GiAF JAARPROGRAMMA 2023 (update 2023-03-18)
Tijdens de ALV van 2023 is besloten dat je twee foto’s mag insturen.
Bestandsnaam graag als volgt opstellen: Datum clubavond (yyyymmdd) - naam fotograaf - volgnummer.
Voor de activiteiten van de afdeling zie: afdeling-03-drenthe-vechtdal (fotobond.nl)
Klik op een regel om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
Slider
G = Gespreksleider, R = Reserve, X = Afwezig. Update 2023-02-10, onder voorbehoud!
Datum | Onderwerp | Jan | Herry | Bert | Annelies | Geert Vos |
26-01 | Series | G | R | X | - | G |
23-02 | BFW2023 | X | - | - | X | - |
9-3 | Oog in beeld | - | G | X | G | R |
13-4 | Industriele fotografie | G | - | G | R | - |
11-5 | Food foto's | - | G | R | - | G |
12-01. Nieuwjaarsborrel
Nieuwjaarsbijeenkomst (door Herry Vos)
GiAF-leden komen bij elkaar om het nieuwe jaar te vieren. 18 in getal, er zijn wat afwezigen, jammer. Maar verheugend: ook Patricia is er weer. En verdrietig: Tineke maakt bekend dat ze vanwege haar slechter wordende ogen moet stoppen. Ze blijft welkom.
Voorzitter Annelies heet iedereen welkom. Een echte toast laten we afwezig. Voor zover ik weet waren er ook geen bubbels. Behalve de GiAF-bubbel, waarin we ons tot 22.00 uur opsloten, onder het genot van heel veel en heel divers eigengemaakt lekkers, spetterende China Lights-beelden op het scherm, een klassiek-mooi filmpje van bruggen-Mans en de verrassende foto-oplossingen van de fotofeuilleton 2022, en ook nog 2021. En uiteraard werd er heel veel gekletst, overal kleine groepjes, steeds wisselend van samenstelling. Bijzonder gezellig, en een goed begin van dit nieuwe fotojaar.
Foto: Jan van der Ende.
Foto: Bart Romijn.
Foto: Annelies Neuteboom.
Foto: Marsia Stelling.
Foto: Eric Machiels.
26-01. Series
Thema-avond: Series (door Hans Rossing)
Bij binnenkomst werden we verrast met enkele tafels vol foto’s in passe-partouts. Tijdens het rondje bestuursmededelingen vertelde Geert (V) dat de expositie in de kerk van Annerveenschekanaal inmiddels is verhuisd naar woonzorgcentrum ’t Holthuys in Annen. De daar tot-nu-toe geëxposeerde foto’s zijn meegenomen naar deze clubavond en konden door de makers mee naar huis genomen worden. Geert vertelde erbij dat door het ophangen van de langverwachte extra rails er nu tientallen extra foto’s in ’t Holthuys kunnen worden tentoongesteld.
Het onderwerp van vanavond was ‘Series’. Ieder lid kon hiervoor twee series van 3 of 5 samenhangende en elkaar versterkende foto’s ter bespreking insturen (uit Jaarprogramma 2023). Deze korte inleidende tekst bevatte toch nog heel wat stof voor discussie: wat is een serie en uit hoeveel foto’s bestaat die of mag die bestaan?
Een algemene definitie van een serie is: Een rij van dingen die op elkaar volgen. Een algemene definitie van een fotoserie is: Een aantal foto’s dat op een of andere manier met elkaar samenhangt. De definitie die vanavond werd gehanteerd is: Een serie bestaat uit een aantal foto’s met hetzelfde onderwerp (iets dat je ‘vast kunt pakken’), verbonden door een thema (de samenhang).
In de inleiding werd gesproken over 3 óf 5 foto’s, toch was er enige discussie of 4 foto’s nu wel of niet kon. Daarop is niet een definitief antwoord gekomen, ik zou dus voor de ‘veiligheid’ in ieder geval voor wedstrijden voor 3 of 5 kiezen en niet voor 4 (maar dat is mijn persoonlijke mening).
Daarnaast was er voorafgaand aan de bespreking nog discussie over de vraag: bespreken met behulp van de beamer of toch liever met geprinte foto’s? Voor beide standpunten zijn voor- en nadelen te verzinnen en beide standpunten kenden dan ook voor- en tegenstanders. De afspraak voor deze keer was: met behulp van de beamer. En zo geschiedde.
Als ik goed geteld heb zijn er in totaal 8 series besproken van 5 inzenders. Bij iedere serie werd begonnen met de basisvragen: wat is het onderwerp en wat is de samenhang? Het was leuk om vast te stellen dat hierover de meningen verschilden waarbij er natuurlijk geen echt goed of fout is.
Ook bestond bij sommige inzenders twijfel over de beste foto(’s) gerelateerd aan het doel van de serie. Is iedere foto individueel sterk én voegt hij wat toe aan de serie? Ze hadden daarom meer dan 5 foto’s per serie ingestuurd zodat daar gezamenlijk over gepraat kon worden. Daarbij werd enthousiast gewisseld in de volgorde, werden foto’s verwijderd en (op een andere plaats) weer toegevoegd, werden foto’s gecropt, gespiegeld, een beetje geëdit en werd met de beeldverhouding gespeeld. Hierbij bleek dat al deze zaken veel invloed kunnen hebben op de kracht van de uiteindelijke serie en dat het dus zeker de moeite waard is om daar aandacht aan te besteden! Er werd ook gekeken naar herhaling in de beelden, soms is dit gewenst omdat het een functie heeft maar het kan ook saai worden.
Er werd ook regelmatig verwezen naar de wijze waarop een professionele jury naar een serie kijkt en tot een oordeel komt. Hierbij is de eerste indruk bijna doorslaggevend, een jurylid heeft maar weinig tijd voor dat eerste oordeel en moet dus ‘gegrepen’ worden.
Al met al veel tips en informatie voor de inzenders om mee aan de slag te gaan.
9-02. Algemene Ledenvergadering
Algemene Ledenvergadering (door Jetty Bentlage)
De Algemene Leden Vergadering werd door 21 leden bezocht. Fijn dat iedereen zo betrokken bij de club is. Ivonne had helaas corona en kon dus niet notuleren, maar Bert heeft het overgenomen. Binnenkort krijgen de leden ze toegestuurd samen met de actiepunten. En dan kunnen direct de (tekstuele) opmerkingen ingestuurd worden, zodat deze niet meer op de volgende ALV behandeld hoeven te worden. Op de inhoud gaan we wel pas volgend jaar in.
Het bestuur was blij dat de contributieverhoging geen problemen gaf. Het bestuur had het ook liever anders gezien, maar in deze dure tijd is het onvermijdelijk. Twee euro is nog niet veel, want een tekort van bijna 1000 euro op de begroting gedeeld door 30 leden geeft een verhoging van meer dan 30 euro per lid. Dat zou natuurlijk te gek zijn, maar gelukkig kunnen we nog interen op ons vermogen.
John Beugeling gaat vanaf nu het A-team versterken. Als er leden bij een commissie willen, kunnen ze dat altijd aangeven bij het bestuur.
Verder is besloten is dat ieder lid voortaan maximaal twee foto’s mag insturen voor de clubavonden, zodat alle foto’s aandacht kunnen krijgen. Graag in de naam van de foto vermelden: de datum, je eigen naam en een volgorde, 1 voor degene die je het eerst besproken wilt hebben:
20230528-Bert-1.jpg en 20230528-Bert-2.jpg
Dit is altijd na te kijken op deze website bij ledeninformatie. (foto’s aanleveren voor de clubavond)
23-02. Aangepast! GiAF BFW2023 inzendingen beoordeeld door BeFoAm leden
Selectie BFW 2023 door leden BeFoAm (John Beugeling)
Deze bijeenkomst stond helemaal in het teken van de selectie van foto’s voor de Bondsfotowedstrijd 2023. De laatste tijd kwamen de inzendingen van GiAF niet heel positief uit de jurering van de Fotobond. Daarom is er deze keer voor gekozen om contact op te nemen met de fotoclub BeFoAm uit Beilen, omdat zij de laatste jaren regelmatig hoog geëindigd zijn. Twee Bmk’ers (Bondsmeesterklasse), Hans Nienhuis en Ab Postma van BeFoAm waren bereid gevonden om de meer dan 50 foto’s die wij hadden ingezonden voor de voorselectie van de BFW23 te beoordelen.
Deze avond waren beide Bmk’ers aanwezig om hun commentaar te geven op elke individuele inzending via een expres-bespreking van ongeveer een halve minuut per foto. Daarna hebben beiden heren apart een selectie gemaakt van de inzendingen, waarna ze uit beide selecties een eindselectie gemaakt hebben die zij voorstelden om in te zenden voor de BFW23.
Als laatste heeft Ab van een aantal foto’s verbeteringen gemaakt die hij tijdens deze zitting besprak. Voor de bespreking van de individuele foto’s waren de inzendingen in aparte groepen ingedeeld, zoals architectuur, dieren, diverse, landschappen, macro en sport. Het voert te ver om in dit verslag het commentaar van elke individuele foto weer te geven. Hiervoor is van de hele avond een film gemaakt, zodat wanneer je er niet bij aanwezig kon zijn, het eventueel weer terug gekeken kan worden (zie voor de link onder het kopje YouTube).
Over het algemeen werd de technische kwaliteit van de foto’s als goed beoordeeld. Echter de beoordeling was dermate kritisch uitgevoerd dat op elke foto wel enkele aandachtspunten/ aanbevelingen gegeven werden waarvan de belangrijkste waren:
- Dynamiek, dynamiek en dynamiek. Meerdere foto’s werden als te statisch beoordeeld. Door enkele aanpassingen zouden de foto’s veel dynamischer gemaakt kunnen worden. Dit werd dermate vaak benoemd dat in het publiek al gevreesd werd dat je ‘s avond thuis aan niets anders meer zou kunnen denken dan: “het moet dynamischer”.
- Het onderwerp decentraliseren verhoogt de spanning in een foto. - je blik over een foto loopt van linksboven naar rechtsboven, rechtsonder, linksonder en naar het midden. Vermijd daarom in de hoeken grote vlakken waar niets gebeurt.
- Witte/heldere vlakken trekken veel aandacht. Wanneer in die vlakken niets gebeurt, verwijder ze door croppen of door ze donkerder te maken. Wanneer dat niet mogelijk is laat daar wat gebeuren wat de aandacht trekt. (Photoshop).
- Denk erover na wat het onderwerp van de foto is/wat je ermee wil zeggen. De kunst is om een zekere mate van spanning te creëren/onduidelijkheid in te brengen waardoor je gedwongen wordt om uit te vinden wat er staat/wat er mee bedoeld wordt.
- Probeer ‘storende’ elementen zo veel mogelijk te verwijderen. Kijk goed wat storend kan zijn, of laat anderen er eens naar kijken (foto-blindheid).
Beide heren lieten daarna hun eigen top 10 keuzes zien. Opvallend was dat ze zes dezelfde foto’s geselecteerd hadden. Uiteindelijk werd de gezamenlijke Top 10 gepresenteerd. Hier viel mij op, dat op relatief veel foto’s personen te zien waren. Na deze presentatie liet Ab nog enkele voorbeelden zien van aanpassingen aan de ingezonden foto’s door middel van croppen, decentraliseren, reduceren van witheid en verwijderen/ toevoegen van elementen via nabewerking. Dit was heel verhelderend voor wat bedoeld werd met de aandachtspunten/aanbevelingen en het was bijzonder om te zien hoe de compositie van de foto’s soms door hele kleine aanpassingen toch duidelijk verbeterd werd. Dit laatste was aanleiding dat sommige het een goed idee vonden om elkaars foto ook eens in kleine groepjes te beoordelen, alvorens ze in te sturen voor toekomstige bijeenkomsten. Op het laatst werden nog enkele tips gegeven voor de BFW in het algemeen:
- Zelfde passe-partouts, liefst in het wit.
- Volgorde belangrijk voor wat betreft kleur/formaat etc.
- Maak de foto’s niet te groot, beoordeling vindt plaats op niet meer dan een meter afstand.
Op het eind van de avond was er nog gelegenheid om foto’s, waaronder ook enkele winnende BFW-foto’s, van beide mannen te bekijken. Al met al een zeer geslaagde en vooral leerzame bijeenkomst.
Tips passe-partoutsnijden naar aanleiding van selectieavond BFW 2023 (door Ab Postma)
Even een berichtje over 23 februari, ik hoorde de vraag waarom heb je de uitsnede van de foto's op de passe-partouts er zo uitgehaald. Ik gebruik hiervoor een Duits gratis te downloaden programma waarin de je buitenmaten van het karton moet invoeren en dan de fotomaat. Het programmaatje geeft dan een keuze hoe je de foto wilt plaatsen. Je kunt kiezen voor een rekenkundige centrering, een visuele centrering, boven 1/3 onder 2/3, de gulden snede of je kunt zelf een maat invoeren. (www.heise.de)
Uit kostenbesparend oogpunt heb ik in het verleden bijna alles op A4-formaat laten afdrukken. Mijn vierkante foto's hebben een maat van 18,5 centimeter vierkant, je houdt dus nog wat wit over omdat het papier 21 centimeter breed is. Mijn rechthoekige foto's hebben standaard in de lengte richting altijd een maat van 26 centimeter.
Wat ik doe is het gat voor de vierkante foto's 19,5 of 20 centimeter vierkant maken. Je vierkante foto heeft dan rondom een rand wit binnen het passe-partout, de foto komt dan meestal beter tot zijn recht. Dat gebeurt ook met de liggende foto's, ze staan in mijn passe-partouts altijd met een kleine witrand eromheen. In Photoshop kun je met canvasgrootte het formaat van het afdrukpapier ingeven en zo de foto precies plaatsen op het afdruk vel. Als club kun je ervoor kiezen dat één iemand dit regelt en ook alle afdrukken verzorgt, als je dan ook tien passe-partouts laat maken met de op deze manier verkregen uitsparingen komt dat de presentatie ten goede. Ik zelf heb wel minsten vijf soorten uitsneden in het passe-partout waarin ik elke keer op deze manier mijn foto plaats. Ik heb dan ook minstens vijf passe-partouts van elke soort klaarliggen. Als je dan een serie wilt laten zien zitten ze allemaal op dezelfde plaats. Dit zorgt voor rust aan je ogen. Je kunt als club deze manier ook gebruiken om ervoor te zorgen dat er een rustige lijn van plaatsen in een serie van tien foto's kan komen.
{slider 2-03.Lezing Wiliam Harpe Cameranu}
Lezing van William Harpe bij de afdeling 03 (Jan van de Ende)
William Harpe, werkzaam bij CameraNu, hield in Hoogeveen een lezing voor de Afdeling 03. Voor een groep van 24 mensen werd door William ingegaan op allerlei technische aspecten van de fotografie en welke invloeden dat heeft op je foto’s. Denk aan verschillende camera’s (spiegelreflex- versus systeemcamera en de ontwikkeling van de sensoren), lenzen en filters.
Afstand, Belichting en Compositie
William stelde zich eerst voor en hierbij kwam naar voren dat hij ook docent was voor een fotografiecursus ABC bij CameraNu. Daarop werd de vraag gesteld wat ABC betekende. ABC staat voor Afstand, Belichting en Compositie. De drie aspecten die essentieel zijn in de fotografie en waar iedere fotograaf mee bezig zal zijn.
Ontwikkelingen
Hierna vertelde William het nodige over de ontwikkelingen van de camera’s. Medio 60’er jaren deed de spiegelreflexcamera zijn intrede. De digitale fotografie werd voor het eerst mogelijk in september 1981. Deze camera’s hadden floppydisks nodig om de bestanden op te slaan. Onderstaande foto is uit de begin jaren.
Sony Cybershot.
Filter
Daarna ging William naar de techniek met de eerste vraag wie er een filter op zijn lenzen heeft en waarom. Daar kwamen verschillende reacties op. Degene die geen filters gebruikte hadden als argument het lichtverlies van het filter. Degene die wel een filter gebruiken gaven voornamelijk aan deze te gebruiken als bescherming van het objectief. William gaf een uitleg dat een filter niet persé nodig is voor grote beschadigingen van het glas van de lenzen, omdat we allemaal zeer zuinig zijn op de objectieven. Wel moeten we regelmatig stofjes en aanslag verwijderen van het glas. Daarvoor gebruiken over het algemeen een luchtpompje met borsteltje en reinigingsvloeistof en een zacht reinigingsdoekje. En andere wijze is er eigenlijk niet. Hierdoor ontstaan wel minuscuul kleine beschadigingen in de coating op het glas. Om dat te voorkomen wordt geadviseerd een filter te gebruiken. Immers een filter vervangen is vele malen goedkoper dan een lens vervangen.
Lichtabsorptie
Maar het argument van lichtabsorptie van filters dan? Glas heeft de eigenschap dat een deel van het licht dat op het glas valt wordt gereflecteerd (zie figuur 2). De coating op het glas moet de reflectie van licht tegengaan en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk licht door het glas gaat. William liet zien dat kwalitatief goede filters (zijn wel de duurdere filters van ca 70 euro of meer) geen of zeer weinig licht reflecteren en dus het licht gewoon doorlaten. (maar een goedkoper filter voldoet volgens hem tegenwoordig ook prima, red.). Hij toonde dit aan met een instrument dat het lichtverlies kan meten en in een grafiek zichtbaar kon worden gemaakt. Zichtbaar licht begint bij 400nm en eindigt bij 780nm.
Diagram lichtdoorlaatbaarheid van een uv-filter.
Uv-licht
Voor wie meer wil lezen over de lichtdoorlaatbaarheid van filters en coating op de filters, zie HOYA New Catalog-V3-THK.qx (cvp.com). Nu dan de vraag of het filter een uv-filter moest zijn of dat een gewoon glasfilter gebruikt kon worden. Bij de analoge fotografie zijn de films gevoelig voor uv-licht. De sensors van de digitale camera’s zijn niet uv-gevoelig, dus is een uv-filter feitelijk overbodig. Een gewoon glasfilter van goede kwaliteit voldoet uitstekend. Het blijkt dat de kwaliteit van de verschillende coatings inmiddels zo goed zijn doorontwikkeld dat deze lichtreflectie nagenoeg voorkomen. Met een instrument werd het effect van lichtdoorlaat van verschillende filters gedemonstreerd. William gaf vervolgens een uitleg over het kleurenspectrum waaruit het licht bestaat. Ook hiervoor had hij een apparaat bij zich dat dat zichtbaar maakte. Ook hier werd zichtbaar gemaakt dat met name in het spectrum ultraviolet en blauw er behoorlijk wat licht niet werd doorgelaten bij filters van lagere kwaliteit.
Lenzen
Vervolgens heeft William een uitleg gegeven wat de effecten zijn van het gebruik van groothoek-, standaard- en telelenzen. Hij begon met de uitleg wat nu eigenlijk een standaardlens is. Daar bestond bij de aanwezigen nogal wat misverstand over. Een standaardlens heeft als eigenschap dat, van het beeld op de foto gemaakt met een standaardlens, door de beschouwer van de foto goed is in te inschatten op welke afstand het object en de fotograaf af staat. Bij een groothoeklens wordt het perspectief in het beeld zo veranderd dat het lijkt dat de afstand tussen twee objecten op de foto veel groter is dan dat dit in werkelijkheid was. Voor de telelens is dat tegenovergesteld. Daarnaast zien we dat bij een groothoeklens de verticale lijnen aan de zijkant van een beeld niet meer recht omhooglopen, maar trapeziumvormig staan. Met een enkele voorbeeldfoto’s werd dit duidelijk gemaakt.
Leerzame avond
De avond begon om 20:00 uur en was om 22:00 uur afgelopen, maar als we tijd hadden gehad, had William zeker nog wel een uur kunnen vullen en de aanwezigen kunnen boeien. Een onderwerp is namelijk niet aan de orde gekomen en dat onderwerp is ‘Wat is de invloed van de fotografie op de maatschappij’. Dat onderdeel willen we nog wel een keer van William horen. Wij vonden het in elk geval een zeer leerzame avond die werd gepresenteerd door een inspirerende spreker, die op een begrijpelijke wijze de verschillende aspecten heeft behandeld. Dit kwam mede doordat ook de aanwezigen vragen stelden aan William. Ik hoop dat de afdeling William of een collega nog bereid kan vinden voor een lezing over het onderwerp dat door tijdgebrek niet is behandeld.
9-03. ' Oog in beeld'
Thema: Oog in beeld (door Patricia Drenth)
Na alle mededelingen van Annelies, en dat waren er nogal wat, begonnen we rond acht uur met het bespreken van de foto's. Het thema van deze keer was ‘Oog in beeld’. De opkomst was, ondanks het slechte weer met sneeuw, groot, we waren met 20 mensen. Er waren veel foto's ingeleverd, vooral heel veel foto's met naalden en uiteraard....ogen.
We hebben alle foto's besproken en iedereen had weer een andere kijk op elkaars foto's, wat tot leuke gesprekken leidde. Zo was er de discussie of alleen een foto van een oog voldoende was voor dit thema, of dat dit breder moest worden gezien. We hebben van deze avond ook nog wat geleerd; zo blijken aardappelen ook ogen te hebben en worden sommige knikkers kattenogen genoemd. We zagen niet alleen ogen van mensen voorbijkomen, maar ook van honden, katten, uilen, slangen en poppen. Er waren dit keer ook veel bewerkte foto's ingezonden. Gezien het grote aantal inzendigen viel er veel te bespreken, waardoor de pauze dit keer wat korter was dan gebruikelijk. De foto's worden gebruikt voor de zomerexpositie en er zaten zeker mooie foto's voor de expositie bij, hoewel er nog andere bij kunnen komen. Op een gegeven moment was het al ruim over tienen en werd het tijd om de barre tocht door de sneeuw te ondernemen en weer huiswaarts te keren.
Foto: Hans Rossing.
Foto: Patricia Drenth.
13-03. ALV van de afdeling en inleveren series
Algemene Leden Vergadering van de Afdeling 03 in het Herman Bavinckhuis aan Stoekeplein 7 in Hoogeveen. Ook dienen dan de prints van de series ingeleverd te worden (digitaal aanleveren via ).
{slider 15-03. Uiterlijke inzenddatum prints BondsFotoWedstrijd}
Dit is de laatste dag dat de foto's van de Bondsfotowedstrijd ingeleverd kunnen worden bij de Fotobond.
23-03. Workshop foodfotografie
Workshop met Karel en Margreet Hulskers. Het duo uit Eexterveen is al eerder bij onze club geweest. Ze zullen opnieuw vertellen hoe voedsel mooi op de foto gezet kan worden. Daarnaast zullen ze de leden begeleiden met het fotograferen tijdens deze workshop.
5-04. Bespreking series; Herman Bavinckhuis, Hoogeveen
Ook dit jaar zijn er in de afdeling Drenthe Vechtdal series ingeleverd. De series zullen deze avond besproken worden. Doel van de series is, om de leden te stimuleren bezig te gaan met seriematig fotograferen en zo te komen tot een kwalitatief goede serie die wellicht kan meedoen met Foto Nationaal.
De bespreking is in het Herman Bavinckhuis aan Stoekeplein 7 in Hoogeveen.
13-04. Thema: Industriële fotografie - bruggen - viaducten
Maak foto's voor dit thema al dan niet in je eigen omgeving
25-05. Doe-avond: Foto's gemaakt m. b. v. een glasplaat/tabletop
Gebruik je mobiel/tablet/flitser/lamp als lichtbron. Zoek vooraf op internet/pinterest wat tabletop precies is en doe alvast inspiratie op. Info over te gebruiken glas komt nog.
Tip:
Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: maak het glas goed schoon. Neem wat glasschoonmaakmiddel mee en een doekje en begin het deel waar jij gaat fotograferen schoon te maken. Vergeet ook niet om een microvezeldoekje mee te nemen om zowel de lens als het camerascherm schoon te houden. Door het glas goed schoon en droog te maken voorkom je al het grootste werk. Zeker in de nabewerking zul je dit merken omdat er geen vieze plekken zichtbaar zullen zijn.
8-06. Minimalistische landschapsfotografie
Wanneer je de workshop niet hebt gevolgd, zoek op internet wat dit is.
23-11. Spreker Evert van den Berg
Een gepensioneerd cameraman, opgeleid aan de Filmacademie met 30 jaar internationale ervaring. Hij verzorgt avondvullende programma's speciaal voor fotoclubs.Deze avond komt hij naar Gieten. Evert houdt een presentatie over zijn werk als cameraman en de raakvlakken tussen video en fotografie. Fotografie is tenslotte de moeder van film en video.
Tijdens de ALV van 2023 is besloten dat je twee foto’s mag insturen.
Bestandsnaam graag als volgt opstellen: Datum clubavond (yyyymmdd) - naam fotograaf - volgnummer.