GiAF JAARPROGRAMMA 2022 (update 2022-12-09)
Klik op een regel om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
Gespreksleiders overzicht
G = Gespreksleider, R = Reserve, X = Afwezig. Update 2022-12-09, onder voorbehoud!
Datum | Onderwerp | Jan | Herry | Bert | Annelies | Geert Vos |
13-1 | Oud&nieuw | G | G | - | - | |
27-1 | Series | G | R | G | X | |
10-3 | Macro/close-up | - | - | R | G | |
24-3 | Vrij werk | G | G | - | - | |
14-4 | Fotolootjes | G | R | X | G | - |
12-5 | Street art | - | - | G | - | R |
9-6 | Selectie FMDV | - | G | - | R | |
8-9 | Filmpjes | X | - | - | X | - |
22-9 | Fotoshoot | X | G | - | X | G |
13-10 | Vrij werk | X | - | G | X | R |
27-10 | K-ZW Architectuur | X | G | R | X | G |
24-11 | Imperfectie | G | - | X | - | R |
8-12 | Jaar karakteristiek | G | R | G | - | |
22-12 | Vrij werk | G | - | - | G | - |
13-01 Skype-avond met thema 'Oud en Nieuw'
Thema: 'Oud en Nieuw' (door Annelies Neuteboom)
Tien leden meldden zich de eerste clubavond van 2022 op Skype om de negen foto’s van vijf deelnemers te bespreken. Herry en Jan van der Ende waren de gespreksleiders en vroegen de aanwezigen om om de beurt een foto te beoordelen op de vragen: voldoet de foto aan het thema? Hoe creatief is de maker geweest? Wat zijn de fotografische kwaliteiten van deze foto?
De meeste foto’s voldeden aan het thema en bij maar drie foto’s was er een verwijzing naar oudejaarsavond. Bij een aantal kwam het thema toch niet helemaal uit de verf. Als er een heel oud kannetje en een iets minder oud kannetje op een foto (van Pauline) staan, doet dat niet direct denken aan oud en nieuw. Bij haar foto van de koffiemolens was dat duidelijker en die foto werd ook als sfeervoller ervaren.
Het vervagende verdorde hortensiabloemetje naast de bloemknop moest volgens Herry verwijzen naar het vervagen van het oude, maar dat zou je niet weten als het thema niet bekend was en werd eerder als storend ervaren, vooral omdat het zo midden in beeld staat.
Foto: Herre Vos.
De i-watch van Bert riep heel wat vragen naar de techniek van het apparaatje op, maar de barometer op de achtergrond werd door velen niet herkend. Maar men vond het wel heel goed bedacht.
De algemene mening was dat de oude en nieuwe tak van de hortensia (weer van Herry) beter zouden uitkomen op een minder drukke achtergrond (wat trouwens een ietwat verkreukeld reflectiescherm was). Nog wat andere wetenswaardigheidjes: de glazen champagne van Marsia zijn gefotografeerd voor een vuurwerkfoto op de iPad en was de meest creatieve foto. Haar handjes hadden niets van doen met gebarentaal, maar zijn tekenhandjes (net zoals een tekenpop) en moesten het aftellen naar nieuwjaar voorstellen.
Foto: Marsia Stelling.
Bart legde uit dat hij de technische specificaties van zijn bloemfoto (telelens, ISO 4000, t1/600 en f11 en manuele scherpstelling) van tevoren instelt en dat die maken dat de bloem zo mooi scherp is. Bij zijn foto’s van de windmolens plus molen Goliath werd druk gediscussieerd over het eventueel weghalen van de kleine molen + vlaggen en nodigde uit om toch eens een groepsuitje naar de Eemshaven te maken.
Er was door het klein aantal foto’s alle tijd om even na te praten.
Doordat er zo weinig foto’s waren kon ik ze ook allemaal beschrijven. Dit is niet te doen bij 20 foto’s.
27-01 Bespreking series
Thema: series (door Bart Romijn)
Sinds eind oktober 2021 hebben we elkaar niet meer fysiek ontmoet op een GiAF-clubavond vanwege covid-19. Erg fijn dat het weer kan, weliswaar met wat regels, maar toch was het gezellig. Welkom in ons midden, een nieuw lid Eric Machielse; gespecialiseerd in het gouden- & blauwe uur en avondfotografie.
Het thema is deze avond ‘Series’. Een goede serie bestaat uit enkele individueel goede foto’s die elkaar moeten versterken. Vijf leden durfden deze uitdaging aan te gaan. Een serie foto’s wordt in real life naast elkaar gezet op papier en ingelijst, waardoor een verspringende horizon of verspringende lijnwerking een onrustig beeld geeft, ook dienen kleurgebruik, contrast en helderheid niet te ver uit elkaar te liggen, tenslotte moet er voorzichtig omgegaan worden met verschillende beeldverhoudingen en perspectiefwerking, staand en liggend formaat door elkaar kan wel, maar ook hier, met beleid: ,,Individueel goede foto’s die elkaar moeten versterken”, dat blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. Eén van de moeilijkste zaken is, dat de maker, zijn of haar bedoeling over kan brengen op de toeschouwer. Bijvoorbeeld de ’Lekkere luchten serie’ van Pauline, kwam over als enkele landschapsfoto’s met wolken en wolkenfoto’s met een streepje landschap eronder. Er ontstaan dan eigenlijk twee series.
Foto's: Pauline Hellema
Een serie van Annelies met gele en blauwe vlakken leverde na wat schuiven met de volgorde een verrassend goede lijnwerking op, waardoor de serie nog beter werd dan de oorspronkelijk voorgestelde volgorde. De serie met de spelende kinderen bleek verbeterd te kunnen worden door één ervan te spiegelen en de eerste en laatste foto er uit te laten.
Foto's: Annelies Neuteboom
De serie zwart-wit-fjordenfoto’s van Jetty gaven ook veel variatie in kracht na de nodige schuif en kill-your-darlings-acties. Een sfeervolle serie mistfoto’s leverde na wat schuiven een mooie panoramafoto op.
De serie van Gert met het gele korstmos en roest leverde na wat schuif en advies qua inkaderen van één foto ook een fraaie serie op. De serie van Herry met onderdelen van een gezicht kon aan kracht winnen door de neus van dezelfde kleurtoon te voorzien als de ogen en de mond. De reservefoto van het geheel in één afbeelding paste er niet bij. Bert Deelen heeft aantekeningen gemaakt voor wat betreft het vastleggen van de gewijzigde volgorde van elke serie na het schuiven van foto’s.
Seriematig werken (door Heidi Jonker)
Naar aanleiding van de series stuurde Heidi bijgaand tekst in:
Werken met een concept – basis
1. Wat ga je fotograferen?
Kies een onderwerp dat dicht bij je eigen interesse ligt. Iets dat jou interesseert en waar je je altijd al in hebt willen verdiepen.
2. Wat wil je daarover vertellen? (communicatiedoelstelling)
Dit is het thema dat je verder gaat uitwerken. Welke boodschap of welk gevoel wil je overbrengen aan de kijker? Verdiep je d.m.v. (visueel) onderzoek in je onderwerp en kies een invalshoek die bij jou past. Vermijd clichés.
3. Welk techniek ga je gebruiken? (creatieve doelstelling)
Bedenk welke technische stijlmiddelen passen bij het thema. Welk licht en standpunt is het meest geschikt; werk je in kleur of zwart-wit; diafragma, sluitertijd, hoog of laag contrast, enz.
4. Wat is je plan van aanpak?
Beschrijf de praktische en organisatorische zaken. Ben je afhankelijk van andere mensen? Heb je toestemming nodig? Of specifieke apparatuur of attributen? Welke afspraken moeten gemaakt worden?
10-3 Thema: macro en close-up
Macro en close-up (door Bert Deelen)
Het thema van vanavond start direct met een discussie over wat is het één en wat is het ander. Aangezien er verschillende meningen rondgingen heb ik het toch maar even nagezocht:
“Het verschil tussen een macrofoto en een close-up is de vergrotingsschaal. Close-up-fotografie loopt tot 1:1-vergroting en macrofotografie begint bij 1:1- tot 10:1-vergroting. 1:1-vergroting betekent dat 1 centimeter in het echt 1 centimeter in verhouding met je beeldchip is.”
Het gaat er dus om hoe groot je onderwerp op de beeldchip terecht komt. De kleine sensor van een mobieltje is zonder extern objectief niet/nauwelijks geschikt om macrofoto’s te maken.
Vandaag was het debuut van Heidi als gespreksleider. Ze deed het samen met Annelies. Leuk weer eens een frisse aanpak. Ander soort vragen en een andere manier om met de zaal om te gaan. Een versterking van het gespreksleidersteam.
Foto: Heidi Jonker.
De foto’s zijn van slechts zeven inzenders, dat mag wel weer eens wat meer worden. Doordat er redelijk veel tijd per foto genomen wordt komen we niet toe aan de derde foto’s. Veel foto’s hebben een beperkte scherptediepte (logisch gezien het thema) maar een paar hebben een “plat” onderwerp waar wel alles scherp is. Zoals Geert Dik’s foto van kiwi-schijf met zaadjes erin, deze wordt door de gespreksleiders als foto van de maand verkozen.
Foto: Geert Dik.
24-3 Thema: vrij werk
Vrij werk (door Eric Machiels)
We bespreken vanavond, onder leiding van de gespreksleiders Jan en Herry, 20 foto’s met uiteenlopende onderwerpen variërend van portretten van Herry (gemaakt door Heidi in zwart-wit), een model met ochtendjas bij een deur als achtergrond (gemaakt door Jetty) en bronzen beelden ter waarde van 13.000 euro per stuk, die bij Mans in huis staan, tot landschappen met een kale boom (gemaakt door Marsia), een vuurtoren in de avond (de Rode Kabouter op Vlieland) met lange belichting van 6 seconden (gemaakt door Gert), een fraaie gekaderde zonsopkomst bij een bruggetje met mooie reflecties van de zon in de stalen brugleuning (gemaakt door Annelies). De laatste twee blinken uit door de compositie die beide fotografen hebben weten te maken.
Foto: Annelies Neuteboom.
Bart had positieve feedback over de foto van Eric, gemaakt in het wereldberoemde haventje van Noordpolderzijl tijdens het blauwe uurtje. Geert had het onderwerp van de vorige clubavond nog even doorgetrokken met twee fraaie macro’s, waarbij hij het onderwerp goed in het midden had gelaten. Sommigen commentatoren konden zich niet voorstellen wat het onderwerp was. Marsia liet een foto zien met prachtige contrastrijke kleuren van witte bloesem tegen een felrode achtergrond van een container met kleine groene blaadjes als complementair detail. Pauline had goed opgelet bij het station in Assen met betrekking tot een mooie complementaire kleurcompositie, een blauwe trein met een gele deur en het gele dak van het station met de blauwe lucht ertussen.
Foto: Pauline Hellema.
Geesje liet een tweetal actiefoto’s zien van de motorcross, de ene met iets meer actie als de andere. Misschien was ze samen met Bart daar geweest. Hij leverde een actiefoto in van een motorcrosser die gepand was en waar veel beweging in zat. Ook dieren ontbraken vanavond niet; een foto die tijdens STAR was gemaakt door Jetty van twee hondjes tussen de rails bij een wissel, een giraffekop van Pauline (volgens Herry een mannetje wat je kon zien aan de lengte van de hoorns) en een tafereeltje met koe en kalf (door Eric), dat volgens de commentatoren van Paulus Potter kon zijn, in het Zuid-Limburgse landschap.
Foto: Jetty Bentlage.
Even na tien uur wordt de clubavond door Annelies afgesloten en gaat iedereen moe maar voldaan naar huis.
25-3 Het uitgestelde uitje naar China lights in Emmen
GiAF-uitstapje naar het China Lights Festival in het Rensenpark (door Ineke Schuringa)
Met in totaal 16 personen zijn we tegen de avond naar het China Lights Festival in het Rensenpark in Emmen vertrokken. De trip werd eerder uitgesteld in verband met het slechte weer.
Deze Lichtfestivals worden vaak georganiseerd rond Chinees nieuwjaar, zoals ook elf jaar geleden in dit park, het voormalige Noorder Dierenpark in Emmen.
Voor een aantal leden was dit een mooie gelegenheid om weer eens foto’s te maken onder omstandigheden, waarbij het licht zeker niet optimaal was en hierbij te experimenteren met verschillende instellingen, al dan niet met gebruik van een statief.
Hoewel het behoorlijk druk was bleek er toch voldoende mogelijkheden te zijn om bovenstaande uit te proberen; er was in ieder geval genoeg moois om te fotograferen!
En dan is het nadien altijd spannend om de foto’s op de computer te bekijken: zijn ze inderdaad zo goed geworden als ze op het display leken?
Foto's: Ineke Schuringa.
Toch enigszins verkleumd konden we daarna in het café weer wat op temperatuur komen en onder het genot van een drankje, nog wat napraten over deze belevenis.
Al met al weer een gezellig GiAF-uitstapje.
Foto's: Annelies Neuteboom.
donderdag 7-4 Jurybespreking series
Seriebespreking (door Pauline Hellema)
“De foto’s op zich zijn juweeltjes”, jubelt Sake Elzinga, wanneer hij een serie te beoordelen krijgt. “Maar, vier foto’s passen wel in de serie, de vijfde niet.” Het blijft lastig om een goede serie te maken, blijkt in Hoogeveen, waar de afdeling Drenthe Vechtdal haar jaarlijkse avond organiseert, waarop series worden besproken. Vaak passen vier foto’s wel in een serie, maar valt de vijfde er buiten.
Van tevoren kon je jouw serie(s) opsturen. Deze worden dan besproken en beoordeeld door een jury, die dit jaar naast Sake Elzinga (fotograaf uit Assen en fotojournalist voor NRC) uit Janny Wieringa (lid van de Fotobond) bestond. De beste serie(s) kan/kunnen worden genomineerd voor Foto Nationaal. Janny heeft een fly-over gemaakt met de punten hoe je een serie maakt. In het kort: je moet een onderwerp hebben - zeg: mens - én een thema - hoe breng ik de mens in beeld. Je moet een verhaal willen vertellen.
De bespreking van de foto’s leverde de nodige discussie op, Janny en Sake waren het ook niet altijd met elkaar eens. Soms heeft de maker ook andere bedoelingen met de serie dan de besprekers er in zien. Volgens Sake zou een serie meer een geheel worden in zwart-wit, wat ook een rustiger beeld geeft.
Herry heeft een serie ingeleverd bestaande uit vier details van een gezicht in klein formaat met als laatste foto het hele gezicht in groot formaat. Volgens de jury zou dit een super serie geweest zijn, als hij voor de laatste foto ook nog een detail had gemaakt. Dan was hij de nummer 1 van de avond geworden. Nu werd dat een serie bestaande uit ramen in een vervallen huis.
Foto's: Herre Vos
De animo was dit jaar helaas niet erg groot. In totaal waren er slechts vijf series ingestuurd. GiAF-leden hebben achteraf op verzoek van Jan van der Ende nog extra series meegenomen. Die konden echter niet in de prijzen vallen. Hopelijk zullen er volgend jaar meer series worden ingestuurd en meer fotografen/bezoekers aanwezig zijn. Het is echt leuk en interessant om series van anderen te zien en het commentaar erop te horen
14-4 Fotolootjes
Thema: Fotolootjes (door Geert Dik)
Het heeft even geduurd voordat we het thema fotolootjes konden bespreken. Ik zie in mijn mail dat ik op 15 mei 2020 het fotolootje nr. 6 heb ontvangen met het onderwerp Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels en de techniek Lensflare.
Lootje: Oude Maasweg - Amazing Stroopwafels. Techniek: lensflare. Foto: Geert Dik.
Nog even wordt de bedoeling aangehaald. Leden maken een foto van het onderwerp waarbij de techniek zoals in het fotolootje is aangeven wordt toegepast. Het inleveren van het lootje gebeurt op fotonummer zodat de maker anoniem blijft. En dan is de opdracht van de avond om te raden wat is het onderwerp, de gebruikte techniek en wie heeft de foto gemaakt. Klinkt eenvoudig maar het werd al snel duidelijk dat dit een behoorlijk lastige en moeilijke klus is.
Bij de eerste foto blijkt al snel dat een onscherpe lp-hoes waarop onder andere de markante contouren van een jonge Freddie Mercury afgebeeld staan, niet bij iedereen leidt tot de herkenning van de popgroep Queen. De ietwat jongere fotografen herkennen minder snel de klassieke popgroepen. Maar een panoramafoto met een vijverpartij, fraai vertekend, prominent in beeld wordt niet snel geassocieerd met het onderwerp ‘Mien Toentje’. De ‘import’-leden van onze fotoclub herkennen Ede Staal en zijn repertoire niet, begrijpelijk.
Lootje: 'Bohemian Rapsody' - Queen. Techniek: Scherptediepte. Foto: Bart Romijn.
Enkele foto’s geven een duidelijke, ‘stille’ hint waarover het onderwerp gaat en bij een aantal foto’s is het onderwerp lastig te raden. Soms werd er ook te ver door gedacht. Bij een foto van een ijsklomp kwamen de leden onder meer op Cold As Ice van Foreigner en andere suggesties, maar was het thema gewoon: 'IJs'. . Ook al is een afbeelding duidelijk, het achterhalen van het thema blijkt toch vaak lastig.
Lootje: Thema: 'IJs'. Techniek: Lensflare. Foto: Jetty Bentlage.
De technieken als scherptediepte, lensflare*, tegenlicht, panorama, vogelperspectief, lange sluitertijd, high-key** werden in de meeste gevallen snel achterhaald. En dat mag je toch wel verwachten van fotografen. De foto met bolletjes voor het onderwerp mix met de techniek macro is aanleiding voor een doe-avond. Pauline legt uit hoe zij deze foto heeft gemaakt door gebruik te maken van melk en olie wat leidt tot een bijzonder effect. Dit gaan we terugzien op een van de volgende doe-avonden.
- Lootje: Thema: 'Mix'. Techniek: Macro. Foto: Pauline Hellema (zonder macrolens).
- * Lensflare is een lichteffect in een foto dat niet waarneembaar is met het blote oog. Het lichteffect ontstaat in de camera door reflecties tussen de verschillende lens elementen. Zodra de sluiter opent valt het licht op de camerasensor gedurende de sluitertijd. Nu pas wordt de vervorming vastgelegd in de foto (red.). (Zie foto's Geert Dik en Jetty Bentlage).
** High-key-fotografie benadrukt de lichte tinten in de foto, waardoor puurheid en eerlijkheid in de foto worden versterkt. De tegenhanger is low-key. Hierbij worden de mystiek, verholenheid en duisternis in de foto benadrukt (red.).
Lootje: 'The River' - Bruce Springsteen. Techniek: High-key. Foto: Annelies Neuteboom.
Zat 23-4 Fotoshoot bij Sonja de Ridder in Gieterveen.
Thema: workshop Sonja de Ridder (door Pauline Hellema)
Het zat al twee jaar in de pen - verschillende keren uitgesteld door corona - maar 23 april is het eindelijk zover. We gaan de fotoshoot doen bij Sonja. Het is een onderdeel van 60 jaar GiAF.
We komen om 13.00 uur aan op het mooie plekje in Gieterveen. Sonja woont in een oude boerderij met een wilde tuin eromheen. Het is prachtig weer, Sonja ontvangt ons in de tuin met koffie en thee.
We, dat zijn Marsia, Bart, Patricia, Wessel, Pauline en Eric. Laatstgenoemde heeft zijn vader meegenomen als model. Sonja vraagt ons wat wij onder een fotoshoot verstaan. De meesten van ons denken dan aan portretfotografie in tegenstelling tot modelfotografie. Sonja legt uit, dat het bij portretfotografie gaat om de persoon (zijn karakter, werk) weer te geven. Bij modelfotografie gaat het om het beeld van het model, dat de fotograaf in gedachten heeft. Hierbij is goede communicatie en respect voor je model heel belangrijk.
Tegen 15.30 uur is iedereen zo’n beetje uit gefotografeerd en sluiten we af met koffie en thee. We praten nog wat na en om 16.00 uur gaan we met een goed gevoel naar huis. Het was een zeer geslaagde fotoshoot. Met veel dank aan Sonja voor haar gastvrijheid en inspirerende inbreng.
Sonja de Ridder laat model Marsia zien welke houding zij moet aannemen (foto: Pauline Hellema).
28-4 Lezing door Joram Krol, fotograaf uit Groningen. Deze avond is doorgeschoven naar 9 juni
Lezing Joram Krol (door Gert Lammersma)
Joram Krol zou vanaovond een lezing geven over zijn werk. Iedereen was ruim op tijd aanwezig in afwachting van Joram. Op een gegeven moment kwamen er steeds meer vragende blikken en werd er bij iedere auto die langs kwam vol verwachting naar de deur gekeken of Joram binnen kwam.
Na wat verwoede pogingen om contact te leggen is er, nadat duidelijk werd dat er vandaag geen lezing gegeven werd, besloten om de doos tevoorschijn halen met foto’s van GiAF uit de “oude doos". Zo werden er verschillende series uit het verleden van GiAF bekeken en oude herinneringen opgehaald.
De lezing van Joram Krol gaat voor de herkansing op 9 juni. We hopen op een grote opkomst.
12-5 Thema: street art
Het thema van deze clubavond is street art. Dit is een kunstvorm van diverse illegaal, en soms ook legaal, aangebrachte kunstuitingen aan de openbare weg die niet tot de pure graffiti of officiële kunst behoren. Denk aan stickers, sjabloondruk en posters, maar ook eigenmachtig geplaatste beelden, muurschilderingen. Ook ludieke verkeersborden kunnen street art zijn.
Thema: Street Art (Door Heidi Jonker)
De fotobespreking vond plaats in groepjes. Via een usb-stick waren de foto’s verdeeld over een aantal laptops. We zochten een plek bij een laptop waar onze eigen ingeleverde foto’s niet op werden geprojecteerd. We wisselden drie keer van plaats om foto’s te bespreken. Daarna werden alle foto’s nog een keer plenair vertoond en voorzien van kort commentaar. Hierbij vielen een aantal dingen op:
- Hoewel formele kunst officieel niet onder street art valt, hadden een aantal leden dat wel als zodanig geïnterpreteerd.
- Foto’s waarop een relatie tussen de street art en de omgeving was vastgelegd, waren over het algemeen sterker dan die waarop dat niet was gebeurd. Het gevaar van een platte registratie ligt dan op de loer.
- Vaak geconcludeerd: door in te zoomen ontstaat een beeld dat spannender is dan het kader waarvoor de fotograaf had gekozen.
Foto: Herre Vos.
Foto: Geert Dik.
Foto: Eric Michiels.
Foto: Henry Koops
14-5 Jubileumdag Fotobond
Jubileumdag Fotobond (door Annelies Neuteboom)
De jubileumdag van de Fotobond begon al om 10.00 uur in Amersfoort, in de Prodentfabriek. Deze was omgetoverd in een leuke ambiance, waar allerlei bedrijfjes zitten en verschillende ruimtes zijn voor diverse lezingen/activiteiten. Ook Gert en Wessel waren er.
Het ochtendprogramma was voor iedereen met o.a. een gesprek van Tom Meerman (bestuurslid Fotobond) en Roos Schouw (hoofdredacteur van fotoblad Focus) over de geschiedenis van de Fotobond. Ook was er een interview met foto’s met Raymond Rutting.
Tussen de middag moesten we met z’n allen op een groepsfoto en was er tijd voor een verantwoorde lunch.
Foto: John van Loon.
’s Middags verdeelden we ons. Ik heb een lezing bijgewoond van Willem Wernsen, een straatfotograaf, die een smeuïg verhaal hield en sprekende zwart-witfoto’s liet zien. Daarna heb ik met de portfoliobespreking een aantal series laten bespreken door Peter van Tuyl. De andere GiAF-leden hebben ieder verschillende andere lezingen bijgewoond.
Als toetje kregen we allen een humoristisch presentatie van de Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg, die foto’s toonde van ‘Holland op z’n smalst’. Al met al een onderhoudende en inspirerende dag.
9-6 Lezing door Joram Krol, fotograaf uit Groningen
Vooral bekend van zijn zwartwit portretten van mensen aan de zelfkant van de maatschappij. Maar hij doet meer.
Zat 25-6 Slotdag: De STAR Stadskanaal
Slotdag (door Annelies Neuteboom)
De goden waren deze slotdag niet gunstig gezind. Nadat het twee jaar niet door kon gaan, wilden we dit jaar weer met z’n allen gezellig op pad. Maar door vakanties en andere verplichtingen zouden er maar elf leden mee. Helaas, daarvan moesten er nog drie afhaken vanwege corona en drie anderen door andere ziekte/oorzaak.
Dus waren we met z’n vijven (Bart als organisator, Gert, Wessel, Herry en Annelies) bij Museumspoorlijn S.T.A.R. in Stadskanaal. Zaterdag is klussendag en vrijwilligers waren in de werkplaats druk doende met een grote stoomlocomotief. Wij konden zo mooi de trein, het gereedschap en de stoomwolkjes mooi fotograferen. Op het terrein stonden een aantal oude rijtuigen en locomotieven, die door hun afbladdering en roest een mooi object vormden voor abstracte foto’s. Omdat de trein met diesellocomotief (die door een groep afgehuurd was) pas na 14.00 uur zou vertrekken en de stoomtrein pas in de loop van de middag naar buiten ging, zijn we eerst gaan lunchen bij Villa De Beuk, waar we heerlijk in de tuin konden zitten (zonder Wessel, die moest om 12.30 weg).
Al met al hadden we ons er wat meer bij voorgesteld, maar gelukkig waren de weergoden ons wel gunstig gezind, waardoor we mooie Hollandse wolkenluchten boven het emplacement en de treinen konden fotograferen.
En schijnbaar was het nogal enerverend, want bij thuiskomst was ik bekaf en kreeg alsnog corona (Jan was al vier dagen eerder positief getest, ik ’s ochtends nog negatief).
Foto's: Annelies Neuteboom.
3-7 Bespreking BFW 2022, geen clubavond
Bespreking BFW 2022 (door Bert Deelen)
Herry, Eric, Gert en Bert zijn bij de BFW2022-bespreking geweest in Deventer. Er werden in het ochtendprogramma tien clubinzendingen (van de 120!) op de beamer getoond en door juryleden besproken. Dit was van de drie winnende clubs en zeven (willekeurige?) andere clubs. Aan het eind werd pas duidelijk gemaakt welke clubs de winnaars waren. Dat was GiAF bepaald niet. Helaas scoorden wij weer erg laag, ergens onderaan de lijst met scores van 18 tot 21 punten (van maximaal te halen 30 punten).
In het middagprogramma hebben we onze foto’s, op ons dringend verzoek, heel serieus laten bespreken door jurylid Gerald Hol. Hij gaf toen heel eerlijk antwoord dat onze foto’s te gewoon, te braaf, wat te saai e.d. zijn. Hij heeft dat voor elke foto wat genuanceerd en her en der laten zien hoe het beter kan (uitsnede anders). Eric heeft het geheel opgenomen, we zullen dat t.z.t. beschikbaar stellen.
Zijn methodiek is dat iedereen start met een 6. Soms zakt dat tot een 5 bij storende fotografische fouten en bij een gewoon goede foto wordt dat een 7. Pas wanneer hij onder de indruk is gaat het verder omhoog. Dan moet de foto wel in een paar seconden een goede indruk achterlaten. Gezien het aantal te jureren foto’s (1200!) is een diepe analyse onmogelijk.
Wij hebben hem bedankt voor zijn eerlijke en oprechte feedback en hij leek het ook echt te waarderen dat hij het zo mocht doen. De detailuitslag komt een dezer dagen op de site van de Fotobond beschikbaar.
De meeste foto’s van GiAF zijn bij Bert en bij een volgende clubavond worden ze aan de eigenaren beschikbaar gesteld.
6&7-8 Jacks Casino (voorheen Gamma racing day) op TT circuit.
Voorheen heette dit auto- en motorsportevenement op het TT-circuit ‘Gamma Racing Day’. Je mag op het hele circuit komen, zelfs in de pitstraat. Nadere mededelingen volgen te zijner tijd. Dit is geen GiAF-uitje.
8-9 Opening naseizoen. Filmpjes
Maak van je foto’s een filmpje van plm 3 minuten. Als het kan met muziek. Welke foto’s je kiest, is aan jou. Denk aan de foto’s van het uitje of je vakantie. Je kunt voor het maken van het filmpje bijvoorbeeld het programma Pictures-to-exe gebruiken
22-9 Foto’s gemaakt tijdens de fotoshoot en 'vrij werk'
Fotoshoot bij Sonja de Ridder: Het eindresultaat (door Ineke Schuringa)
Een aantal GiAF-leden (Patricia, Pauline, Marsia, Bart, Eric en Wessel) zijn voor een fotoshoot modelfotografie bij Sonja de Ridder geweest.
Sonja is fotograaf en ‘visual artist’, woonachtig in Gieterveen en was een aantal jaren geleden ook al bij onze club te gast om haar werk te tonen en hierover toelichting te geven. Tijdens de shoot had ze al een aantal aanwijzingen gegeven en bijvoorbeeld uitgelegd wat het verschil is tussen model-en portretfotografie.
De betreffende leden konden deze clubavond een aantal van hun foto’s, die tijdens de fotoshoot gemaakt waren, laten zien. Sonja was ook aanwezig om haar mening hierover te geven. Verder konden de leden die niet op de shoot aanwezig waren geweest foto’s laten zien, bij voorkeur wel van een model.
Een essentiële voorwaarde bij modelfotografie is dat het model moet worden aangestuurd: ook tijdens het fotograferen moet je met het model blijven praten om haar/hem vertrouwen te geven. Wil je bijvoorbeeld een kledingstuk schikken? Vraag hiervoor dan eerst toestemming aan het model.
Vooral het aansturen van het model bleek in praktijk niet altijd even gemakkelijk te zijn en leidde, zoals ik begreep, nog wel eens tot hilarische situaties. Dat vertrouwen een belangrijk deel van de modelfotografie is, bleek uit foto’s die Eric van zijn vader als model had gemaakt. Hij beaamde dat het ‘aansturen’ van zijn vader gemakkelijker was geweest dan wanneer hij dit bij andere leden had moeten doen. (zie foto's)
Naast adviezen voor wat betreft de modelfotografie waren er ook andere weer nuttige tips:
- - Hoe is de kadrering van de foto?
- - Hoe snijd je een foto uit (snijd bijvoorbeeld bij voorkeur geen handen af)?
- - Hoe gebruik je de scherptediepte, zijn er storende elementen op de achtergrond?
Na de pauze toonden Jetty en Bert nog een aantal foto’s van modellen. Jetty had drie foto’s waarbij de beide modellen duidelijk waren aangestuurd, hetgeen niet altijd even gemakkelijk bleek te zijn.
Van Bert waren er twee foto’s van zijn kleinzoon te zien: op de ene foto was hij aangestuurd, bij de ander in mindere mate; dit was echter wel een mooie, sfeervolle portretfoto.
Aan het eind van de avond kreeg Sonja van Pauline een bosje bloemen overhandigd, als dank voor haar bijdrage aan deze avond.
Foto's: Eric Machiels.
13-10 Vrij werk
GiAF clubavond 13 oktober 2011 door Ingrid.
Vrij werk (door Ingrid Deelen)
Het thema van de clubavod van deze avond is: 'Vrij werk'. De besprekers zijn Heidi en Bert.
Eerste serie.
Zwart-witfoto van hoog gras en wolkenlucht. Veel tinten. Mooi doorkijkje. Trekt je de foto in. Alles is scherp en dat is mooi. Gemaakt door Jetty.
Kleurenfoto van raceauto. Bedoeling fotograaf waarschijnlijk meetrekken en snelheid. Auto heel scherp. Knap. Snelheid spat ervan af. Gemaakt door Bart.
Zwart-witfoto van boomstronk, knotwilg. Weinig grijstinten. Lijkt grafisch. Mooi die kleine takjes rechtsonder. Gemaakt door Pauline. Ze vertelt dat er toch nog een klein beetje kleur in zit.
Kleurenfoto van landschap. Wat valt het meest op: de kleur geel. Misschien moet er onder een rand af. Voor meer accent op de bomen. Kleuren zijn heel mooi. De kleuren geven diepte. Bomen contrasteren omdat deze weinig kleur hebben. Gemaakt door Bert. Hij vertelt dat hij in Lightroom met enkele klikken de lucht blauw gemaakt heeft. Deze was namelijk helemaal wit.
Kolibrivlinder. Scherptediepte: heel goed. Achtergrond mooi onscherp. Oog is scherp en dat moet ook per se. Rechtsonder had onscherper gemogen. Misschien wegshoppen. Compositie goed. Gemaakt door Ingrid.
Kleurenfoto van een insect. Van onder naar boven gefotografeerd. Ogen en bek in beeld??? Lijnenspel valt op. Is het een spiegeling? Gefotografeerd door glasplaat? Compositie: staat een beetje schuin en dat maakt het interessant. Allemaal vlakjes. Grafisch in beeld gebracht. Het blijkt een hooiwagen te zijn. Gemaakt door Geert Dik. Beest zat op het raam. Macrolens gebruikt, 90 mm. Op paar centimeter vanaf het glas.
Mysterieuze foto. Veel donker met een paar lampen. Onderwerp staat ‘los’ in het zwart. Mooi symmetrisch. Invoerende lijnen. Gemaakt door Gert. Havenhoofd. Extra donker gemaakt. Twee foto’s over elkaar omdat de ramen anders alleen maar witte vlekken waren.
Foto: Gert. Havenhoofd.
Trappenhuis met verdiepingen? Een schacht? Hangt er een gewicht? Mooie monochrome tinten. Je valt erin. Je wordt naar het midden getrokken. Mooi lijnenspel. Zwart wit maken? Nee, dan wordt het te hard. Gemaakt door Eric. Van onder naar boven genomen. Oude liftschacht.
Foto: Eric Machiels
Landschap. Kleuren van zonsondergang of -opgang. Voorgrond enkele bloeiende grassprieten. Geflitst, anders was het gras amper te zien. Lucht en bomen op de achtergrond onscherp. Het zwart in de bomen is wel erg donker. Laag standpunt. Gemaakt door Geert Vos. Gewoon recht voor zijn raap geschoten.
Twee paddenstoelen tegen elkaar, van bovenaf genomen. Net niet symmetrisch en dat maakt het spannend. Lijkt zwart/wit maar er zit toch wat kleur in. Positionering is mooi. Een ander vindt de kleur niet mooi en uitsnede ook niet. Misschien had de lijn minder loodrecht verticaal moeten zijn. Het scherpe gras leidt af. Gemaakt door Herry. Paddenstoel is de echte kleur. Het groene gras was niet mooi. Is grijs gemaakt. Herry vond diagonaal juist niet mooi.
Foto: Herre Vos.
Veel kleurige vlaggetjes op het strand. Lekker zomers. Mooie schaduwen. Goed belicht. Leuk nog wat water bovenaan. Door lage zon mooi gekleurd. Gemaakt door Marsia.
Paasvuur. Avondlicht. Oranje gloed van vuur en lucht past goed bij elkaar. Mooie silhouetten van de bomen. Waarschijnlijk hoge ISO. Korrelig. Veel scherp. Mooi. Sfeervol. Belichting knap gedaan. Gemaakt door Geesje.
Foto; Geesje Hoiting.
Tweede serie.
Landschap. Ondiep water. Geul neemt je mee naar de horizon. Lijkt wel een Bas Meelker. Zon is wel erg fel. Is het nou water of ijs? Koele kleuren. Gemaakt door Jetty. Wolk voor de zon waardoor ze hem kon maken.
Landschap. Heide met enkele bomen en mist. Mooie sfeer en pastelkleuren. Compositie heel goed door positie van de bomen. Paadje leidt je de foto in. Gemaakt door Bart. Geeft aan dat de foto op de laptop donker en mooier is.
Flessen en lichtjes. Message in a bottle. Heel sfeervol. Sterke herhalingen en spiegelingen. Voorgrond een brij die sfeer geeft. Omkadering mooi. Kleur heel sterk. Gemaakt door Pauline. De flessen dobberen, steeds een andere positie.
Zwart-witfoto van een deel van een oud vliegtuig. Heel mooi in beeld gebracht. Je ruikt het aluminium. Lijnenspel. Technisch. Veel details. Overal gebeurt wat. Misschien iets meer in beeld brengen maar de meesten vinden van niet. Gemaakt door Bert. Het ging hem in eerste instantie om de popnagels.
Vissersboot op zee. Veel licht. Hangt er mist? Hoe komt er zoveel zo wit? Boot wel in kleur en dit is daardoor bijna het enige wat je ziet. Positie van de boot is heel goed. Gemaakt door Gert. Hij bekend dat hij het wel een beetje zo gemaakt heeft. Boot meer kleur, omgeving juist minder.
Zoekplaatje. Zon, schaduw. Foto moet het niet hebben van het precies willen weten wat het is. Wel van lijnen, kleuren, schaduwen. Veel contrast. Mooi abstract beeld. Compositie erg goed. Gemaakt door Eric. Weer de lift maar hier overdag met zonlicht.
Waterlelie. Zit iets te veel in het midden. Anderen vinden van niet. Kleur geel komt mooi terug. Kroppen? Nee, dan raak je de bladeren eromheen kwijt. Mooi contrast tussen de mooie bloem en de aangetaste bladeren. Gemaakt door Geert Vos.
Zwart wit spinnenweb met wat struiken. Bosschage vraagt te veel aandacht. Te wit. Achtergrond is te scherp. Zo komt het onderwerp er minder goed uit. Voorstel: verticaal omklappen. Dan oogt het beter door andere kijkrichting. Door zwart-wit komt het spinnenweb er beter uit. Gemaakt door Herry. Gaat de spiegeling proberen. Had expres voor die lichte hoek gekozen.
Heuvel met blauwe lucht en de daken van een rijtje huizen. Het lijkt of de lucht het onderwerp is. Lucht heeft veel detail. Rustig wat kleuren betreft. Mooie vlakversiering. Gemaakt door Marsia.
Foto: Marsia Stelling.
Veel gras, spandoek en TT-monument. Veel lucht. Onderwerp is het spandoek. Spandoek gaat over TT en (ver) wijst er ook naar. Rood contrasteert heel erg met het blauw en groen. Alles wijst naar TT. Mooi in beeld gebracht. Mooie combinatie. Gemaakt door Geesje.
Voor de derde serie is geen tijd meer. De foto’s worden alleen eventjes kort geshowd.
27-10 Thema: kleur en zwartwit – architectuur
Stuur twee foto’s in van exact hetzelfde beeld, de ene in kleur, de andere omgezet in zwartwit. Het onderwerp moet architectuur zijn.
9-11 woensdag Afdelingsactiviteit fotoclub Borger-Odoorn
Beste persoonlijke leden en secretariaten fotoclubs,
Hierbij worden jullie allen en de leden van de fotoclubs uitgenodigd door FCBO voor het bijwonen van de Afdelingsactiviteit.
Op 9 november aanstaande organiseert fotoclub Borger-Odoorn het evenement voor alle leden van de fotobond Drenthe-Vechtdal. Hiervoor hebben wij fotograaf Maarten van der Voorde uitgenodigd die een presentatie gaat geven van zijn eigen werk.
Wie is Maarten van der Voorde?
Met zijn fotografie wil Maarten graag de “verhalen” om hem heen vastleggen. Het kijken naar foto’s moet zorgen voor een herbeleving, je terugbrengen naar dat ene moment of het laten beleven, je “meenemen in het avontuur”. Hij is op die manier een moderne “tijdreiziger” en zijn camera de “tijdmachine”. Zijn passie voor fotografie, zijn gevoel en zijn ogen zijn hierbij de belangrijkste tools. En die passie hoor je als hij begint te vertellen over zijn belevingen invulling van fotografie met de nadruk op reportage en documentaire. Verhalen vertellen dus.
Het belooft een leuke avond te worden.
De presentatie vindt plaats in het Huzehuys in de grote zaal boven, Molenstraat 3 in Borger.
De toegang is gratis. Alleen de koffie of thee is voor eigen rekening en is beneden, na binnenkomst en in de pauze beschikbaar.
10-11 Doe avond, bellen blazen
Doe-avond: bellen blazen (door Betty Mulder)
Na de mededelingen van Annelies startte de avond een beetje rommelig. Jetty had deze avond namelijk georganiseerd, maar kon wegens familieomstandigheden niet aanwezig zijn. De vijftien aanwezige leden brachten de vijf tafels in stelling en zochten een tafel uit om te beginnen. Dat klinkt zo gemakkelijk, maar dat was het absoluut niet. Nadat alles was klaargezet startte iedereen met bellen blazen. Er werd veel overlegd en geinformeerd met en bij elkaar.
Ieder had weer andere ideeen. Er werd vooral veel overlegd over het gebruik van de hoeveelheid zeep, welke zeep, het effect van Glicerine, allerlei lampjes en verschillende schermpjes. Er werd zo ijverig gewerkt, dat er zelfs geen tijd was om met elkaar koffie te drinken. Mans heeft zo hier en daar nog wat nuttige tips kunnen geven en ik heb mij verdienstelijk gemaakt door in te springen als geroutineerd bellenblazer.
Waar Mans bij de tafel stond was het héééél rumoerig. Er zijn veel foto`s gemaakt en iedereen was fanatiek bezig. Het resultaat zullen we binnenkort kunnen zien. Al met al was het een geslaagde en ontspannen avond.
zat 12-11 Opening winterexpositie in de kerk van Annerveenschekanaal
Opening Winterexpositie met een lezing van Maarten Westmaas (door Ineke Schuriga)
De opening van onze winterexpositie heeft zaterdag 12 november plaatsgevonden. Het thema hiervan was ‘Water in de breedste zin van het woord’.
Aangezien het nog steeds erg moeilijk is om geschikte tentoonstellingsruimte in de gemeente Aa en Hunze te vinden waren we, als expositiecommissie, blij dat we weer terecht konden in de kerk van Annerveenschekanaal. Uiteindelijk konden 17 van onze leden hier ieder twee foto’s tentoonstellen.
Er was een veertigtal mensen bij de opening en lezing aanwezig. Na een kopje koffie/thee met wat lekkers, gemaakt door de mensen van Aignwies, heette Annelies, als voorzitter, iedereen welkom en na een aantal zakelijke mededelingen gaf zij het woord aan Maarten Westmaas, landschapsfotograaf uit Annen.
Aanvankelijk zou hij een lezing op een van onze clubavonden verzorgen, maar was ook wel bereid deze tijdens de opening van de winterexpositie te geven.
Niet alleen geïnteresseerd in fotografie maar onder andere ook in archeologie vertelde hij, onder het vertonen van diverse foto’s, het boeiende verhaal over de weg die hij als fotograaf heeft bewandeld.
Maarten heeft daarna de tentoonstelling geopend door zijn eigen foto van het Haantjebakmeer bij Emmen afgedrukt op dibond, te onthullen.
Tenslotte kreeg iedereen de gelegenheid om, onder het genot van een hapje en een drankje, alle foto’s eens rustig te bekijken en hier en daar nog even met iemand een babbeltje te maken.
De expositie is nog tot en met begin volgend jaar te zien.
zat 19-11 Fotobond 100 Groningen-Drenthe in 't Keerpunt te Spijkerboor
Bespreking foto’s in het kader van Fotobond 100 jaar (door Pauline Hellema)
Fotografen van de afdelingen Groningen en Drenthe–Vechtdal zijn zaterdag 19 november samengekomen in café ’t Keerpunt in Spijkerboor. Het is een mooie, maar koude dag, ondanks dat is de opkomst groot.
De aanwezigen hebben foto’s ingestuurd voor een wedstrijd van de respectievelijke afdelingen. De foto’s die genomineerd zijn voor de landelijke selectie zullen hier vanmorgen worden besproken door de jury bestaande uit Cora Sens, voorzitter van de Fotobond, en Diana Bokje, mentor van de Fotobond. Helaas is Diana Bokje vanmorgen verhinderd, zodat Cora de bespreking van alle foto’s alleen op zich neemt. Ze krijgt assistentie bij het bedienen van de presentatie van Jan vander Ende, voorzitter van de Afdelin3 03 (Drenthe-Vechtdal).
Ze vertelt wat ze ziet op de foto, ze geeft geen waardeoordeel. Het gaat zoals gebruikelijk over lijnen, herhaling, compositie, kleur en de zeggingskracht. Omdat ze geen waardeoordeel geeft, weet je uiteindelijk niet waarom de ene foto wel doorgaat naar de landelijke wedstrijd en de andere niet.
Tussen de middag heeft Ivo- de eigenaar van ’t Keerpunt – een uitstekende lunch voor ons bereid.
Fotograaf Marco Maljaars houdt na de lunch een lezing over zijn foto’s en wijze van fotograferen.
Hij vertelt over zijn minimalistische landschapsfotografie. Dit betekent dat er slechts één onderwerp in de foto is in een verder leeg landschap. Hij gebruikt lange sluitertijden, zodat voorgrond en achtergrond in elkaar overlopen. Hij laat foto’s zien en vertelt hoe de foto tot stand is gekomen. Een boeiende, duidelijke en leerzame lezing.
Foto: Marco Maljaars.
Voor de liefhebbers: 12 februari geeft Marco een workshop in Anjum. Meer iinformatie is te vinden op zijn website https://marcomaljaars.com/
Tot slot krijgen de deelnemers, die genomineerd zijn voor de landelijke selectie, een certificaat mee naar huis en voor iedere deelnemer is er het boek ‘Fotobond 100 jaar’. Van onze club zijn dat Anneleis Neuteboom (2x), Marsia Stelling, Heidi Jonker, Henry Koops en Paulien Hellema. Ook oud-GiAF-lid Henk Koops kreeg een nominatie. Hij is momenteel individueel lid van de Fotobond.
Al met al was het een zeer geslaagde dag.
24-11 Thema: Imperfectie.
Thema: ‘Imperfectie’ (door Marsia Stelling)
Koffie en thee worden klaar gezet. De leden komen binnen. Even gezellig praten met elkaar. Er is een lekkere banketstaaf bij de koffie en thee omdat Annelies eind oktober jarig is geweest en Jan van der Ende is deze dag jarig.
Een paar leden hebben de laptop meegenomen, want we gaan de foto’s deze keer in groepjes bekijken. Het thema is ‘Imperfectie’. Op een paar foto’s is het wel duidelijk dat het imperfectie is. En soms is dat niet helemaal duidelijk. Omdat het ook wel ‘Verval’ zou kunnen zijn.
Er is hier en daar dus ook een beetje discussie over of het wel imperfectie is, wat we op sommige foto’s zien. Heidi kwam nog met het idee dat we tijdens een fotoclubavond een thema die over een paar maanden komt, in een clubavond zouden moeten bespreken. Dan kunnen we gerichter foto’s maken bij het thema. De foto’s werden aan het einde van de avond nog even in ‘het groot’ op de (nieuwe) beamer bekeken. Heidi en Marsia hebben nog een certificaat gekregen naar aanleiding van de fotowedstrijd Fotobond 100. Het was ook Heidi’s laatste clubavond deze avond, heel jammer. Heidi gaat een grote en lange reis maken.
Foto: Herry Vos.
Foto: John Beugeling.
Foto: Pauline Hellema.
Foto: Jan van der Ende.
Foto: Geert Dik.
Foto: Gert Lammersma.
26-11 Prijsuitreiking fotowedstrijd Fotobond 100 jaar
Eervolle vermelding Annelies Neuteboom bij landelijke footwedstrijd (door Henry Koops)
Annelies Neuteboom uit Gieten heeft een eervolle vermelding gekregen tijdens de fotowedstrijd van de Fotobond. De voorzitter van fotoclub GiAF won deze onderscheiding in de categorie ‘Smartphones’.
De Fotobond bestond in 2022 100 jaar. Ter gelegenheid van dit feest is een fotowedstrijd uitgeschreven. De wedstrijd bestond uit vijf genres. De categorieën waren: Architectuur, Natuur, Portret, Smartphones en Vrije expressie. Er werden door fotografen uit Nederland 2813 foto’s ingezonden.
De eerste selectie vond plaats bij de afdelingen van de bond. De deelnemers mochten totaal vijf foto’s inzenden. In de afdeling Drenthe-Vechtdal werden 109 foto’s ingezonden door 25 fotografen. GiAF deed met elf leden mee. Ook waren er inzendingen van individuele leden van de Fotobond. De drie best gewaardeerde foto’s per genre gingen door naar de landelijke finale. De GiAF-leden Pauline Hellema uit Gasteren, Heidi Jonker uit Wildervank en Henry Koops uit Gieten kregen een nominatie in de categorie ‘Portret’. Marsia Stelling uit Veendam van GiAF kreeg een nominatie in de categorie ‘Natuur’. Annelies Neuteboom verdiende twee nominaties in de categorie ‘Smartphone’. Ook was er een nominatie voor de 88-jarige Henk Koops uit Rolde. Hij is individueel lid van de bond en deed landelijk mee in de categorie ‘Architectuur’.
Van de nominaties van Afdeling Drenthe-Vechtdal viel alleen Annelies Neuteboom 26 november landelijk in de prijzen. Zij kreeg een eervolle vermelding. ,,Ik ben er erg blij mee”, aldus Neuteboom. ,,Mijn foto behoort tot de negen best gewaardeerde foto’s van 692 ingezonden foto’s in dit genre. Dat is toch een mooie waardering.”
Annelies Neuteboom is blij met haar oorkonde en haar erepenning. (Foto: Jan van der Ende).
8-12 Thema: de karakteristieken van de maanden van het jaar
Fotocollage met maandthema’s (door Henry Koops)
Het thema van de avond bleek een lastige: Maak gedurende dit jaar van iedere maand iets wat die maand karakteriseert, en vat dit voor deze avond samen in een collage. Op de vorige clubavond was al hevig gediscussieerd over wat nu precies een collage is.
Een collage is een kunstvorm, waarbij de kunstenaar gebruikmaakt van uitgeknipte of gescheurde stukken papier of ander materiaal, die met lijm op een steviger drager, bijvoorbeeld papier of schilderdoek geplakt worden. De gebruikte materialen kunnen bijvoorbeeld zijn: (kleine) losse objecten, knipsels uit tijdschriften (tekst, foto's, advertenties), delen van originele foto's, tekeningen, gescheurde stukjes van een mislukte aquarel. Het woord collage komt uit het Frans, van het werkwoord coller, waar het plakken of kleven betekent. (Bron: Wikipedia)
Ook in de fotografie wordt de collage toegepast. Een collage is een origineel beeld van verschillende foto’s en afbeeldingen. Er zijn twee fundamentele manieren om een collage te maken. Voor de eerste manier is een groot vel papier nodig, waarop alle elementen van de collage zullen worden geplaatst, lijm, schaar, en ook de materialen waaruit een collage gemaakt kan worden zoals: foto’s, tijdschriften en kranten. In één collage kunnen verschillende materialen worden gecombineerd – het uiterlijk van collage kan alleen worden beperkt door de verbeelding.
Een tweede manier is de digitale. Hiervoor zijn een computer, een grafisch programma, digitale foto’s of afbeeldingen en basiskennis van grafisch design nodig. De bronnen voor de fotocollage kunnen verschillende digitale foto’s of afbeeldingen zijn van de eigen computer of internet. (Bron: Poliptix)
De discussie uit hoeveel foto’s een collage mocht bestaan en hoe deze vormgegeven moest worden heeft niet de nodige inspiratie opgeleverd. Ook het thema van de karakteristieken van de maanden van het jaar zorgden voor de nodige problemen. Het bleek lastig om iedere maand een foto te maken. Hierdoor ontbrak het aan voldoende materiaal om een collage te maken. Hierdoor waren er voor deze clubavond slecht vier collages ingeleverd.
Collage 1
De eerst fotocollage is van Paulien Hellema.
De tekst in de foto’s maakt veel duidelijk over de thema’s van de maanden. De opzet wordt als rommelig ervaren, maar dat heb je snel met een collage. De witte vlakken tussen de foto’s trekken veel de aandacht. Op drie foto’s staan mensen, dat maakt de collage interessant. De foto van de fles past daarom minder goed bij de andere drie. Leuk wordt de foto van de maand januari gevonden. Het is in het buitenland gemaakt en geeft een goed beeld van de Sprokkelmaand.
Volgens Pauline had ze moeite met de overlap van de foto’s. Daarom had ze voor deze opzet gekozen. Ook hield ze rekening met de volgorde van de maanden, wat volgens de overige leden niet noodzakelijk is. De maanden kunnen best door elkaar heen staan. Annelies liep tegen hetzelfde probleem aan. ,,Een goed beeld is veel meer waard dan een goede volgorde”, werd er opgemerkt.
Collage 2
De tweede collage is gemaakt door Marsia Stelling.
Ze heeft gekozen voor de vier jaargetijden. De foto’s staan strak naast elkaar en hebben hetzelfde formaat, wat een rustiger beeld geeft. De foto rechtsonder is moeilijk te plaatsen, maar de sneeuwhoop voldoet wel aan het thema van de winter. De foto rechtsboven wijkt af, omdat deze geen zonlicht heeft. Hierdoor wordt de foto wat saaier.
Marsia geeft aan bewust bezig te zijn geweest met de seizoenen. Ze had wat moeite met de app om de collage te vullen.
Collage 3
De derde collage is van Annelies Neuteboom.
De thema’s grasmaand, bloeimaand, slachtmaand en wijnmaand zijn goed herkenbaar. De grijze achtergrond geeft meer rust in de collage. De foto’s zijn totaal verschillend. De leden hebben wat moeite met de onscherpte van de eerste twee foto’s.
Annelies heeft om wat meer eenheid te krijgen proberen de nevel te verwijderen. Hierdoor ontstond de onscherpte in de foto’s en zijn de laatste twee foto’s wat veranderd van kleur.
Collage 4
Ook Jetty Bentlage heeft een collage ingeleverd.
Jetty heeft negen foto’s in haar collage opgenomen. Ze had geen geschikte foto meer voor het centrum van de collage, daarom besloot ze om het centrum te vullen met tekst en het opsommen van de karakteristieken van de maanden. De collage wordt zeer gevarieerd bevonden met landschapsfoto’s en close-ups in willekeurige volgorde. Door de hoeveelheid wordt de kwaliteit van de foto’s iets minder belangrijk. De foto’s vullen elkaar goed aan. Door de toegevoegde tekst lijkt het wel op een fotopuzzel: zoek de juiste foto bij de juiste maand.
De algemene indruk is dat het vier leuke collages zijn en dat het een leerzame avond was met betrekking tot het maken van collages.
Henri Cartier-Bresson
Doordat er maar vier collages waren, werd na de koffie een film van fotograaf Henri Cartier-Bresson vertoond. Hier kwamen enkele leuke citaten voorbij. Actrice Isabelle Huppert vaak door Cartier-Bresson gefotografeerd: ,,Een goede foto heeft muzikaliteit.”
Fotograaf Elliot Erwitt: ,,Een foto maken is simpel door goed te kijken.” En Cartier-Bresson geeft aan dat je moet fotograferen met het oog, verstand en het hart. En bij het maken van mooie portretten moet je volgens de Fransman ervoor zorgen dat de mensen de camera niet meer opmerken. En als afsluiter: ,,Fotografie is op het juist moment toeslaan.”
22-12 Vrij werk
Vrij Werk (door Bert Deelen)
Een tweede donderdag in december, dat is bijzonder. Meestal is het dan al te dichtbij of voorbij kerst. Volgende gelegenheid is pas in 2028
Er zijn wat weinig leden aanwezig en ook maar van zeven leden inzendingen, best weinig voor vrij werk.
Jan en Annelies zijn gespreksleiders en er is relatief veel tijd beschikbaar om de foto’s uitgebreid te tonen, te bespreken en de maker aan het woord te laten. John had het geleerde van de bellenblaas avond thuis verder uitgewerkt wat een hele mooie foto opleverde. Marcia had geëxperimenteerd met beweging van de camera, een techniek genaamd: ICM (Intentional Camera Movement) oftewel bewust bewegen van de camera. Gert had de feedback van een vorige avond ter harte genomen en een foto opnieuw bewerkt, waardoor een mooi dreigend beeld was ontstaan. Jetty had reflecties in bijzondere gebouwen weer mooi in beeld gezet. Verder nog mooi werk van Bert, Bart en Hans.
En zo, kletsende weg was de tijd zo weer voorbij. De derde groep foto’s is alleen even getoond.
Tip van Jetty: ,,Stoom/rook moet je van boven belichten om het goed in beeld te krijgen!"
Dat 2023 maar weer een mooi jaar mag worden!
Foto: John Beugeling.
Foto: Bert Deelen.
Foto: Hans Rossing.
Vooruitblik 2023
12 januari: Nieuwjaarsbijeenkomst. Deze keer geen snert van Mans. Graag bij activiteiten commissie aangeven wat je mee wilt nemen aan hapjes/drankjes!
26 januari: Selectie series: Je kunt twee series, ieder van 3 of 5 samenhangende en elkaar versterkende foto’s insturen. Voeg eventueel nog meer foto’s toe, als je niet goed wist welke foto te kiezen.
9 februari: ALV
23 februar Vrij Werk
1 maart: uiterlijke inzenddatum digitale bestanden BondsFotoWedstrijd
13 maart: ALV van de afdeling en inleveren series bij de afdeling (digitaal en als print)
15 maart: Uiterlijke inzenddatum prints BondsFotoWedstrijd
begin april: bespreking series
23 april Uitslag/bespreking Bondsfotowedstrijd te Zutphen
Je kan altijd drie foto’s insturen. De eerste twee worden altijd besproken, de derde alleen als er tijd voor is.
Voor alle thema-avonden kun je altijd een vrije foto insturen. Deze kan aan het eind van de avond, als er tijd over is, besproken worden.