GiAF JAARPROGRAMMA 2019
Klik op een datum om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
10 januari. Selectie series
Selectie series (door Paulien Hellema)
Deze clubavond worden de series besproken en geselecteerd. De opkomst is goed. Elf leden hebben in totaal veertien series mee genomen, die op de lichtbak worden gezet en besproken. Een enkele serie bekijken we via de beamer op het scherm.
Voordeel van de foto’s in print is, dat het zo makkelijker is om ze in een serie te bekijken; je kunt de volgorde makkelijk aanpassen en foto’s ertussen uit halen. Het valt mij op, wanneer de foto’s geprint zijn en iedereen om de lichtbak staat men makkelijker mee praat over inhoud en techniek van de foto’s.
Wat vaak terugkomt in de bespreking is: Zorg, dat de foto’s onderling verschillen. Ze moeten niet op elkaar lijken, maar er moet wel een samenhang in zitten. Ook bij documentaire serie moeten de beelden verschillend van opbouw zijn. Bij voorbeeld vanuit een andere invalshoek/standpunt fotograferen. En de kleuren in een serie moeten dezelfde tint hebben.
We hebben veel wisselende onderwerpen gezien deze avond. Van begraafplaatsen, honden, koeien, mensen, Boeddha’s , bloemen, blaadjes tot vormen.
Al met al een geslaagde en gezellige avond.
Foto's: Ivonne Spieard.
24 januari. Nieuwjaarsbijeenkomst
Nieuwjaarsbijeenkomst (door Ineke Schuringa)
Het is al min of meer een traditie geworden om op de eerste bijeenkomst van ons clubjaar het nieuwe jaar in te luiden met snert van Mans en Betty. Om organisatorische redenen was deze bijeenkomst verschoven naar de tweede clubavond. Of het vanwege de erwtensoep was of omdat het de nieuwjaarsbijeenkomst was, of beide: er was in ieder geval een goede opkomst; slechts een paar leden hadden afgezegd.
Zoals altijd smaakte de snert, met roggenbrood en spek weer voortreffelijk.
Hierna kon weer worden bijgepraat over fotografie, vakanties en reizen, die al dan niet op stapel staan en andere zaken die ter tafel kwamen. De avond werd afgesloten met verschillende slideshows van Mans, Herry, Paulien en Jetty. Ook van Johan was er nog werk te zien. Annelies liet foto’s zien van personeelsleden van Tinten die door een aantal leden van GiAF gemaakt waren en die gebruikt gaan worden voor hun website.
Al met al was deze avond weer een goeie start voor het komende clubjaar.
Nogmaals dank aan Mans en Betty voor de heerlijke erwtensoep!
--- 26 januari (zaterdag). Opening FMDV 2018
Fotoclub Borger Odoorn organiseert de FMDV2018. De opening was zaterdag 26 januari om 14:00 uur in het CBK, Ermerweg 88b, 7812 BG Emmen.
Voor meer info zie hun website: FMDV2018 FCBO
28 februari. Fotoclub Afovera komt op bezoek
Fotoclub Avofera uit Assen op bezoek. Zij nemen eigen foto’s mee, die zij bespreken op de wijze die zij hanteren.
Lootjes trekken voor de clubavond van 25-04: maak een karakteristieke foto van een medeclublid.
--- 3 maart (zondag). Bespreking BFW 2019
De fotobespreking zal worden gehouden op 3 maart. Cultureel Centrum d'n Bogerd, 6651 KH, van Heemstraweg 53, 6651 KH Druten.
Vanuit de organisatie dit bericht waar ze graag voor 15 februari antwoord op willen hebben via . Gezien de korte reactietijd graag zelf doorgeven.:
Graag vernemen wij of en met hoeveel personen u deel wilt nemen aan het lunchbuffet.
Kosten 5,- per persoon en bij binnenkomst contact af te rekenen.
Hiermee willen wij bereiken dat er meer onderling contact tussen de fotografen komt en er een gezellige dag van maken.
14 maart. Lightroom in kleine groepjes
Workshop Lightroom (door Pauline Hellema)
Deze avond zitten we niet in onze gebruikelijke activiteitenruimte, maar boven in een soort vergaderzaal. We mogen ook gebruik maken van verschillende kantoorruimtes.Na de inleidende woorden van de voorzitter, verspreiden de vijf groepjes zich over de ruimtes. De opkomst is goed. De gevormde groepen bestaan uit ongeveer vijf personen, waarvan een iemand de leiding heeft. Het niveau van de groepen verschilt van echte beginners tot gevorderden.
Ons groepje begint met de uitleg over het beheer van de catalogus, de bibliotheek, en vervolgens over de mogelijkheden van het ontwikkelprogramma. Er zijn vele schuifjes, die je van links naar rechts kunt verplaatsen, waarmee je je foto kunt optimaliseren. Er wordt met veel animo geluisterd en geoefend op de laptop. Hier en daar splitsen de groepen zich op in één-op-één-begeleiding. Er is bijna geen tijd voor koffiepauze en om 22.00 uur is het eigenlijk te vroeg om naar huis te gaan.
Voor wie het allemaal duizelt of zich nog eens even in Lightroom wil verdiepen; op de site staat een pdf-bestand met een beknopte handleiding over het fotobewerkingsprogramma. Deze is tevinden via ondertaande link.
https://www.giaf.nl/jml/images/GiAF/Website/LR-aan-de-slag-eoszine.pdf
--- 19 maart (dinsdag). Afdelingsactiviteit: Fotograaf Raymond Rutting
Afdelingsactiviteit: Raymond Rutting (door Peter Zoet)
Volkskrantlezers zullen een aantal keren hebben gedacht: “Hee! Die foto ken ik!” En dat kan kloppen, want op 19 april was fotojournalist Raymond Rutting, bekend van National Geographic Traveler en de Volkskrant te gast in Huize Bareveld. Raymond verzorgde op uitnodiging van GIAF voor een bomvolle zaal een boeiende lezing over zijn werk. Hij liet veel voorbeelden zien. Daarbij viel op hoe veelzijdig zijn oeuvre is. We zagen hartverscheurende foto’s uit oorlogsgebieden als Afghanistan en Uganda, maar ook geweldige natuurfoto’s. Of een foto van een verveeld kijkende (toen nog) koningin Beatrix in gezelschap van het echtpaar Bush. Raymond heeft tientallen prijzen in de wacht gesleept. Hij werkt voor diverse goede doelen en is Canon-ambassadeur. Na een dikke twee uur kwam een einde aan de avond en keerden de GiAF-leden, leden van bevriende fotoclubs en overige fotografieliefhebbers huiswaarts. Terug naar de vier pijlers.
Klik hier voor het gehele artikel.
28 maart. Vrij werk
Vrij werk (door Ineke Schuringa)
Deze clubavond, die op de eerste etage plaatsvindt in plaats van in onze ‘eigen’ ruimte, had een goede opkomst. Het zaaltje zit vol, er zijn zelfs geen officiële afmeldingen. De voorzitter begint met veel informatie en vragen aan de leden. Annelies en Peter hebben het op zich genomen om de foto’s te bespreken. Er is geen specifiek onderwerp, alleen vrij werk.
In totaal zijn er 23 foto’s te bespreken en een filmpje van Mans, dat vertoond zal worden als er tijd over is. En de tijd is enigszins beperkt, omdat de foto’s van de FMDV ook nog uitgelijst moeten worden. Een nadeel van dit zaaltje is dat niet iedereen recht voor het scherm zitten kan en bovendien komen de foto’s op dit scherm niet altijd zo over als op de laptop.
Er is een grote variëteit aan foto’s. Bij elke foto wordt bekeken: waarom deze wel of niet sterk is, wat is er te zeggen over de compositie, de kleuren, zit de scherpte op de plaats waar hij zou moeten zitten, heeft de maker bewust gekozen voor een zwart-witfoto, had de uitsnede anders gekund? Zijn er misschien verbeterpunten en zo ja, is de maker het hiermee eens? Het was een avond met een ruim aanbod aan foto’s, waarvan men een aantal zelfs ‘FMDV-waardig’ vond. Ook waren er nuttige adviezen en tips.
--- 4 april Seriebespreking in Hoogeveen
Seriebespreking in Hoogeveen (door Ivonne Spieard)
Ik heb niet zoveel met series. De avonden dat we series bespraken waren mijn minst favoriete clubavonden. Oneindig gediscussieer op welke plek welke foto moet en of het wel een serie is….niet mijn ding.
Vorig jaar kwam Jan Hendrik van der Veen op een clubavond vertellen over zijn series. Ik had het idee dat wij heel anders met het begrip ‘serie’ omgingen dan hij deed. Zoals hij een serie zag kreeg ik er wel meer oren naar. In combinatie met de hondenfoto’s die gewaardeerd werden door mede clubleden en een enthousiaste Annelies die zei: ,,Je ‘moet’ een serie van je honden inleveren”, ben ik aan de slag gegaan. In mijn ogen te veel van hetzelfde en te slordig bewerkt besloot ik toch vijf van mijn honden foto’s in te leveren.
Donderdag 4 april zijn we met tien leden van GiAF naar Hoogeveen geweest voor het bespreken van de series. Van de 28 series waren er veertien gemaakt door een GiAF-lid. De juryleden waren Jan Hendrik van der Veen en Wim Poland. Het viel mij op dat veel series van vijf mooier werden als er twee afvielen en er een serie van drie overbleef. Ik kon me vaak wel vinden in de kritiek en/of het advies van de jury, al bleven sommige dingen een kwestie van smaak.
Voor de pauze werden er 18 series besproken, de één werd wat beter gewaardeerd dan de ander. Na de pauze zei de jury dat de overgebleven tien series de beste tien van de 28 waren. Daar zaten zeven eervolle vermeldingen bij en drie prijswinnaars. Mijn serie was nog niet geweest, dus ik werd wat zenuwachtig. Ik dacht nog even: ze zijn vast vergeten de mijne in te leveren. Hoe meer van deze zeven besproken waren hoe spannender het werd. Als de volgende op de stapel een wit of grijs passe-partout had dacht ik: ,,Dat is de mijne ook nog niet.” Toen zei de jury dat de zeven eervolle vermeldingen geweest waren. Wow, ik zat bij de drie prijswinnaars. Pauline had ook nog een serie die niet besproken was. Patricia, Judy, Annelies en Pauline zaten bij de eervolle vermeldingen. De derde prijs was voor Nella van Zalk met een originele serie met een (enge) pop; leuk bedacht. We mochten allemaal even langs het bord met foto’s lopen om de gezichtsuitdrukking van de pop goed te kunnen zien. Toen zag ik uit mijn ooghoek wel dat mijn foto’s bovenop lagen, dus een tweede plaats en voor Pauline de eerste prijs. Ik was blij verrast, had dit totaal niet verwacht. Ben er erg blij mee, goede stimulans om op deze manier door te gaan. Pauline gefeliciteerd met je eerste prijs en de rest gefeliciteerd met de eervolle vermelding.
De serie van Ivonne is te vinden op Gallerij series.
11 april. Doe-avond: pyromanen
Onder voorbehoud!! Doe-avond: pyromanen. Onder begeleiding van ervaren brandweerlieden kunnen op een nog te bepalen locatie foto’s worden gemaakt van brandende objecten.
25 april. Thema: karakteristieke foto van een mede-clublid
Karakteristieke foto van een mede-clublid (door Peter Zoet)
De clubavond stond in het teken van de verjaardag van Marsia én de opdracht: "Maak een karakteristieke foto van een mede-clublid.” Iedereen had zijn of haar eigen draai aan het thema gegeven; er kwamen leuke, originele en ook aangrijpende foto’s voorbij. Vaak ging het in de foto onmiskenbaar om de persoon zelf, ook stond geregeld de interactie van de persoon met een andere persoon of een voorwerp centraal. In een aantal extreme gevallen stond de persoon er helemaal niet op.
Onder leiding van Bert Deelen en Geert Vos (primeur!) kwamen er vervolgens aspecten van de foto’s voorbij waarbij de 'Vier Pijlers’ losjes werden gehanteerd: Wat zien we op de foto? Wat zegt de foto ons? Had de persoon er misschien helemaal op gemoeten of benadrukt de gekozen uitsnede juist de essentie? Hoe staat het met de belichting? Is er inderdaad iets karakteristieks van de persoon uitgebeeld? En een paar keer dus: “Wie is dit?”
De foto, gemaakt door Mans, waarop een lezende Herry in een mysterieuze setting en belichting is afgebeeld werd aangewezen als visitekaartje voor de site. Het was weer een leuke en inspirerende avond. Complimenten voor gespreksleiders Bert en Geert: ook zij hadden de foto’s niet eerder gezien en waren dus aangewezen op hun improvisatietalent.
9 mei. Hoe maak je een filmpje van je foto’s?
Filmpje maken van je foto’s (door: Peter Zoet)
Annelies en Herry name ons deze clubavond mee met het onderwerp: 'Hoe maak ik een filmpje van mijn foto’s?' Voor het maken van filmpjes zijn verschillende softwarepakketten verkrijgbaar. Diverse gratis pakketten en met Lightroom kan het ook, maar binnen GIAF wordt de betaalde applicatie PicturesToExe veel gebruikt. Er is een simpele versie voor 69 dollar. Daarmee kom je al een heel eind. Voor een uitgebreider versie ben je 139 dollar kwijt.
Annelies en Herry laten zien wat er allemaal mee kan. Om een filmpje te maken kies je eerst: ‘Nieuw project. Eén filmpje is één project. Je geeft een geschikte naam aan je project en je vermeldt de beeldverhouding. 16:9 blijkt daarbij een goede keuze, want zo krijg je een beeldvullend filmpje zonder lelijke randen. Het is wel afhankleijk van het formaat waarin je fotografeert. Als je je foto’s op 2x3 maakt, kun je het beste op 2x3 instellen. Met 16x9 verdwijnt er dan een stuk van je foto. 16x9 is wel goed als je een camera hebt die 4x3 formaat foto’s maakt
Het is overigens verstandig om de foto’s die je in het filmpje wilt hebben, alvast te selecteren en in een aparte map te zetten. Daar kun je ook alvast de muziek in zetten, waarmee het geheel op passende wijze wordt opgeluisterd. Na het aanmaken van een nieuw project kun je de foto’s in het filmpje zetten. Een tijdlijn onderaan het scherm geeft aan hoe lang het filmpje gaat duren. Vervolgens kun je van alles aanpassen: projectietijd, overgangen, in- en uitzoomen, schuiven; je kunt het zo gek niet bedenken of het kan met PicturesToExe.
Annelies besluit haar uitleg met een paar goede tips: experimenteer er eens mee, houd het simpel, zet de projectietijd op vier seconden en beperkt de lengte van het filmpje tot zo’n vijf minuten.
23 mei. Sonja de Ridder
Clubavond met Sonja de Ridder (door Peter Zoet)
Op deze 'stemdag' voor de Europese verkiezingen zijn er deze clubavond helaas veel afzeggingen, zodat een aantal leden de boeiende lezing van Sonja de Ridder (www.sonjaderidder.nl) hebben gemist.
Sonja heeft architectuur gestudeerd, daarna de kunstacademie gedaan. Vervolgens heeft ze bij een architectenbureau gewerkt. In haar werk gebruikte ze haar camera om schetsen te maken van de omgeving. Zo belandde ze op de fotoacademie. Ze begon met lege plekken te fotograferen. Om tot een boeiende compositie te komen legt ze meerder foto’s over elkaar heen en gebruikt deze als achtergrond voor haar uiteindelijke beeld.
Techniek vindt ze niet belangrijk, het gaat haar om de sfeer in de foto. Het beeld hoeft niet scherp te zijn, overigens speelt ze wel met scherptediepte. De achtergrond zet ze naar haar hand: ze beplakt muren met oude kranten en beschildert die om een bepaalde structuur te krijgen. Ze bouwt van zwart bespoten poppen een ’Rodinpoort’, waarin ze haar model plaatst. Ze bouwt achtergronden van lappen, bloemen, kralen om haar sfeer weer te geven. De sfeer kan lieflijk zijn zoals in haar ‘iconen’, maar ook heel robuust, zoals in haar op Rodin geïnspireerde beeldvorming.
Ze verzamelt allerlei brocante om in decors te gebruiken. Ze experimenteert veel. Speelt met de belichting. Wolkenluchten worden hier opgelicht en daar doorgedrukt. Haar inspiratiebron is de schilderkunst. Hoe kun je een kunststuk verbeelden in jouw foto. (Als je een foto als voorbeeld neemt, is het moeilijk om deze niet te imiteren.)
Ze maakt veel vrij werk. Maar fotografeert ook veel in opdracht. Bij modelfotografie komen stylisten en visagisten mee. Sonja bouwt de set op en heeft als fotograaf de regie in handen. Ze heeft ook in opdracht van bands cd-hoesjes gemaakt. Eveneens heeft ze catalogi gemaakt.
Sonja vertelde zeer enthousiast over haar manier van werken. De ‘zaal’ zat geboeid en muisstil te luisteren. Sonja miste de interactie. Mondjesmaat kwam er een vraag of een opmerking. Ik en velen met mij vonden het een zeer geslaagde avond.
Tip van Sonja:
,,Op TPF kun je een team samenstellen als je een fotoshoot wilt maken. Je kunt een moodboard maken om een opdrachtgever te laten zien in welke sfeer je de foto’s wilt maken."
Haar opdracht voor ons is: ,,Maak een foto naar een schilderij of een ander kunstwerk."
13 juni. Voorselectie FMDV. Gespreksleiders Jan en Herry
Evenals in 2018 kunnen per lid vijf foto’s worden ingeleverd (beamer), die beoordeeld zullen worden. Er worden tips voor verbetering gegeven. Tevens worden de drie beste foto’s uitgekozen die door kunnen naar de definitieve selectie op 26-9.
--- 29 juni (zaterdag). Slotdag: fotograferen in de Beeldentuin in Gees
Slotdag in Beeldentuin Gees (door Marsia Steling)
Een clubje GiAF-leden ging tijdens de traditionele slotdag naar de Beeldentuin in Gees. De poort ging voor GiAF een uur eerder open dan de normale openingstijd. Judy en Marsia waren er al vroeg en stonden te wachten op Bert, Ingrid, Jan L, Pauline, Wessel, Jetty, Bart, Geesje en Herry. Eerst hebben we even koffie en thee gedronken en daarna gingen we de tuin in om alles te bekijken en foto’s te maken. Het was best groot, want volgens mij heb ik een gedeelte gewoon gemist.
Het was een warme dag met een fel zonnetje, maar er was gelukkig schaduw van de bomen. Daar kon je ook even de foto’s bekijken die je gemaakt had, want in de zon kon je dat niet zo goed zien. Na een uurtje fotograferen hadden we de lunch op het terras. Een kop soep en twee grote schalen met verschillende soorten belegde broodjes. En we namen nog wat te drinken.
Na de lunch gingen we nog even de beeldentuin in. Er waren veel verschillende soorten beelden: van best wel eng/fantasierijk tot abstract tot vrouwelijke en mannelijke beelden. Genoeg voor elk wat wils en best prijzig. Na een paar uurtjes fotograferen zochten we het terras weer op. Wat stoelen in de schaduw gezet en nog even bij elkaar gezeten, napraten over de vele beelden in de tuin. En toen ging iedereen, met een SD-kaartje vol met foto’s, weer op weg naar huis. Het was een super gezellige, warme dag. Meer informatie over de beeldentuin in Gees is te vinden op www.beeldeningees.nl.
12 september. Vakantiefoto’s en/of filmpjes
Vakantiefoto’s en -filmpjes (door Pauline Hellema)
Op het programma van deze clubavond staan vakantiefoto’s en filmpjes. Het lijkt wel of onze leden nog op vakantie zijn of het onderwerp niet inspirerend vinden, want het is erg rustig vanavond. Dat is jammer, want we zien mooie filmpjes en foto’s langs komen.
Er zijn twee filmpjes van Herry van de slotdag in de beeldentuin in Gees. Hij laat hetzelfde kunstwerk zien dat op verschillende manieren in beeld is gebracht, in wisselende kleuren en belichting.
En natuurlijk zijn er ook filmpjes met vakantielandschappen en gebouwen. Jetty en Judy laten ons genieten van Noorwegen. Mans heeft windlichten gefotografeerd, die door de beweging steeds een andere kijk op het object geven. We krijgen alvast een voorproefje van de Drentse Uitmaand gemaakt door Bert en Ingrid: Aparte gebouwtjes gemaakt voor de Folly Art in Norg en vrolijke mensen op de Uitmarkt in Emmen.
En ja: er zijn ook nog een paar foto’s. Ik licht er twee foto’s uit, omdat hierin het eindresultaat per ongeluk is ontstaan hetgeen tot een mooi resultaat heeft geleid. De ene is een brug van Geert Dik, genomen met een klein diafragma vanuit een wiebelende boot. Op de voorgrond zie je een herhaling van wazige booglijnen, terwijl op de achtergrond de boog scherp is. Moeilijk uit te leggen. Je moet het zien.
De andere foto, van Pauline, laat grote ballen in een ruimte zien, met daarin dezelfde ballen zich herhalend, maar dan kleiner. De bedoeling was om een vlek te verwijderen en toen ontstond de kleine bal, die ze een paar keer gekopieerd heeft. Ook dit moet je zien om te begrijpen.
26 september. Definitieve selectie FMDV.
Selectie FMDV (door Peter Zoet)
De drukbezochte clubavond van 26 september was gewijd aan de definitieve selectie van foto’s voor de FMDV 2019. Eerder was al een voorlopige selectie gemaakt, dit keer waren de foto’s geprint in passe-partout te zien. Dat ziet er toch echt anders uit. 15 leden hadden in totaal 33 foto’s meegenomen. Omdat we maar 21 foto’s mogen inleveren voor de FMDV, moest er worden geselecteerd. Sowieso kon iedereen één foto inleveren (15 dus), daarna was er nog plaats voor 6. Onder leiding van Jan kon er vervolgens worden gestemd. Criteria waar je op moest letten waren onder andere: zeggingskracht, hoe gedurfd is de foto, ziet het passe-partout er netjes uit etc. Een ingenieus puntenstelsel leidde vervolgens tot de ‘winnende’ foto’s. Voor het ter plekke inlijsten was geen tijd meer, dat is verschoven naar de volgende dag. We zijn benieuwd wat de FMDV-jury ervan vindt. Het was weer een inspirerende avond.
10 oktober. Foto’s gemaakt op de wijze van Sonja de Ridder
Sonja de Ridder bespreekt de foto's geïnspireerd door een kunstwerk (door Peter Zoet).
Sonja de Ridder was vanavond opnieuw te gast bij GiAF. Zij had ons een tijdje daarvoor het bos ingestuurd met de opdracht: ,,Laat je inspireren door een kunstwerk (maakt niet uit wat voor één) en maak op basis daarvan een foto of een serie foto’s.” (zie 23-05).
Diverse leden hadden hun creativiteit losgelaten op de opdracht. Van alles passeerde de revue: een schedel op een stapel bakstenen, een vaas met een bijbel, een stilleven met uien onder het toeziend oog van Henk Helmantel, een aardappelboer en kunstig gerangschikte lucifers.
Sonja gaf op constructieve wijze feedback op de foto’s. Opvallend was dat we soms de interpretatie aanzagen voor het origineel en andersom.
Het was een buitengewoon inspirerende avond. Sonja gaf aan, graag nog eens terug te komen bij GiAF. Daar houden we haar aan.
Inspiratiebron: Claude Monet - Etretat. Foto:
Inspiratiebron: Vitaly Komar and Alexander Melamid - Stalin in Front of Mirror (from the Nostalgic Socialist Realism series) (1982-83)
Foto: Pauline Hellema (2019)
13 oktober. Dauwtrappen
Dauwtrappen (door Patricia Drenth)
Dauwtrappen gebeurt normaal gesproken op hemelvaart, maar de laatste jaren werd met deze traditie gebroken. De nieuwe datum werd 29 september. Maar natuurlijk moet het weer ook een beetje mee zitten, en dat zat het niet de 29e. Een nieuwe poging werd op 13 oktober ondernomen en hoewel het weer ook toen niet optimaal was, waren er toch zeven mensen om half zeven in de ochtend aanwezig in Gieten om te proberen zo mooi mogelijke foto's te maken in het natuurgebied Roegwold.
Bij het dauwtrappen is het natuurlijk de bedoeling dat er dauw aanwezig is, maar dit viel deze ochtend toch een beetje tegen. De bedoeling was de zonsopkomst te fotograferen bij het Dannemeer, maar het was bewolkt en grijs. Als echte fotograaf laat je je natuurlijk niet weerhouden door het weer en weet je natuurlijk ook de charme van dit weer in te zien. De foto's zijn dan ook niet direct wat je verwacht bij dauwtrappen, maar dat maakt de foto's niet minder mooi of karakteristiek. Het geheel ziet er wat sinister uit met de oneindig lijkende pier boven het donkere water en de grauwe lucht.
Na het maken van alle foto's hebben we heerlijk genoten van welverdiende koffie, thee, broodjes en natuurlijk een eitje van Ivonne. Ook tijdens dit ontbijt bleef het weer grauw en grijs. Na het ontbijt hebben we al onze fotoapparatuur weer ingepakt en zijn we in de auto naar Gieten gereden. En je raadt het al; zodra we teruggingen naar huis, brak de zon door.
24 oktober. Korte inleiding techniek. Daarna vrij werk.
Techniek en Vrij werk (door Peter Zoet)
Herry en Annelies traden vanavond afwisselend op als ‘voorzitter’.Ter voorbereiding op het thema ,Bestek’ (12 december) gaf Annelies uitleg over het fotograferen van glimmende voorwerpen. Dit blijkt lastig. Hieronder de belangrijkste tips van Annelies:
- * Zorg voor een rustige witte of zwarte achtergrond;
- * Werk met twee lampen die soft licht verspreiden. Het beste is belichting van bovenaf;
- * Doe een doek over je heen (oude tijden herleven!) om reflecties zo veel mogelijk te voorkomen;
- * Gebruik een grijskaart voor de juiste belichting;
- * Werk altijd vanaf statief;
- * Hanteer ISO-100 en een klein diafragma;
- * Poets het bestek, je ziet echt alles op de foto;
- * In de nabewerking kun je stofjes, vingervlekken en/of andere onvolkomenheden wegpoetsen.
Inmiddels zijn links naar interessante websites gemaild. De rest van de avond stond in het teken van vrij werk. We zijn benieuwd wat het nieuwe aspirant-lid (Ben) ervan vond.
Foto:Geert Dik
--- 28 oktober. Sake Elzinga
Sake Elzinga op diverse plaatsen (door Herry Vos)
Fotograaf Sake Elzinga uit Assen hield een lezing op uitnodiging van Fotogroep Rolde. Hij werkt onder andere voor de NRC.
In een wervelende show liet hij de volle zaal (met opvallend veel GiAF-leden) genieten van zijn werk van tientallen jaren fotografie en fotojournalistiek. Vaak fraaie beelden, begeleid door soms humoristische verhalen, in een hoog tempo. Hij kon er geen genoeg van krijgen.
Wat mij vooral bijbleef, is dat hij van ongeveer alle foto’s niet alleen wist te vertellen waar ze waren gemaakt, maar ook met welke camera. Daarvan heeft er verschillende, die hij ook mee had genomen. Hij fotografeert bij voorkeur met een 6x6 Hasselblad. Dus veel vierkante foto’s. Interessant was ook dat hij een aantal foto’s gemaakt door leden van de fotogroep Rolde liet zien, en wat daar – met minimale ingrepen – aan verbeterd kon worden.
Een paar dagen later sprak Sake Elzinga in galerie Del Campo in Wijster, waar hij op uitnodiging van het Noorderlicht Festival 2019 een aantal van zijn hunebedfoto’s heeft geëxposeerd. Nog te zien tot 1 december.
Bijzonder fraaie foto’s, op groot formaat. Een aantal liet hij ook al in Rolde zien. Foto’s van delen van de stenen, je zou ze haast macro’s van een hunebed kunnen noemen. En beelden van een totaal hunebed in zijn omgeving. Ik moet zeggen dat de laatste mij meer aanspraken: bij de eerste denk je niet aan een hunebed als je niet weet dat de stenen daarvan afkomstig zijn. Maar wel erg fraai.
Zijn boek met een klein aantal hunebedfoto’s ligt er ook. En ook een veel dikker boek, met naast foto’s allerlei informatie over hunebedden, van Maarten Westmaas. Als je van hunebedden houdt, is dat een aanrader.
--- 5 november. Lezing damessociëteit
Lezing bij de damessociëteit (door Ineke Schuringa)
Op uitnodiging van Ineke Spijkerman (van ’t Vergiet) hebben Annelies, Paulien en ik op 5 november voor de leden van De Damessociëteit een lezing over fotografie verzorgd. Deze sociëteit is voortgekomen uit voorheen de Vereniging voor Huisvrouwen. De dames komen op de eerste dinsdag van de maand in Café Veninga bij elkaar. Er was een goeie opkomst voor deze lezing.
Bij navraag bleken de meeste van hen met een smartphone te fotograferen. Er waren een aantal vragen die zij graag beantwoord wilden hebben, zoals: wat is de geschiedenis van GiAF, de techniek van fotografie, hoe kijk je naar foto’s en kunnen wij tips geven om een goede foto te maken, waarom zijn we bij de fotoclub gegaan?
Annelies had een mooie PowerPointpresentatie gemaakt. Met deze als leidraad hebben we uitleg gegeven over bepaalde aspecten van de fotografie, zoals belichting, standpunt, scherptediepte en compositie. We hadden alle drie analoge en digitale foto’s meegenomen. De digitale hebben we met de dames besproken. De analoge foto’s konden zij in de pauze en aan het eind van de lezing bekijken. De kwaliteit van de beamer en het projectiescherm bleken erg slecht te zijn, waardoor de foto’s helaas niet goed tot hun recht kwamen.
Met de nodige tips voor de dames om, ook met hun smartphone, nog betere foto’s te maken hebben we deze middag afgesloten.
14 november. Keuzestress.
Keuzestress! (door Peter Zoet)
We kennen het allemaal: je hebt een reeks foto’s waar je om de één of andere reden een selectie uit moet maken. Het kan zijn dat er maar één foto door mag voor een wedstrijd. Of je moet een serie van 3, 5 of 7 maken. En je hebt er 256 gemaakt die je eigenlijk allemaal even goed vindt. Kortom: help! Stress!! Gelukkig zorgden gespreksleiders Herry en Peter voor enig licht in de duisternis door het stellen van scherpe vragen als: Wat maakt dat je niet kunt kiezen uit deze foto’s? Waarom moet je eigenlijk een keuze maken? Wat wil je met de foto zeggen? Heb je zelf een favoriet? Hier mocht de wanhopige fotograaf eerst zelf iets van zeggen. Vervolgens mochten de andere leden zich er tegenaan bemoeien met raad en daad. Dit leverde veelal verrassende inzichten op. De indieners konden hierna weer rustig slapen. Het was weer een geslaagde avond.
28 november. Foto’s jureren, hoe doe je dat?
Het jureren van foto’s. (door Peter Zoet)
Bert en Jan namen ons mee in de wondere wereld van het jureren van foto’s. Er zijn drie methoden om een foto te beoordelen:
1. Zeggingskracht: de foto wordt beoordeeld aan de hand van inhoud, vorm en techniek. Als deze drie aspecten zich op een goede manier tot elkaar verhouden, kun je spreken van een foto met zeggingskracht.
2. De vier-fasen beoordeling, ook wel bekend als ‘de vier pijlers’. Bij deze methodiek ga je de foto eerst beschrijven, daarna analyseren, vervolgens interpreteren en tenslotte waarderen.
3. WOW: de foto wordt puur ‘op het eerste gezicht’ beoordeeld.
Na de uitleg mochten we zelf in groepjes aan de slag met zes foto’s. Het was een leerzame avond.
12 december. Thema: ‘Bestek’.
‘Bestek’ staat er op het programma van vanavond. Iedereen heeft zich aardig uitgeleefd op dit onderwerp.
We beginnen met het bekijken van alle foto’s op de beamer, zonder ze te bespreken. Er komen allerlei varianten van bestek in originele uitvoeringen voorbij.
Na de beamerpresentatie splitsen we ons in vijf groepen van drie of vier deelnemers. Iedere groep heeft een laptop met daarop de foto’s van het groepje om ze te bespreken.
Op deze manier komt iedereen aan bod en kan uitgebreid op de foto’s ingaan worden. En ook was er nog tijd om uit de doeken te doen hoe men tot het eindresultaat was gekomen. Heel boeiend en verrassend.
Twee voorbeelden:
Gert heeft een foto van een vork, die een lepel weerspiegelt. Ra, ra, hoe kan dat?
Foto Gert Lammersma.
De vorken en lepel van Jetty lijkt wel een heel bijzonder tor, die je met rode en groene hallucinerende kleuren aan kijkt.
Foto: Jetty Bentlage.
Iedereen vindt het bespreken op deze manier heel geslaagd. De avond vliegt om en we moeten ons haasten om voordat het alarm afgaat het gebouw te verlaten.
{