeten het bijzondere verhaal dat bij de foto’s van de rij klompen bij de witte kerkje van Gasselte hoort. Dit maakt dan ook meteen duidelijk waarom de fotograaf juist deze foto’s heeft gekozen om in te sturen. Daarnaast werden er verscheidene foto’s getoond van herdenkingsstenen uit de Tweede Wereldoorlog. Misschien leuk voor een mooie serie.
Al met al een gezellige, leerzame avond. Vooral om te ervaren hoe iedereen toch op een verschillende manier naar hetzelfde onderwerp kijkt en dit probeert in een beeld te vangen.
Foto: John Beugeling.
Foto: Pauline Hellema.
Foto: Annelies Neuteboom.
Foto: Rochers Adema.
Foto: Anja Raven.
Foto: Truida Timersma.
Foto: Marsia Stelling.
Foto: Bart Romijn.
26-06. ICM = Intentional Camera Movement.
Intentional Camera Movement (ICM) (door Bert Deelen)
Deze clubavond staat Intentional Camera Movement op het programma. Bij ICM-fotografie wordt de camera bewust bewogen op het moment van afdrukken. Dat kan op verschillende manieren en in verschillende mate. Rechtlijnig bewegen, draaien, zoomen, of combinaties daarvan. De resultaten zijn verrassend en lastig te voorspellen; echt ‘trial & error’.
Volgens de algemene feedback van de leden die deelnamen was het meestal prut maar zaten er ook pareltjes tussen. Het is een dunne lijn tussen een bewogen, onscherpe foto, en een artistiek en meestal abstract kunstwerkje. De negen deelnemers aan de avond hadden overwegend (ruim) meer dan 100 foto’s gemaakt waarvan er maar enkele geschikt waren om te tonen. Onderstaand de eerste groep van de ingeleverde foto’s.
John had een dubbelbeeld gemaakt, een scherpe foto gecombineerd met een ICM-beeld zodat er toch scherpte in het eindresultaat zat
Foto: John Beugeling.
De glijbaan van Jan had een dynamische uitstraling gekregen met de beweging in de richting van de glijbaan.
Foto: Jan van der Ende.
Hans had de camera flink gedraaid wat een mooie omlijsting opleverde voor de bloemen in het centrum.
Foto: Hans Rossing.
Truida had een mooi dromerig beeld gecreëerd.
Foto: Truida Timersma.
Annelies had een houtskool-tekening bos welke zeer gewaardeerd werd.
Foto: Annelies Neuteboom.
Marsia had een mooi kleur contrasterend beeld met fijne patronen erin.
(Foto: Marsa Stelling)
Ineke was aan het schommelen tijdens de fotografie wat een bijzonder plaatje opleverde.
Foto: Ineke Schuringa.
Bart had een kommabeweging gemaakt wat het bostafereel met de toch al prachtige kleuren werkelijk een extra dimensie gaf.
Foto: Bart Romijn.
Leeerpunten zijn (maar niet perse altijd!): Camera zo veel mogelijk op manueel, ook het scherpstellen en stabilisatie uit. Belichting tussen 0,5 en 2 seconden. ISO zo laag mogelijk. Gebruik ND-filters om overbelichting te vermijden. Maak eventueel meerdere foto’s in burst-mode. Heldere punten geven lichte lijnen. Beweeg de camera conform de richting die je wilt accenturen. Beweeg mee met de lichtlijnen in het beeld (zonnestralen).
Ook in de tweede en derde groep zaten mooie beelden zodat de (slechts) elf deelnemers een interessante en geslaagde avond hadden.
11-09. Watershoot met gekleurde rook
Rook- en watershoot (door Bert Deelen)
Na veel voorbereidend werk door de A-cie (en Bart in het bijzonder) was de dag eindelijk aangebroken voor de rook en watershoot aan het Gat van Homan Free. Nog wel een schrikmoment vooraf want één van de twee modellen moest afzeggen. Gelukkig werden er snel twee vervangers gevonden. De modellen (Eva, Anne en Isabel) zijn allen lid van dansschool Out of control. Van GiAF waren negen fotografen aanwezig, de rest heeft het helaas gemist! Op een paar hondenuitlaters na waren het strandje en de plas helemaal voor ons.
Het begin was van beide zijden wat onwennig, maar gaandeweg ging het steeds beter. De rookpotten in diverse kleuren werden een voor een door Bart ontstoken. Vanwege de windrichting moest dat gebeuren vanaf een vlotje in de plas. Aangezien de wind nogal variabel was, zowel in sterkte als richting, moest er regelmatig achter de rook aangerend worden. Dat leverde wel spontane foto’s op!
Foto: Bert Deelen.
De modellen hadden veel verschillende kledij bij zich waardoor er een mooie variatie in de foto’s ontstond, zeker in combinatie met de gekleurde rook. Ook qua poseren deden de modellen het prima met allerlei danspassen, sprongen en poses. Klasse hoor!
Er zijn heel veel foto’s en filmpjes gemaakt waarvan de resultaten t.z.t. getoond gaan worden. Honderden foto’s beoordelen kost even tijd!
We hebben wel veel geluk gehad met het weer, want er zaten heel wat buien in de lucht die volgens buienradar recht op ons af zouden komen. Vooraf wel een flinke bui, maar de hele sessie verliep droog en pas tijdens de terug wandeling vielen er weer druppels.
Foto: Henry Koops.
De samenwerking tussen GiAF en Out of control is wederzijds prima bevallen en dat zal in de toekomst waarschijnlijk tot een vervolg leiden.
25-09. Film van je foto's (vakantie of vrij werk)
Film van je foto’s en preview rook-water-shoot (door Annelies Neuteboom)
17 van de nu nog in totaal 22 actieve leden zijn deze eerste echte clubavond van het nieuwe seizoen aanwezig, een goede opkomst dus. Drie leden hebben hun lidmaatschap per 1 januari 2026 opgezegd, maar zijn niet meer actief.
Tien leden hadden een filmpje gemaakt, ook een goede deelname! Voor sommige was het wat ploeteren geweest, bij anderen zag het er mooi gelikt uit. Er werd veel gesproken over het maakproces. Clipchamps leek in eerste instantie geen scherpe foto’s te geven, maar in het uiteindelijk resultaat viel dat best mee. Ook de soort muziek en waar je die gratis kunt downloaden kwam uitgebreid aan de orde.
De presentatie van Pauline over Normandië was gemaakt in Lightroom en zag er mooi gelikt uit met uitzoomende overgangen en een randje oom de foto’s met schaduw. De Franse muziek van Le 7eme Gnome (eigen cd) maakte het geheel af.
John is al twee jaar bezig met z’n hobby foto’s van de natuur. Voor het filmpje heeft hij zich beperkt tot de libellen, die allemaal schitterend in beeld waren gebracht. Aan het begin stond een zelf gemaakt gedichtje:
Vleugels van glas,
Op vleugels van glas zo stil en fijn,
Zweeft zij door licht en zonneschijn,
Een flits, een klik een stil moment,
Waar schoonheid zich in beeld herkent.
De muziek, die John van de website Darrencurtismusic.com heeft gehaald, was wat zwaar voor deze lichte diertjes, werd opgemerkt.
De filmpjes van Rochers en Anja zijn beide door Anja gemaakt op Clipchamps. Rochers heeft al hun uitjes (onder andere Brugge, haven Rotterdam, workshop chocola maken en graffiti) vastgelegd en Anja heeft de gebouwen in de Ciudad de las Artes y las Ciencias (wijk van de kunst en wetenschap) in Valencia in een filmpje gezet. Helaas had ze geen tijd om muziek bij haar eigen filmpje te zetten, maar wel bij die van Rochers; als dat geen ware liefde is.
Jan v.d. E heeft het filmpje van de vakantie naar Spanje gemaakt in Pictures-to-Exe (PtE). Dit betaalde programma heeft veel mogelijkheden en daarmee kun je onder andere veel verschillende overgangen tussen de foto’s maken.
Herry heeft in Leeuwarden foto’s gemaakt van een speciaal gebouw/expositie en die met PtE in een filmpje gezet. Het Friese volkslied was de passende muziek erbij.
Bert en Ingrid hebben een verre reis naar Portugal gemaakt via Normandië, Noord-Spanje en terug door centraal Frankrijk. Daar gingen we met grote hinkstapsprongen door in een filmpje van vijf minuten, dat Bert in PowerDirector 14, een betaald programma, heeft gemaakt.
Hans is de enige in de club met een Apple Mac en hij heeft dus gebruik gemaakt van iMovie. Zijn foto’s van de rook-water-shoot werden gelardeerd met leuke plaatjes met tekeningen en tekst, die kant-en-klaar in iMovie staan.
Bart had ook foto’s van de rook-water-shoot in een filmpje gezet en hij had gebruik gemaakt van Clipchamp. Doordat hij alle foto’s in één keer erin had geïmporteerd, kon hij geen bewerkingen, zoals overgangen toepassen.
Annelies had haar filmpje van de vakantie naar Italië van acht weken niet kunnen beperken tot vijf minuten. Daarom werd deze aan het eind van de avond getoond. Ze was te haastig te werk gegaan en had een groot deel van de foto’s dubbel en het filmpje had daardoor beperkt kunnen worden tot acht minuten. Er stond gratis bluesmuziek van de website FMA (freemusicarchive.org) onder. Zij heeft ook gebruik gemaakt van PtE en merkte op dat als je er een tijdje niet mee gewerkt hebt, het wel weer zoeken is hoe alles werkt.
Na de pauze was er een voorvertoning van de rook-water-shoot, die 11 september door Bart georganiseerd was bij de waterplas het Homan Free gat. Hieraan hadden acht GiAF-leden deelgenomen en er waren 3 modellen, leden van de dansschool Out of Control te Gieten. Zes van de deelnemers hadden ieder vijf à zeven foto’s ingeleverd als voorproefje op de vele foto’s die ze gemaakt hebben. Bart regelt dat er op een clubavond meer foto’s besproken gaan worden en dat daarbij de modellen aanwezig zijn.
Nu was vooral te zien dat de wind veel invloed had gehad op de rook, waardoor het moeilijk was om het gewenste effect te krijgen: soms te weinig rook en soms waren de modellen onzichtbaar door te veel rook. Misschien daardoor waren er best veel dezelfde fotomomenten te zien. Het ene model was wat beter in springen en/of poses dan de andere en daardoor wat fotogenieker. Wel wordt er geprobeerd om van ieder model evenveel foto’s in te leveren op de bespreekavond. Verder werden er wat tips uitgewisseld voor een goed bewerking van de foto’s.
De avond was ondanks het drukke programma al om 21.30 uur afgelopen. De laatste foto’s van de Toen-en-nu-expositie konden door de leden meegenomen worden.
9-10. Leg het gewone ongewoon en verrassend vast
Leg het gewone, op een ongewone en verrassende manier vast (door John Beugeling)
Om het gewone op een ongewone of verrassende manier vast te leggen, kun je experimenteren met het perspectief door vanuit een afwijkende hoek te fotograferen, zoals een kikker- of vogelperspectief. Gebruik onverwachte materialen zoals glas of condens om vervorming en abstractie te creëren, of focus op de details met macrofotografie. Ook het stilzetten van de tijd door middel van een momentopname en het spelen met scherptediepte en belichting kan een dagelijks object een nieuwe betekenis geven.
Technieken en standpunten
- Zoek een afwijkende beeldhoek:
Fotografeer een object niet op ooghoogte, maar ga plat op je buik liggen of probeer een boomstammetje met paddenstoelen van onderaf vast te leggen om een totaal andere, ruimtelijke kijk te creëren.
- Fotografeer door glas of doorzichtig materiaal:
Gebruik wijnglazen, vazen of beslagen glas om vervormingen, abstracties en unieke beelden te creëren.
- Maak gebruik van macrofotografie:
Door dicht op het onderwerp te gaan, kunnen zelfs alledaagse objecten er totaal anders uitzien. Denk bijvoorbeeld aan condens op een rietje, of een close-up van een doorgesneden kiwi.
Aanpak en intentie
- Zoek naar het onverwachte:
Oefen met het fotograferen van onderwerpen die je normaal gesproken niet van die hoek bekijkt, zoals de onderkant van een waterlelie of laag eendenkroos.
Extra tips
- Experimenteer met compositie en scherptediepte: om de focus op een onverwachte manier te leggen.
- Breng elementen aan: zoals waterdruppels of condens op glas om de vervreemding nog sterker te maken.
- Neem de tijd om te observeren
Dit zijn maar enkele voorbeelden die ik tegen kwam over dit onderwerp. Heb je nog geen inspiratie genoeg, struin dan nog even op internet, genoeg ideeën te vinden. Er zijn een legio aan mogelijkheden en we zijn dan ook benieuwd wat voor spannende en verrassende foto’s deze avond weer gaat opleveren
23-10. Uitwisseling met andere Fotoclub en vrij werk
Voor deze avond is Fotoclub Meppel uitgenodigd. Na de gebruikelijke opening van de voorzitter, gaan we voor de pauze de foto’s beoordelen die de leden van de Fotoclub Meppel hebben meegebracht.
Na de pauze gaan we de foto’s van de GiAF-leden beoordelen. Het thema is vrij werk. De leden mogen voor deze avond een foto inzenden.
Het is de bedoeling dat wij volgend jaar een uitnodiging krijgen van FC Meppel om daar een bezoek te brengen.
22-11. Fotomanifestatie Drenthe Vechtdal (FMDV-Digitaal)
De FMDV-Digitaal is een tweejaarlijkse wedstrijd in de oneven jaren voor leden van fotoclubs aangesloten bij de Fotobond afdeling Drenthe Vechtdal. De wedstrijd wordt georganiseerd in het vierde kwartaal en wordt afgesloten met een fysieke bespreking. De onderwerpkeuze is vrij.
De presentatie van FMDV-Digitaal in 2025 vindt plaats op 22 november in Dorpshuis Dorpshoeve aan Westeinde 6 in Hijken.
2026 vooruitblik
8-1-2026. Nieuwjaarsbijeenkomst
22-1-2026. Series
De Fotoseries is een jaarlijkse wedstrijd voor leden van fotoclubs en persoonlijke leden aangesloten bij de Fotobond afdeling Drenthe Vechtdal. Iedere deelnemer mag één tot drie series van tenminste drie en maximaal vijf foto's insturen. De wedstrijdperiode is niet vast maar wordt jaarlijks bekend gemaakt.
12-2-2026. ALV
26-2-2026. Vrij werk
Twee foto’s voor de beamer stuur je uiterlijk de zondag voor de clubavond naar .
Formaat minimaal 2560 x 1440, aanleveren via WeTransfer.
De naamgeving is als volgt: nummer van je foto - voornaam achternaam (indien mogelijk!), dus:
01-voornaam achternaam (voor je 1e keus)
02-voornaam achternaam (voor je 2e keus)
Gebruik altijd 2 cijfers, minder dan 10 foto’s begin je dan met een 0 (nul)