GiAF JAARPROGRAMMA 2024 (update 2024-11-23)
Twee foto’s voor de beamer stuur je uiterlijk de zondag voor de clubavond naar .
Formaat minimaal 2560 x 1440, aanleveren via WeTransfer.
De naamgeving is als volgt: nummer van je foto - voornaam achternaam (indien mogelijk!), dus:
01-voornaam achternaam (voor je 1e keus)
02-voornaam achternaam (voor je 2e keus)
Gebruik altijd 2 cijfers, minder dan 10 foto’s begin je dan met een 0 (nul)
Voor de activiteiten van de afdeling zie: afdeling-03-drenthe-vechtdal (fotobond.nl)
Klik op een regel om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
Gespreksleiding nieuwe stijl
Het aantal gespreksleiders is momenteel teruggelopen tot 4. Allen pensionado's waarvan sommigen er regelmatig, buiten vakantietijd, lang op uit trekken. Hierdoor is het gespreksleiderschap zoals dat tot nu ging niet meer haalbaar. Daarom gaan we een andere aanpak testen. De fotograaf van de getoonde foto komt aan de leiding en geeft richting aan hoe de discussie gaat verlopen. Hij/zij geeft eerst wat uitleg over gemaakte keuzes en vraagt daarna advies aangaande zaken waar behoefte aan is. Ongevraagde feedback is daarna natuurlijk ook mogelijk maar niet als eerste.
Zaken waar de fotograaf over uit zou kunnen weiden (dit graag persoonlijk voorbereiden) Uiteraard is deze lijst niet compleet, laat je er niet door beperken.
- - Waarom de foto gemaakt is (mooi, bijzonder, verhaal, imposant, sfeer, enzovoort).
- - Waarom de foto op deze manier gemaakt is.
- - Gemaakte keuzes aangaande compositie, layout, posities e.d.
- - Zijn er specifieke aandachtspunten/details.
- - Wat is er in de nabewerking gebeurd (in hoofdlijnen en/of heel specifiek voor een speciaal effect). En is er achteraf gecropt en waarop is daarbij gelet.
- - Camera settings (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpuntafstand, objectieven, etc).
- - Waarover is feedback gewenst.
Laat je niet beperken tot deze lijst!
11-01. Nieuwjaarsborrel
11 januari 2024 hebben we onze nieuwjaarsborrel.
Nieuwjaarsborrel (door Jan Lesschen)
De eerste avond in het nieuwe jaar is voor de Nieuwjaarsborrel. Er was een grote opkomst, 25 leden waren aanwezig, een paar leden moest verstek laten gaan.
Onze voorzitter Annelies opende de avond, heette iedereen welkom en wenste allen een voorspoedig 2024. Er was een kleine evaluatie van het afgelopen jaar en de toestand in de wereld.
Er is een foto-kunstwerk gemaakt voor de gemeente Aa en Hunze door Sonja de Ridder, met ingezonden foto’s van onder meer een aantal GiAF leden. Als blijk van waardering biedt de gemeente een workshop aan op 14 april. Details hierover volgen binnenkort. Het kunstwerk is te bewonderen in de raadzaal van het gemeentehuis en hieronder.
De resultaten van de Fotofeuilleton werden vertoond, een leuke reeks foto’s met Rood als rode draad, veel creatieve fantasie werd ervoor gebruikt. Daarna was het tijd voor een hapje-drankje en gezellig borrelen. Op de achtergrond een fotoshow op de beamer met ingezonden foto en foto’s van de GiAF- activiteiten in het afgelopen jaar.
25-01. Series
Series (door John Beugeling)
Het onderwerp van deze avond is: Series. In totaal werden elf (waarbij één in zowel kleur als zwart/wit; twaalf dus) gepresenteerd. Toch weer een groot aantal, ondanks dat het toch altijd weer moeilijke onderwerp is. De series werden eerst compleet aan het publiek getoond, daarna konden we de individuele foto’s op groot beeld bekijken. In eerste instantie werd één persoon aangewezen om zijn visie op de serie te geven, waarna in de meeste gevallen een levendige discussie ontstond over de composities, de volgorde van de foto’s etc.
Hieronder volgt een korte opsomming van deze discussie per serie.
1. Amaryllis (Marsia): De verschillende groeistadia van de amaryllis wordt weergegeven. De volgorde is oké, andere volgorde zou ook zeer onlogisch zijn. De foto’s zijn mooi, steken goed af tegen de witte achtergrond en passen duidelijk bij elkaar. Advies is om of dezelfde hoogte of voor een groeilijn (oplopende hoogte) te kiezen.
2. Vogels in de winter (Hendrik): Thema is duidelijk/oké. Mooie, scherpe foto’s. Twee foto’s laten dezelfde vogel zien, kijken of één vervangen kan worden. Volgorde eventueel aanpassen, meer evenwicht/verschil in achtergrond; om en om wit en donker. Mooie serie foto’s.
3. Strandhuisjes (Pauline): Mooie serie van strandhuisjes. Kleurgebruik wederkerend, binnen/blauw/stoelen. Volgorde goed van leeg/in/voor het huisje. Steeds verder naar voren. Laatste foto laat een verlaten beeld zien. Mooie afsluiting.
4. Oude auto’s (Judy): Mooie serie foto’s waarbij auto’s in de natuur opgaan. De groene, overheersende kleur laat duidelijk de kracht van de natuur zien. Volgorde eventueel aanpassen, echter idee van steeds verder verval goed. Optie gegeven om eventueel detail opnames mee te nemen.
5. Auschwitz (Annelies): Indrukwekkende serie van zeven foto’s. Vraag is of de portretten erbij moeten, andere foto’s zeggen genoeg. Foto’s met glasspiegelingen eventueel aan de buitenkant positioneren. Brillen/ schoenen op 2 en 4.
6. Doorkijkjes door raam (Henry): Vier foto’s met heel bijzondere doorkijkjes/weerspiegeling door een raam. Lijkt op een museum. Heel bijzonder gemaakt. Omdat er 3 of 5 foto’s geleverd moeten worden, werd algemeen geadviseerd om foto 1, 3 en 4 te kiezen of eventueel een extra foto erbij. Foto’s eventueel aanpassen tot gelijke licht/kleur intensiteit.
7. Straatvuil (Gert): Mooie serie van vuilnis naast de afvalbak. Maatschappelijke betrokkenheid. Er is op verschillende manieren (vijf keer) geschoven met de volgorde van de foto’s wat op zich weer een nieuwe mooie serie opleverde.
8. Met de voeten in de sneeuw (Marsia): Serie zwart-witfoto’s. Volgorde weer oké, anders is niet logisch. Werd zelfs benoemd als gedurfde serie. Niet elke foto is heel sterk, maar ze horen heel duidelijk bij elkaar, en vormen samen een mooi geheel.
9. Holocaust monument (Pauline): Mooie serie foto’s van dit monument. Er ontstond een discussie over de laatste foto, die qua compositie anders was dan de andere vier foto’s. Eventueel schuin positioneren. Andere foto’s staan qua compositie in de juiste volgorde. Dezelfde serie werd ook in zwart-wit getoond, echter er was een unanieme voorkeur voor de kleur versie.
10. Straatfotografie (Annelies): Een mooie, bonte verzameling van straatfoto’s. Composities heel verschillend maar passen goed bij elkaar. Foto met lopende vrouw is goed gepositioneerd, onscherpte wordt niet als hinderlijk ervaren.
11. De Gaaien serie (Hendrik): Drie mooie foto’s van de Vlaamse gaai. Zeer scherp. Een serie foto’s, met een verhaal daarachter. Echter de foto die het verhaal moet complementeren ontbreekt, waardoor het verhaal niet helemaal verteld kan worden.
Al met al een hele leuke, gezellige en leerzame avond.
22-02. Selectie BFW2024
Voorselectie Bondsfotowedstrijd (door Judy Dellebarre)
Het is volle bak. 25 leden zijn aanwezig en ze zijn allemaal nieuwsgierig naar de bespreking van Ab Postma en Hans Neinhuis van BeFoAm (fotoclub Beilen) zij gaan de 68 foto’s bespreken voor de Bondsfotowedstrijd (BFW). Dus dat wordt tempo…. tot aan de koffiepauze.
Veel foto’s worden te algemeen bevonden, techniek prima, maar te gewoontjes voor de BFW. Veel foto’s zijn in formaat 3:2 en het advies van Ab, pak een ander formaat om het spannender te maken. Ab en Hans zijn het ook niet altijd met elkaar eens tijdens de bespreking, maar vaak ook wel. Vooral over de foto’s die geselecteerd worden zijn ze het eens. Winnaars van eerdere BFW maken weinig natuurfoto’s, maar meer straatfotografie. Mensen en kinderen in hun eigen wereld doen het altijd goed bij de BFW. Fotoclubs die heel hoog eindigen hebben binnen hun club een commissie die zich alleen maar bezighoudt met fotograferen voor de BFW of een bepaald thema.
Na een korte koffiepauze gaan we weer snel verder en laat Ab onze foto’s zien met hoe hij ze zou bewerken. Hierdoor is te zien hoe een foto veranderd door middel van onder meer nabewerking of een andere uitsnede, de foto’s worden veel sprekender. Een leerzame avond en om 22.10 uur zijn we klaar.
De inzending
De tien foto’s die door Ab Postma en Hans Neinhuis van BeFoAm zijn geselecteerd voor de B(onds) F(oto) W(edstrijd) zijn verzonden. Ze zijn eerst geprint op A4-formaat op Ipson Galerie Smooth Pearl papier door Annelies Neuteboom op haar Epson A3+ fotoprinter. Vervolgens zijn ze door Hans Rossing, Bert Deelen, Jan van der Ende en Annelies Neuteboom op plakkarton geplakt en in wit passe-partout gemaakt. Bijgaande foto’s laten het werkproces en resultaat zien (de slak van John ligt per ongeluk op z’n kop, maar is wel goed ingeleverd????).
De nationale bespreking van de BFWis op 26 mei in Veldhoven. Hier worden de winnaars bekend gemaakt en besproken en kan men de foto’s van de eigen club in kleine groep laten bespreken.
3-03. Dauwtrappen
Dauwtrappen (door Pauline Hellema)
Zondag 3 maart, jawel het dauwtrappen gaat echt door. Georganiseerd door Patricia en Eric, waarvoor hartelijk dank.
En wat boffen we met het weer. Bij vertrek van huis kleurt de lucht al rood.
Foto: Eric Machiels
Aangekomen in Borger wordt ons groepje van acht deelnemers begeleid door Eric en Patricia, die deze tocht hebben uitgezet. We lopen eerst een stukje langs het Buinen-Schoonoordkanaal, maar buigen al snel af langs een diepje met veel vistrappen het land in. We lopen in een pas ontgonnen natuurgebied, aan het begin kunnen we de voeten nog aardig drooghouden. Als we op een open stuk beland zijn met het uitzicht op de horizon, stellen we onze camera’s op en wachten we op hét moment: de zonsopgang.
Voordat het zo ver is, kleurt de lucht prachtig rood, bij de zonsopgang is het al snel licht, maar we weten de zon met haar stralenkrans nog mooi te vangen.
Foto: Ivonne Spieard.
Vervolgens wandelen we verder, stukjes zand- en modderweg, af en toe bestrating, langs een houtwal, waar nog volop Scandinavische keien uit de voorlaatste ijstijd te vinden zijn. Via Ees over de Hondsrug en weer naar beneden het drassige land in. Dit is geen dauwtrappen meer, maar pollen trappen. Slssh, slssh, slssh, we soppen door het land. Maar mooi is het.
Onderweg laat Eric ons sporen van de bever zien: afgeknaagde takken, sleepsporen, waar hij uit en in het water gaat en tenslotte een beverburcht.
Ook vertelt hij een mooi verhaal over de pitrus, die hier groeit: ,,Als je het groen eraf peutert, blijft de pit- een witte stengel- over, die vroeger als lont voor de olielamp werd gebruikt.”
We passeren ook nog een gasopslag, waar Jan ons het een en ander vertelt over het gereedmaken van de buizen en aansluitingen voor het gebruik van waterstof.
Na ons 5 kilometer-rondje komen we aan bij het startpunt. Helaas moeten/ gaan er al een paar leden naar huis, zodat we nog maar met ons vijven over zijn om van Ivonne haar eitjes te genieten.
Foto: Ivonne Spieard.
4-03. ALV Fotobond
ALV van de Afdeling
De Afdeling 03, Drenthe Vechtdal van de Fotobond houdt vanavond de algemene ledenvergadering vanaf 19:30 uur in de Goede Herderkerk aan Lomanlaan 2 in Hoogeveen.
Voor de pauze komen de gebruikelijke onderwerpen – jaarverslagen, begroting e.d. - aan de orde. De vergaderstukken zijn bijgevoegd en de financiële stukken volgen later.
In verband met de volle agenda begint de vergadering om 19:30 uur. De secretaris va de afdeling verzoekt om vooraf reacties, vragen en opmerkingen schriftelijk in te dienen. Het bestuur kan zich dan voorbereiden en kort, bondig en correct reageren. De reacties graag indienen tot één week vóór de vergaderdatum via .
Hoewel Mark van Keulen heeft aangegeven herkiesbaar te zijn, kunnen er een nieuwe bestuursleden voorgedragen worden. Gegadigden kunnen zich tot één week vóór de vergaderdatum aanmelden via .
Na de pauze zal Diana Botje een interactieve presentatie geven over de Fotobond.
14-3. Selectie voorjaarsexpo: muziek
Thema: Muziek (door Arnold Dik)
Het onderwerp van de avond is ‘muziek’. De avond begon met een discussie over de criteria voor de inzendingen van de Bondsfotowedstrijd.
Herry deelde eveneens een voorstel om de fotobesprekingen de komende tijd anders te doen: de maker van de foto gaat deze zelf toelichten. We gaan ervaren hoe dit bevalt.
We gaan 30 foto's selecteren voor de zomerexpositie, met als thema ‘Muziek’. De expositie zal plaatsvinden bij café De Amer, met de opening op 25 mei met een buitenconcert. 5 april moeten de foto's ingeleverd zijn.
Voor de avond zijn er 31 foto's ingezonden, en er volgen wellicht nog meer inzendingen.
Per foto hebben we gekeken naar aspecten zoals: voldoet deze aan het thema, wat vind je van het kleurgebruik, de belichting, het standpunt, zou je deze uitsnede gebruiken, wat vind je van de statische en dynamische beeldelementen?
De inzendingen varieerden van een notenbalk met "een toontje lager", een optreden van een beginnende band, muziekinstrumenten (al dan niet aan een huishoudtrap gehangen), een melancholische gitarist, een dubbel belichte foto, LEGO-jazz en een gitaar spelende zoon tot Ellen ten Damme. Er kwamen delen van muziekinstrumenten voorbij die niet altijd direct werden herkend.
Afsluitend per foto hoorden we de bedoeling en toelichting van de maker van de foto. En of de fotograaf iets met de gegeven feedback kon, om tot een nog betere foto te komen.
De avond werd afgesloten met het voorstel om de houten frames van de vorige expositie te hergebruiken.
Foto : John Beugeling
Foto: Judy Dellebarre.
Foto: Jetty Benlage.
Foto: Johan Bentlage.
Foto: Annelies Neuteboom.
We rekenen uiteraard op veel inzendingen!
28-3. Mysterieus
Thema-avond: 'Mysterieus' (door Marsia Stelling)
Deze avond waren er 17 leden aanwezig. En er waren 16 foto’s te bespreken van 9 leden. Het thema was: ‘Mysterieus’.
Grappig en bijzonder dat iedereen wel een eigen kijk en mening heeft over een thema. En dat er dan best veel verschillende foto’s worden ingestuurd.
Het bespreken van de foto’s deden we deze keer (en waarschijnlijk ook de volgende keren) even anders dan anders. Er werd niet iemand gekozen om te vertellen wat hij/zij van de getoonde foto op het scherm vond. Maar als jouw foto op het scherm kwam ging je zelf je verhaal over/achter de foto vertellen.
Hoe is de foto gemaakt? (ja, uh, met een camera, duh) ????
Waarom op die manier? Waarom voor die uitsnede gekozen? Hoe heb je de foto bewerkt? Welke instellingen zijn er gebruikt? Enzovoorts, enzovoorts.
Bij iedereen was dit wel een goede en leuke manier van het bespreken van de getoonde foto’s. We waren er wel positief over. Ook omdat je nu ook te horen kreeg hoe en waarom de foto zus en zo is gemaakt. En het persoonlijke verhaal erachter. Op de manier hoe we de foto’s eerst gingen bespreken was de maker van de foto altijd maar kort aan het woord. Omdat we niet met zo’n hele grote groep waren hadden we 5 minuten per foto (meestal 3 minuten).
Het is misschien wel zo dat als er meer leden aanwezig zijn dat het dan wel meer tijd gaat kosten. We gaan het zien. We waren om ongeveer 21.15 uur klaar met het bespreken van de 16 foto’s.
Oh, het lijkt net of we geen pauze hebben gehad, deze avond. Maar die pauze hebben we wel gehad.
Foto: Hendrik Cossee..
Foto: Wessel te Bos
. Foto: Marsia Stelling.
08-4. Series bespreken afdeling
Series bespreking (door Pauline Hellema)
Vijf leden van GiAF hebben de seriebespreking bijgewoond op 6 april in Hoogeveen. Jan van der Ende had een dubbelrol: als lid van GiAF en als voorzitter van de Afdeling 03. De andere leden waren: Annelies, Judy, Gert en Pauline.
De jury bestond uit: Koos Boertjes (https://www.groningenvanboven.nl/) en Janny Wierenga. Koos is professioneel fotograaf, hij maakt luchtfoto’s. Elke maand vliegt hij over Delfzijl, de Eemshaven, en Groningen Stad om de vorderingen van de bouwprojecten vast te leggen. Janny Wierenga is amateurfotograaf. Zij heeft het predicaat BMK . Dit is in kwalitatieve zin de hoogste onderscheiding die binnen de Fotobond behaald kan worden.
Er werden 29 series besproken- gemaakt door 17 inzenders.
Voor Koos was het de eerste keer, dat hij foto’s besprak van Fotoclubleden. Dat was even wennen voor Koos en voor de fotografen. Hij vindt een bewerkte foto (dubbeldruk of ander shopgebruik) geen fotografie. Janny was heel rechtlijnig in haar beoordeling. Zij is documentair fotograaf. Hierdoor waren met name die series voor haar interessant die documentair waren. Series, waarin het om de kleuren ging, werden niet begrepen. Bovendien moest de titel de inhoud dekken. Als de titel niet klopte met het beeld, werd de serie niet goed bevonden. Er was weinig discussie mogelijk. Daardoor viel de bespreking nogal tegen. Misschien waren de vele foto’s hier debet aan. De series moesten in rap tempo besproken worden.
Uiteindelijk zijn er zes nominaties toegekend:
- Annelies Neuteboom (GiAF): ‘Gas Dicht':
De foto’s laten licht afgedrukte gaspijpen zien die vanuit verschillende standpunten zijn genomen.
- Jan van Ommen (BeFoAm): ‘Silence’:
Verlaten landschappen in zinderend licht.
- Alberta Boersma (Hoogeveen): 'Energietransitie':
Verschillende ‘huisjes’, waar steeds de kleur blauw in voorkomt.
- Harmke van Zwol (Hoogeveen): 'Nederland Waterland':
Natte landschappen
- Judy Dellebarre (GiAF): 'Vergaan door de natuur':
Autowrakken, bijna opgenomen in het groen.
- Gert Lammersma (GiAF): 'Waarom!’:
Prullenbakken, waar de rotzooi naast ligt.
GiAF heeft zich weer goed op de kaart gezet met drie nominaties. Gefeliciteerd Annelies, Judy en Gert.
Alle series zijn te bekijken op Series afdeling Drenthe Vechtdal 2024 (fotobond.nl)
11-4. Doe-avond textuur/stofuitdrukking
Doe-avond met als thema: 'Stofuitdrukking' (door Pauline Hellmema)
Deze clubavond is een Doe-avond. De leden gaan de slag met het thema: ‘Stofuitdrukking’.
Er zijn slechts weinig leden van de partij. Zijn de leden verhinderd door ziekte, andere bezigheden of vinden ze de Doe-avond niet leuk?
Hoe dan ook het is een gezellige avond en iedereen is druk in de weer om de structuur van de meegenomen objecten in beeld vast te leggen. Veel natuurlijk materiaal, zoals boomschors, dennenappels, gedroogde bloemen; ook schoenen, sjaals, touwtjes en wollige diertjes zijn fotomodel. Af en toe bij elkaar kijken of kletsen.
Hierbij een kleine foto-impressie van de avond.
zaterdag 13-4. Fotografencafe
Fotografencafé (door Fotobond Afdeling Drenthe-Vechtdal)
Fotogroep Hoogeveen had dit jaar de opdracht gekregen om een afdelingsactiviteit te verzorgen met als onderopdracht ‘Fotografencafé’. Dat laatste werd in de uitvoering gehinderd door gebrek aan mankracht, financiële middelen, sponsoren en regels van de zaal die gehuurd kon worden.
Maar op 13 april was er toch een activiteit beschikbaar voor de afdeling en wie verder nog interesse had.
Na een kop koffie/thee met een plakje cake beet Karin Broekhuijsen het spits af.
Karin is ruimschoots bekend in Drenthe en omstreken en ze kan putten uit een omvangrijk archief met vele poëtische beelden. Enkele van de aanwezigen zullen zich voorgenomen hebben om ook weer eens vroeg op te staan om op pad te gaan.
Na nog een korte pauze met een kopje koffie/thee nam Pierre Pinkse het woord. Naast mentor bij de Fotobond vervult hij diverse andere taken bij de Bond en hij doet dat al vele jaren. Pierre liet een heel ander genre zien en hij liet ons een blik werpen in zijn fotografische brein. Aan het gelach vanuit de zaal was te merken dat dit zeker gewaardeerd werd. Zijn lezing had best nog iets langer mogen duren. Daarna besprak Pierre met de aanwezigen hun meegebrachte foto's, onder het genot van bitterballen en nog een drankje.
FG Hoogeveen kijkt terug op een geslaagde dag maar betreurt het wel dat er niet meer dan zes leden uit de afdeling acte de préséance gaven.
zondag 14-4. Workshop gemeente
Beste leden van de fotoclubs/fotogroepen in Aa en Hunze, Tijdens de nieuwjaarsreceptie op 10 januari jl. konden we voor het eerst het nieuwe kunstwerk in de raadzaal bewonderen. Het kunstwerk dat in het kader van 25 jaar Aa en Hunze door Sonja de Ridder is gemaakt. Dit prachtige kunstwerk kon zij niet realiseren zonder de enthousiaste inbreng van foto’s door de leden van de fotoclubs en – groepen uit de gemeente. Jullie hebben positief gereageerd op de oproep van Sonja om foto’s aan te leveren.
Fotografielezing door Andre Brasse
Als dank voor jullie actieve en enthousiaste inbreng bieden wij jullie een fotografielezing aan. We hebben Andre Brasse, natuurfotograaf en werkzaam bij het IVN, gevraagd om deze lezing te verzorgen. Andre vertelt over zijn eigen werk en geeft fotografietips en trucs. Daarna neemt hij jullie mee het Drentse Aa gebied in waar jullie foto’s gaan maken. Neem dus je eigen camera én telefoon mee! Een aantal foto’s worden bij terugkomst besproken.
NB: Het is mogelijk dat het IVN foto’s gemaakt door jullie en met toestemming van jullie gaat gebruiken voor verschillende informatie- en/of promotiedoeleinden
Locatie en tijdstip
De lezing vindt plaats op:
Zondag 14 april
Bistro Aa, Asserstraat 63, Rolde (voormalig café de Aanleg)
10.00 – 13.00 uur
Voor koffie en een lunch wordt gezorgd.
Aanmelden
Wilt u deelnemen aan de fotografielezing door André Brasse? Meldt u zich dan vóór 8 april a.s. aan door een mail te sturen naar .
Geef hierbij aan hoeveel mensen u aanmeldt en namens welke fotoclub/fotogroep.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van Aa en Hunze
Jenny Verwoerd-Boer en Klaasje Everts
25-4. Vrij werk
Vrij werk (door Hero Bruinsma)
Het thema van vanavond is ‘vrij werk’ en de foto's zijn dan ook zeer divers. Een dertiental leden hebben 22 foto's ingestuurd, wat ervoor zorgt dat we de tijd hebben om ze te bespreken.
De eerste foto is van Herry die al snel door een aantal mensen wordt herkend als een macro opname van het oppervlak van een cd. Men denkt dat er water of olie gebruikt is voor het gewenste effect, maar het blijkt dat Herry heeft lopen spelen met kleine lampjes om het effect te verkrijgen.
Foto: Herre Vos.
Geert kon niet op de doe-avond textuur zijn en is zelf aan de slag gegaan met de tips uit de nieuwsbrief. Een tweetal foto's laten zien dat hij de tips prima toegepast heeft.
Foto: Geert Dik.
Wessel is aan het experimenteren gegaan met ICM. De zaal is verdeeld over het resultaat. Een aantal mensen vindt de opname niet prettig. De hersenen blijven de hele tijd proberen om de foto scherp te krijgen, wat uiteraard niet lukt, maar wel vermoeiend is om naar te kijken.
Voor degene die ICM niks zegt, ICM staat voor Intentional Camera Movement (vrij vertaald: bewuste camerabeweging).
Zijn andere foto is genomen in de abdijkerk in Middelburg. De zaal vraagt zich af of de foto nog sterker was geworden als de camera iets meer achterover was gehouden. Nu missen de uiteinden van de gewelfbogen in het beeld.
Foto: Wessel te Bos.
Marcia levert een fraaie plaat van een lamp (peertje) op een gekleurde ondergrond.
Een donkere kamer met een tablet waarop een mooie achtergrond staat en het scherm op de hoogste helderheid stand zorgt voor mooie reflecties in het peertje.
Foto: Marsia Stelling.
Bart heeft een tak met bloem gefotografeerd met tegenlicht. Een tweede tak die in een rechte lijn erachter stond, wordt heel erg onscherp als je speelt met de scherptediepte. We zijn het erover eens dat het een fraaie plaat is.
Foto: Bart Romijn.
Truida heeft met een macrolens een jonge koolmees gefotografeerd. Zittend op een trapje met de lens op een 20 centimeter van de nestkast, adem inhoudend bij met maken van de foto, was het een vermoeiende exercitie. Het resultaat mag er echter zijn.
Foto: Truida Timersma.
Er komen nog veel meer fraaie foto's langs. De lichtzuilen van Gert, John die aan het oefenen is met straatfotografie en Hendrik die op Gran Canaria die krabben is gaan fotograferen zijn er een paar die ik nog wil noemen.
zaterdag 11-5. Waterloopbos
Club-uitje: Waterloopbos (door Bart Romijn)
Het Waterloopbos is het voormalige terrein voor waterloopkundig onderzoek bij Marknesse in de Noordoostpolder, provincie Flevoland. Het was een proefterrein van het Waterloopkundig Laboratorium De Voorst, een nevenvestiging van het Waterloopkundig Laboratorium in Delft. Het gebied wordt gekenmerkt door restanten en ruïnes van bouwsels van het laboratorium. Nadat het zijn functie als plek voor grootschalige proefopstellingen van waterkeringen en dammen verloor ontwikkelde er zich een moerasbos.
Deze dag klopte alles, het weer was uitstekend, zonnig en een blauwe lucht, de sfeer was goed, iedereen had er volgens mij zin. Ook de catering liet niets te wensen over. Samengevat twee soorten fotografie: architectuur en natuur, persoonlijk had ik niet verwacht dat de natuur zo gevarieerd was. Achteraf had ik mijn macrolens mee moeten nemen om de diverse soorten insecten wat groter in beeld vast te kunnen leggen.
23-5. Karel Hulskers flits- en bruidsfotografie + vrij werk (1 foto)
Bruidsfotografie van Karel Hulksers (Door Johan Bentlage)
Deze avond was Karel Hulskers te gast, Karel vertelde over zijn werkwijze en stijl.
De stijl van Karel is journalistieke/documentaire bruidsfotografie; wat inhoudt dat hij de hele dag aanwezig kan/wil zijn. Van douche tot douche zoals hij het noemt … van het aankleden, kapper tot en met het feest. Dagen van 14 tot 18 uur zijn geen uitzondering en met twee fotografen zijn ze dan aan het eind van de dag 10.000 foto’s rijker. Het verwerken kost normaal gesproken een week. Waarna het bruidspaar een selectie krijgt voor bijvoorbeeld een trouwalbum.
Na de uitleg van Karel was er tijd voor vragen en vervolgens werden er nog tien vrij werk-foto’s besproken. Deze leuke avond was ter voorbereiding op de workshop van zaterdag 25 mei.
Foto: Bart Romijn.
Foto: Wessel te Bos.
Foto: Johan Bentlage.
Foto: Pauline Hellema.
25-5. Workshop Bruidsfotgrafie foor Karel Hulksers
Workshop bruidsfotografie van Karel Hulksers (Door Johan Bentlage)
De workshop bruidsfotografie vond plaats op zaterdag 25 mei. Na de uitleg van Karel op de clubavond van 23 mei konden we de theorie in de praktijk brengen. We begonnen om 10.00 uur in de Protestantse Gemeente Gieten kerk met een kop koffie of thee. Karel gaf eerst nog wat uitleg over flitsers, vooral de Speedlights en Magmod-accessoires waren erg interessant. Het bruidspaar arriveerde om 10.30 uur en rond 11.00 uur begonnen we met fotograferen. Karel liet stap voor stap zien welk effect de verschillende Magmod-accessoires hadden op het licht en resultaat. Daarna konden wij zelf aan de slag. Het was een zeer geslaagde en leerzame workshop, en de tijd vloog voorbij.
Magmod info : Magmod - Magmod Modifiers.
zondag 26-5. Bespreking BFW 2024
Bondsfotowedstrijd (BFW) 2024
GIAF is dit jaar op een gedeelde 72e plaats van de 134 inzendingen geëindigd, een behoorlijke verbetering ten opzichte van vorig jaar toen we plaats 111 van de 134 bereikten. De score was 193 punten van de maximale 300 punten. De winnende foto dit jaar (onderstaand) had 26 punten en scoorde hiermee een zilveren sticker, geen gouden stickers dit jaar.
Meestal start een jurylid met een 6 en dan krijg je plus- of minpunten afhankelijk van hoe de foto bevalt. Om een 8 of meer te scoren moet de foto de jury echt aanspreken. De range dit jaar was van 11 tot en met 26.
De volledige uitslag is hier te vinden: https://fotobond.nl/fotowedstrijden/bondsfotowedstrijd/ Kijk voor de topgroep inzendingen ook eens in de albums: https://albums.fotobond.nl/BFW-2014-heden/2024/topgroep/index.html
De reacties van Ab en Hans van BeFoAm, die onze inzending vooraf hebben beoordeeld. waren: 1. Troost het je dat wij op de 98e plaats staan? [met 186 punten, een beetje wel ja! 2. Toch een felicitatie waard deze hoge score. Je bent toch afhankelijk van de jury. Opvallend veel BMK’ers bij de stickers, en alleen maar BMK’ers in de jury. Ook opvallend dat de onderlinge samenhang van de groepsinzending bij de topgroepen ver te zoeken was. Dat is kennelijk geen issue, bij deze jury. Voor de volgende versie zoeken
13-6. Vrij werk
Clubavond donderdag 13 juni 2024
Door: Truida Timersma
Thema: Eigen werk
Het onderwerp van vanavond is ‘eigen werk’. In totaal werden er 19 foto’s besproken en gepresenteerd door de maker zelf. Best wel veel, aangezien er vanavond er 15 leden aanwezig waren.
Na een kort praatje van Herry, waarin hij onder andere te kennen geeft dat er nog mensen nodig zijn binnen onze club als coördinator Fotobondwedstrijd (er ligt een stappenplan klaar!), iemand die het clubnieuws wil verzorgen en in het bestuur willen ze er graag een vijfde bestuurslid bij. Wie?
Dan beginnen we met bespreken van de foto’s.
- Pauline
Een foto van een kade waar een medewerker in een blauw a-jasje met een pikhaak het touw van de boot probeert te pakken. De schuine lijn van de kade maakt dat de foto er spannend uit ziet. Het geheel heeft een roestbruine kleur en het blauwe jasje springt er goed uit. Het kolkende water is mooi weergegeven.
- Herry
Water, wind en zand zijn de elementen die in deze foto een rol spelen. De spiegeling van de zon in de linkerbovenhoek maakt deze foto minder saai. Er zijn mooie schuine, golvende lijnen te zien van links naar rechts. Zowel in het zand als in het water lopen de lijnen mooi parallel.
- John
Op de foto van John zien we een Bengaalse Oehoe recht op ons afvliegen. Met zijn felle oranje ogen kijkt hij recht de camera in. Deze foto is genomen met een zeer korte sluitertijd. De vleugels en de veertjes zijn mooi scherp. De achtergrond is donker gemaakt omdat de uil een nachtdier is. Oorspronkelijk was de achtergrond gras, vandaar dat de onderkant van de vleugels een groene waas heeft. Mooie foto!
Gert
We zien een nachtfoto met lichtende nachtwolken genomen in deze tijd van het jaar in de achtertuin van Gert. De lucht kleurt mooi licht oranje boven de horizon. Op de foto zien we mooie lijntjes van het water en de rietkraag.
- Foto: Gert Lammersma.
- Marsia
We zien een bijzondere foto. Benen en voeten van mensen die een regenboogzebrapad oversteken. Alle mensen zijn toevallig weergegeven in grijstinten (niet bewerkt). Linksonder in de hoek wordt er een storend puntje weggewerkt in de pauze en volgens Bert moet Marsia deze foto bewaren voor de FBW! Mooie foto! Foto met lef!
- Foto: Marsia Stelling.
- Truida
Een foto, passend bij deze regenachtige en groene periode van de afgelopen tijd. Dreigende blauwgrijze wolken kondigen op de foto de regen aan. Mooie, parallelle, schuine lijnen van het zandpad, de groene velden en de wolken. Volgens Mans niets meer aan doen.
- Foto: Truida Timersma.
- Hendrik
Een imposante, vierkante foto van een Canarische hagedis, genomen op Gran Canaria. Het is niet gemakkelijk om een foto hiervan te maken omdat ze direct wegschieten als je dichterbij komt. Hendrik heeft deze foto gemaakt op ongeveer vier meter afstand. De foto is aan de bovenkant donker en daardoor springt het beest er heel mooi uit. Mooie scherpe foto!
- Judy
Judy heeft voor deze foto zelf een diffuser voor de flits in elkaar geknutseld om geen flitslicht in de ogen van de vlieg te krijgen. We zien nl. een vierkante macrofoto van een zwarte vlieg op een rode gerbera. De bek en de haartjes staan er heel scherp op. Een heel mooi contrast!
- Foto: Judy Dellebarre.
- Bart
Een foto met mooie lijnen met een minimale kleurnuance in de dezelfde tint. Een strakke foto en de rimpeling in het water maakt deze foto helemaal af! Prachtige foto.
- Lukas
Heel scherp zien we een tak met katjes en een Bokeh-achtergrond. Er komt een discussie hoe die lichtpuntjes zijn ontstaan. Tegen de zon in, door takjes heen? Alleen het onderste bolletje/lichtpuntje is te wit. Even weghalen, niet wegsnijden!
Pauze.
- Pauline
In het Waterloobos heeft Pauline een mooie gedetailleerde foto gemaakt van een Bloedrode Heidelibel. De libel is haarscherp en het schaduwwerk is heel mooi en duidelijk. Zelfs de haartjes van de brandnetel waar de libel op zit. Deze foto is genomen met een 200mm telelens op een meter afstand.
- Herry
Een verstilde, oneindige foto van zeemist op het strand waar mensen lopen. In de mist zie je nog een randje van de branding in de dichte mist. Je wordt er stil van!
- Foto: Herry Vos.
- John
Een vierkante macrofoto van de stamper en de meeldraden van een rododendron. Voor John een oefening en een experiment met scherpte en diepte. De stamper onderin de foto en de eerste meeldraad staan heel scherp op de foto. Dat is dus goed gelukt. Verder is de foto vaag maar de lijntjes van de meeldraden zijn nog heel goed te volgen. Compositie: driehoek. Dat de foto vierkant is, is goed gekozen!
- Marsia
Een straatfoto van twee mensen met een boeket bloemen, waarvan we alleen de benen zien. De foto is niet helemaal scherp en daarom is het moeilijk waarop je je moet focussen.
- Truida
Een donkere foto met een wit heideschaap met een zwart lam. Het lam staat voor de moeder zodat het lam zichtbaar is. Een lichte lichtstraal van de zon schijnt door het dichte struikgewas achter op het schaap. Als we volgens Hendrik het geheel iets dichterbij halen, komt het schaap en vooral het lam duidelijker in beeld. Bert doet dat en inderdaad zo ziet de foto er beter uit.
Hendrik
Een foto van een zeer goed gevulde fruitzaak op Gran Canaria. De verschillende kleuren van al die soorten aanbod van fruit was de reden dat Hendrik deze foto heeft genomen. Als de foto wat vierkanter wordt bijgesneden dan vallen er wat storende vlakken uit.
- Foto: Hendrik Cossee.
- Bart
Een foto met mooie lijnen. De foto geeft een mooie diepte weer door de onscherpte op de achtergrond. Een logische keuze om maar een kwart van het rode wiel op de foto te zetten. Dit wordt ook steeds weer op de achtergrond onscherp herhaald. Zo laten, niets meer aan doen!
- Lukas
Dan zien we nog twee foto’s van Lukas. Omdat Lukas er zelf niet is, worden deze kort besproken. De eerste is een foto van een vennetje waar bovenaan de beweging van het water heel mooi is te zien. De sprietjes in het water zijn scherp. De tweede foto is een foto van een mooi lijnenspel van boomschors.
Op het laatst laat Mans ons een filmpje zien ‘Special light’. Deze heeft hij gemaakt op het aanrecht! Met behulp van een zaklantaarn voor de speciale lichteffecten. Prachtig gedaan en de timing en muziek verdienen een pluim! En dat allemaal van één bloem, nee, het waren er twee!
Tot slot zien we ook nog een film van Bruggen. Bedankt Mans dat je dit met ons wilt delen.
27-6. Boektitel
Fotografeer de titel van een boek. Maak een foto waarbij je de titel van het boek fotografeert. Bijvoorbeeld: Turks fruit van Jan Wolkers.
Stuur een foto van de voorkant het boek rechtstreeks naar Bart.
12-9. Sport zonder mens of dier
Sport zonder herkenbaar mens of dier (door Bart Romijn)
Maak een sportfoto zonder (herkenbaar) mens of dier. Bespreking in groepjes. De eerste clubavond na de zomerstop heeft als onderwerp “Sport zonder herkenbaar mens of dier”. Maak minstens één van je foto’s dynamisch. Als voorbeeld: een bal liggend op een tafel is statisch en een rollende bal is dynamisch. De avond werd afgetrapt met mededelingen van het bestuur. Daarna werden de foto’s in twee groepen en in print besproken. Sommige leden ervaren bespreken in groepen als ongedwongen, via de beamer voelt men zich minder op zijn of haar gemak, in het openbaar spreken is niet voor iedereen een leuke bezigheid. In print is in de praktijk lastiger te realiseren, dan alleen een ingestuurd bestand naar beamer te mailen. Een foto laten afdrukken wordt soms een uitdaging, de afdrukcentrale cropt soms ongewenst de foto om het papier zo efficiënt mogelijk te bedrukken. (Het liefst randloos en zonder witruimte) Een afdruk op standaard 80 grams A4-papier is weliswaar goedkoop, maar de kwaliteit is niet geweldig. Flets, weinig contrast en minder scherp. Plat gezegd, krantenfotokwaliteit. Daar moet je ‘doorheen’ kijken voor wat betreft het beoordelen. Persoonlijk vind ik dat af en toe een uitdaging. Afdrukken op fotopapier levert uiteraard kwalitatief gezien veel beter afdrukken op, maar is duur en in zekere zin verspillend omdat de meeste afgedrukte foto’s deze keer niet ingelijst worden, maar eindigen op de stapel oud papier. Persoonlijk vond ik het handig dat er een lid was, dat de foto op een iPad aanbood, de kwaliteit is dan goed en het leidt niet tot verspilling. Om in de zeurmode te blijven, niet iedereen heeft een iPad.....In print appelleert wel aan het gevoel van hoe het vroeger analoog ging, in de doka afdrukken (of een projectie van een dia). De resultaten van de bespreking van onze groep; ik noem een paar opvallende zaken, een mooie symmetrische foto van twee racefietsen met dwarsliggers, een hockeyfoto waarbij er leuk gespeeld is met de schaduw, een voetbaldoelnet scherp en verder alles onscherp, een schaakspel waarbij fraai gespeeld is met scherpte, een mooie bewegingsbadmintonfoto met veel shuttles en een tennis+bal-foto die vanwege het pannen actie uitstraalt. Tenslotte passeerden alle ‘sport-zonder’-foto’s de revue tijdens de beamerpresentatie, waarbij eenieder zijn of haar zegje kon doen over de getoonde foto. Er kwam nog een goede tip van Henry voor de volgende keer. Wijs per groep een bespreker aan, zodat je tijdens de beamerpresentatie de beoordeling van je groep kunt samenvatten zodat iedereen weet waarom een groep tot een bepaalde keuze is gekomen. Dat bleef nu wat onderbelicht. Al met al een leuke avond met een moeilijk thema en met verrassende resultaten.
Foto:Geert Dik.
Foto: Rochers Adema.
Foto: Marsia Stelling.
26-9. FMDV selectie en vrij werk
FMDV-selectie en vrij werk (door Geert Dik)
Een drukbezochte avond deze keer. Maar er staat ook best wat op het programma. We beginnen, na de gebruikelijke mededelingen, met de FMDV-inzendingen. Bert is bereid gevonden om ons er doorheen te loodsen. Er zijn totaal 32 plekken voor GiAF op de FMDV-expositie. En er zijn 33 foto’s regulier ingestuurd met op de valreep nog een laatste foto. Dus twee foto’s moeten afvallen. Ogenschijnlijk een simpel klusje.
Foto’s met de optie 1, de voorkeursfoto van de inzender, worden vertoond. Een grote variatie van thema’s passeren de revue. Foto serie 2 volgt daarna. Maar dan, stemmen. Een roerige discussie en geharrewar over de manier van stemmen volgt. Uiteindelijk werd de afvaller gekozen door een stemrondje onder de aanwezigen. De fotografen van de geselecteerde foto’s kunnen aan de slag met afdrukken en passe-partouts snijden.
Het reguliere programma van de avond kreeg een vervolg in vrij werk. Ook hier weer een grote verscheidenheid in thema’s. Opvallend genoeg, of wellicht voor de hand liggend, kwamen we enkele AI bewerkte foto’s tegen. Een trend die we nu ook binnen GiAF waarnemen. En ook hierover verschilden de GiAF-leden van mening. In meerdere opzichte een levendige, roerige maar vooral gezellige clubavond.
Foto:Rochers Adema.
Foto: Johan Bentlage.
10-10. Cornelie NicCoinnich
Spreker :Corneli NicCoinnich (door Geert Vos)
Deze clubavond zou Corneli NicCoinnich als spreekster komen. Corneli NicCoinnich heeft zich wegens omstandigheden afgemeld. Ze komt een andere clubavond om wat te vertellen over haar werk als fotograaf. Corneli zou ook onze foto's bespreken en daarbij advies en uitleg geven. De foto's mochten de volgende onderwerpen bevatten:
– Macro;
– Landschap;
– Avondfotografie;
– Straatfotografie;
– Portretfotografie (mens of dier).
Er zijn in totaal 34 foto's ingeleverd, dat is een mooi aantal. Dat bespreken doen we nu zelf. De maker geeft zelf uitleg over zijn gemaakte foto. Daarna zijn de leden aan de beurt om commentaar te leveren. En vooral lovende woorden. Als opmerking wil ik zelf maken dat er wel foto's voor de website bij zijn. Het was een geslaagde avond. Ik heb nog wel de vraag wat wel en niet mag bij straatfotografie. Zullen we daar eens naar kijken in het kader van de wet op privacy (AVG)?
24-10. Juxtapositie
Het thema van deze clubavond is Juxtapositie
Juxtapositie (Latijn juxta, iuxta: dichtbij, naast, juist als, zoals) is het naast elkaar plaatsen van zaken om daarmee een effect te bereiken. De juxtapositie is vooral bekend als bedoeld contrast in de muziek en in de schilderkunst. In het algemeen worden door juxtapositie zowel verschillen als overeenkomsten duidelijker zichtbaar. De juxtapositie kan verbanden suggereren, zelfs als die er niet zijn.
Juxtapositie komt op foto's ook vaak voor. Een fotograaf die een foto van de wereld voor zijn of haar lens maakt, plaatst meestal voorwerpen of details naast en achter elkaar. De fotograaf maakt daarbij gebruik van juxtapositie: een ander standpunt beeldt dezelfde ruimte anders af op het platte vlak, er ontstaat een andere juxtapositie. Garry Winogrand en Lee Friedlander maken veel gebruik van juxtapositie.
In dit verband kan er ook sprake zijn van een repoussoir: de fotograaf plaatst bewust een voorwerp op de voorgrond.
Thema: Juxtapositie (door Bert Deelen)
De term juxtapositie deed bij weinig leden een belletje rinkelen dus er moest even flink op gezocht worden. Uiteraard is er voldoende te vinden op Google. Zoals deze: Juxtapositie (Latijn juxta, iuxta: dichtbij, naast, juist als, zoals) is het naast elkaar plaatsen van zaken om daarmee een effect te bereiken. De juxtapositie is vooral bekend als bedoeld contrast in de muziek en in de schilderkunst. In het algemeen worden door juxtapositie zowel verschillen als overeenkomsten duidelijker zichtbaar. De juxtapositie kan verbanden suggereren, zelfs als die er niet zijn.
Daar hebben de deelnemers van vanavond goed gebruik van gemaakt!
Foto: Judy Dellabarre.
Foto: Jetty Bentlage.
De tegenstellingen in de foto’s zijn regelmatig tussen oud/uitgebloeid/antiek versus jong/nieuw/modern. Maar ook tussen groot en klein en in kleurcontrast zijn mooie juxta’s te maken. Vaak bleken er meerdere mogelijkheden in één foto voor te komen. Neem bijvoorbeeld Jetty’s foto, waar 2 tegen 1, zwarte tegen witte kleding, wel of geen hoofdbedekking en looprichting allemaal Juxtaposities zijn.
Ook de tweede groep foto’s liet weer mooie afbeeldingen zien.
Foto: Anja Adema.
Foto: John Beugeling,
Duidelijk werd wel dat gebruik van de juxtapositie de foto sterker maakt. Dus een goede les geleerd en dank aan de a-cie om dit onder de aandacht te brengen.
Foto: Ineke Schuringa,
Foto: Rochers Adema.
14-11. Blending in with nature
Je maakt een foto, waarbij je onderwerp onderdeel is van de natuur. Natuur en onderwerp lopen in elkaar over.
28-11. Achter glas
Thema: ‘Door glas’ (door Annelies Neuteboom)
Ondanks de vele afzeggingen waren er vanavond toch 19 leden aanwezig. Omdat ik na de vakantie nog geen clubavond aanwezig was geweest, voelde ik op m’n klompen aan dat ik aan de beurt was om een stukje over deze avond te schrijven. Dat kwam me niet goed uit, omdat ik deze week ook al de bestuursmededelingen en de stukken over de Afdeling en Fotobond moest schrijven voor het clubnieuws. Maar niet gezeurd, ik was gewoon aan de beurt.
Het thema was deze avond ‘Door glas’ en er waren 23 foto’s van 12 fotografen. Alle foto’s voldeden aan het thema op één na, Patricia heeft plastic bollen gebruikt voor haar mysterieuze foto van fraai gekleurde bollen op een laptopscherm, welke ze met een polarisatiefilter zwart had gemaakt; met bollen van glas kreeg ze de kleuren er niet in.
Jetty had haar polarisatiefilter gebruikt om geen reflecties in het aquariumglas te krijgen, waardoor je goed kan zien dat alle vissen op één na dezelfde kant opzwemmen. De bolling van het aquariumglas kon je op de foto helaas niet zien, omdat Jetty dan iets van de omgeving moest laten zien en dat de foto er niet sterker op zou maken. Wel sterk waren de wijzende handen.
Bart had juist de boven- en onderkant van z’n glaswand niet weggehaald, omdat de foto’s naar zijn mening dan saai zou worden. Bij sommige foto’s zag je niet dat er door glas was gefotografeerd, zoals bij de slang van Truida. Maar een slang van zo dichtbij fotograferen zonder glas ertussen, zou maar een enge bedoening zijn. Hij was mooi omkaderd door de takken, waarvan de voorste echter te veel aandacht trok doordat hij licht en vaag was.
Bij zes foto’s is er mooi gebruikt gemaakt van de reflecterende werking van glas.
- De kunst ‘gekko’ van Rochers, met in alle zijden van de glazen kubus van die beestjes. Het ‘beest’ had iets donkerder gekund (hooglichten omlaag). Jammer voor het beeld zijn de teksten. Hij had ook een foto van het geheel, (heel veel kubussen met lichte figuurtjes in het donker) welke heel goed belicht was. Het blauw van de reflecterende videowand (buiten beeld) gaf de foto iets extra’s.
- Foto: Rochers Adema.
- De etalage van Annelies, waarop veel te zien is, maar die door de zachte kleuren niet te druk is. Er zitten meerdere lagen in de foto en je weet niet wat reflectie is en wat niet.
Foto: Annelies Neuteboom.
- De foto van een oude kas van Annelies was ook een zoekplaatje, wat is reflectie? Maar de planten waren allemaal binnen en de foto is van buiten naar binnen genomen. De lijnen lopen mooi recht.
- De foto van Jetty, wat geen etalage was, maar een ‘gewoon’ woonhuis. Daarop is ook veel te zien, heel druk zegt ze zelf, maar het maakt het beeld niet minder interessant. Doordat het raam in de schaduw lag en de gereflecteerde overkant in de zon, werd die heel scherp en levensecht weergegeven.
- Foto: Jetty Bentlage.
- De museumvitrine van Geert Dik, met heel veel koppen waarvan je niet meer weet welke echt en welke reflectie is. Mooie invoerende lijnen.
- Het zwevende portretje van Herry. Dat beeld was er maar heel kort en hij kon het nog net vastleggen met z’n smartphone. Het was een fotolijstje in z’n kamer waar de zon op scheen. De ruime omlijsting heeft de foto nodig en benadrukt het subtiele van het portretje. Er waren meerdere mensen die met hun telefoon hadden gefotografeerd.
- Foto: Herre Vos.
- Geert Dik vond het met z’n camera te moeilijk om onder de glazen tafel te gaan liggen voor z’n tulpenfoto en dan goed scherp te stellen, met een telefoon gaat dat makkelijker. Iets minder tulpenblaadjes (die overigens mooi doorschijnend en doortekend waren) had de foto wat sterker gemaakt.
- Foto: Geert Dik.
- Bart probeerde met z’n telefoon vooral de lijnen in zijn beide foto’s recht te krijgen, maar kon niet voorkomen dat z’n Versace-mevrouw een beetje zwanger was van Bart (opmerking van Lukas). Er zijn veel lampen te zien, maar als je de bovenste weghaalt, wordt het beeld te krap. Dat de foto heel smal is (omdat er opzij allemaal rommel was) versterkt het beeld wel.
- Foto: Bart Romijn.
- Bert was niet tevreden over z’n foto’s, maar de andere leden vonden zijn foto van de koffiekoppen heel goed, door de lijn- en kleurwerking en tegenstelling wolkig-glad; het werd niet gemist dat de koffie onder in het kopje niet goed te zien was. De foto van de pan mie kwam inderdaad niet goed uit de verf.
Foto: Bert Deelen.
Er waren ook een aantal foto’s waarbij goed gebruik is gemaakt van de breking van het glas en daardoor een vervreemdend effect opwekten.
- Goed voorbeeld daarvan is Paulines foto van haar tuin door een vaas en door het raam; het levert een zeer boeiende abstracte foto op met mooie kleuren en veel te kijken.
- Foto: Pauline Hellema.
- Hans heeft ons geleerd hoe je een extra effect krijgt door glasscherven gedeeltelijk vlak voor je lens te houden. De sneeuwfoto door zijn raam levert een extra kou-beleving op door de vage vlekken in de hoeken. En zijn poes werd een röntgenfoto (Lukas) van een Siamese kat met zes poten. Een goede tip om zelf ook eens te experimenteren met stukjes glas.
- Foto: Hans Rossing.
- Patricia’s foto van de kleurpotloden was zo gefotografeerd (glasbol niet in het midden) dat de potloden kromliepen. De compositie en kleuren waren precies goed. Ook zij had haar telefoon gebruikt om beter te kunnen scherpstellen.
- Foto: Patricia Drenth.
- Vervreemdend was ook de foto van Truida, een detail van een glas waar karnemelk in had gezeten, met de macrolens genomen. Doordat de lamp koperkleurig was, is het beeld bruinig geworden. Het leverde een fraai abstract beeld op, wat net een landschap lijkt. De rechte lijn links stoort wel een beetje.
- Foto: Truida Timersma.
- Pauline had nog een fraai belicht portret achter glas met druppels (douchewand). Ze was geïnspireerd door foto’s uit Japan, waar mensen in de tram waren gefotografeerd. Mag dat eigenlijk?, was haar vraag. In de tram niet, maar buiten wel, dat is openbare ruimte werd er gezegd (is dat zo?). Mooi was dat de man je aankijkt en de druppels voor z’n ogen storen niet. De donkere vlek op z’n kin had ze niet eerder gezien en dat stoorde haar wel.
- Marsia had een foto waarbij het net leek of de bloemetjes onder ijs zaten; het glas was scherp en de foto ook. Haar foto van de grens boven-onder water is waarschijnlijk gefotografeerd door de telefoon in een glas of vaas half onder water te houden; er zijn totaal geen reflecties, waaruit je kan concluderen dat ze de lens tegen het glas heeft gehouden. Ze kon het niet bevestigen, want ze was er niet. Hopelijk herstel je snel, Marsia en kan je snel weer op de clubavonden komen. Maar het is toch mooi dat je er zo een beetje bij was.
Foto: Marsia Stelling.
02-12. Lezing Rob Blanken in Foxhol
Rob Blanken zal op 2 december een lezing houden als het eindejaarscadeau van FACT (de afdeling Groningen van de Fotobond) voor alle fotografen in het Noorden.
Rob Blanken is een natuurfotograaf met een passie voor creatieve natuurfotografie, hij heeft een bijzondere en abstracte stijl ontwikkeld. Zijn werk wordt zeer gewaardeerd bij nationale en internationale fotowedstrijden, onlangs kreeg hij nog een eervolle vermelding met de foto ‘The Iceman’ op het Fotonoja 2024, een belangrijke Spaanse natuurfotografiewedstrijd. Hij publiceert regelmatig in het tijdschrift Natuurfotografie.
Een overzicht: https:// www.natuurfotografie.nl/author/rob/ Een interview met Rob: https:// www.natuurfotografie.nl/in-het-zonnetje-rob- blanken/ De website van Rob Blanken: https://www.robblankenphotography.com/ Hierop zijn prachtige voorbeelden van zijn fotografie te vinden.
De lezing van Rob begint na de uitwisseling van foto’s van de deelnemende clubs en/of persoonlijke leden van de afdeling Groningen van de Fotobond/FACT in het kader van de jaarlijkse fotouitwisselingswedstrijd.
De lezing vanaf 20.00 uur in MFC De Klabbe aan Pluvierstraat 11 in Foxhol is gratis toegankelijk voor leden van de Fotobond. Niet leden betalen 5 euro. Aanmelden kan via .
12-12. Vrij werk
Clubavond met vrij werk en Lid van verdienste (door Jan van der Ende)
De clubavond van 12 december 2024 was eigenlijk bedoeld om naar de Winterwelvaart in Groningen te gaan. Maar omdat de winterwelvaart pas vrijdag 13 december van start gaat, is een extra clubavond op het programma gezet.
Doordat GiAF aan het begin van het seizoen altijd de clubavonden doorgeeft aan Impuls, de huisbaas van onze clubruimte, was deze avond door Impuls verhuurd aan een ander. Goede raad was duur en het bestuur is naarstig op zoek gegaan naar een alternatief. Binnen Gieten was geen ruimte beschikbaar, De Boerhoorn in Rolde was ook bezet. Uitgeweken moest worden naar De Spil in Gasselternijveen. Daar mochten we de grote zaal gebruiken.
De avond zou worden gevuld met vrij werk. Deze laatste clubavond van 2024 is ook de laatste clubavond van het lidmaatschap bij GiAF van de volgende aanwezige leden:
Gert Lammersma, Johan Bentlage, Judy Dellebarre en Jetty Bentlage. Al eerder hebben vijf leden bedankt als lid van GiAF.
Wij, de leden van GiAF, vinden het jammer dat deze leden hebben (moeten) besluiten om GiAF te verlaten. Alle verlatende leden hebben ze zo hun eigen redenen om te vertrekken. Sommige vanwege het werk, anderen vanwege hun gezondheid of omdat ze de motivatie zijn kwijtgeraakt. Mochten deze leden later besluiten toch weer bij GiAF te willen komen, ze zijn van harte welkom.
Voorafgaand aan het bekijken en bespreken van de foto’s is nog een extra woord van waardering gesproken tegen Jetty Bentlage. Het bestuur heeft gemeend om Jetty Lid van verdienste te maken. Hoewel één van de criteria is dat een lid 25 jaar lid van GiAF moet zijn is er voor Jetty een uitzondering gemaakt. De reden hiervoor is dat Jetty in haar 12 jaar lidmaatschap verschillende rollen heeft vervuld. Zo is Jetty een aantal jaren penningmeester van GiAF geweest, heeft het clubnieuws gemaakt, heeft haar bijdrage geleverd in de Activiteitencommissie en daarnaast ook een aantal malen het Fotofeuilleton georganiseerd. Allemaal zaken waar we als leden van GiAF veel profijt van hebben gehad. Duidelijk genoeg redenen voor deze waardering en de benoeming tot Lid van verdienste. Het bestuur heeft Jetty terecht benoemd tot Lid van verdienste.
Na deze opening zijn we begonnen met het bespreken van de foto’s. Totaal waren er 34 foto’s te bespreken. De bespreking op deze avond is gedaan door elk lid zelf iets van zijn foto te laten vertellen en de leden vragen te stellen of commentaar te leveren. De leden vertellen wel waarom ze de foto hebben gemaakt en waarom juist op deze wijze. Soms werd door leden commentaar geleverd over de beeldopbouw, of de uitsnede.
Als schrijver van dit stukje ben ik verrast door een drietal foto’s. Dat is door de foto van John Beugeling van de libelle in de vroege ochtend. De libelle is mooi in beeld gebracht met een rustige achtergrond die perfect bij de libelle past.
Foto: John Beugeling.
Daarnaast is de foto van Rochers Adema heel verrassend. De foto geeft voor de kijker vele suggesties. Zo werd geopperd om deze verticaal te zetten, zodat het een toren zou lijken. De reflectie op het water is mooi in beeld gebracht.
Foto: Rochers Adema.
De foto van Geesje Hoiting geeft het sfeertje van de jochies goed weer. Je ziet dat de jochies, genietend van een broodje, plezier hebben en de ondeugd straalt uit de ogen van de jochies. Een mooi moment van vastleggen en de gorde compositie.
Foto: Geesje Hoiting.
We hebben met elkaar op deze avond mooie foto’s kunnen aanschouwen. Op naar de winterwelvaart op 13 december en daarna naar een fotografisch mooi 2025.
vrijdag 13-12. Winterwelvaart
Clubuitje: Winterwelvaart Groningen (door Jan van der Ende)
Ons clubuitje ging vrijdag naar de Winterwelvaart in Groningen. Vele historische schepen waren afgemeerd aan de kades van de A.
De afspraak was dat we om ongeveer 17:30 uur zouden arriveren bij het Hoofdstation Groningen en om ongeveer 18:45 uur bij café De Sigaar zouden zijn. Vanuit Gieten zijn Truida, Ineke, Bert, Annelies en ik met de bus vertrokken naar Groningen. Op het hoofdstation kwamen we al snel Pauline tegen en na enkele minuten arriveerde ook Patricia. Lopend via de straatjes naar de Vismarkt. Lopende over de brugstraat naar het Hoge der Aa werd het snel drukker. Op het Hoge der Aa was het werkelijk over de koppen lopen.
Bij café De Sigaar stonden Judy en Gert al op ons te wachten., Zoeken naar Bart, want die zou al direct na zijn werk naar de stad gaan en op ons wachten. Nadat we ook Bart hadden gevonden zijn we gaan fotograferen met de afspraak dat we 20:00 uur weer bij café De Sigaar zouden zijn. Ieder ging zo zijn eigen weg, omdat het gewoon niet was te doen om bij elkaar te blijven vanwege de grote hoeveelheid mensen die op de been waren.
De sfeer aan de A was wel heel fijn. Vele mooie fotografische beelden konden worden gemaakt. Als je wilde kon je de schepen aan de kade ook van binnen bezoeken. Daar was veelal wel iets te drinken te vinden, van warme gerookte paling tot een broodje met een braadworst. De temperatuur was wel zo laag dat een glühwein wel smaakte.
Fotografisch was het geen eenvoudig klusje om mooie en interessante foto’s te maken. Het was zo enorm druk op zowel het Hoge der A als hel Lage der A, dat je moeilijk een mooi standpunt kon vinden.
Om 20:00 uur zijn we weer bij elkaar gekomen bij café De Sigaar en zijn we nog even wat gaan drinken aan de Vismarkt. Met de bus van 22.00 uur weer naar Gieten. Al met al was het een leuk en gezellig uitstapje, voor herhaling vatbaar. Dan hopelijk met meer leden.
Twee foto’s voor de beamer stuur je uiterlijk de zondag voor de clubavond naar .
Formaat minimaal 2560 x 1440, aanleveren via WeTransfer.
De naamgeving is als volgt: nummer van je foto - voornaam achternaam (indien mogelijk!), dus:
01-voornaam achternaam (voor je 1e keus)
02-voornaam achternaam (voor je 2e keus)
Gebruik altijd 2 cijfers, minder dan 10 foto’s begin je dan met een 0 (nul)