GiAF JAARPROGRAMMA 2022 (update 2022-05-26)
Klik op een regel om details te zien
Bij elke datum zijn details te vinden over wat er verwacht wordt of er staat een artikeltje hoe de avond verlopen is.
Gespreksleiders overzicht
G = Gespreksleider, R = Reserve, X = Afwezig. Update 2022-07-22, onder voorbehoud!
Datum | Onderwerp | Jan | Herry | Bert | Annelies | Heidi | Geert Vos |
13-1 | Oud&nieuw | G | G | - | - | - | |
27-1 | Series | G | R | G | X | ||
10-3 | Macro/close-up | - | - | R | G | G | |
24-3 | Vrij werk | G | G | - | - | R | |
14-4 | Fotolootjes | G | R | X | G | - | - |
12-5 | Street art | - | - | G | - | G | R |
9-6 | Selectie FMDV | - | G | - | R | G | |
8-9 | Filmpjes | X | - | - | X | - | - |
22-9 | Fotoshoot | X | G | - | X | R | G |
13-10 | Vrij werk | X | - | G | X | G | R |
27-10 | K-ZW Architectuur | X | R | G | X | - | G |
24-11 | Imperfectie | G | - | X | - | G | R |
8-12 | Jaar karakteristiek | G | R | G | - | - | |
22-12 | Vrij werk | G | - | - | G | R | - |
13-01 Skype-avond met thema 'Oud en Nieuw'
Thema: 'Oud en Nieuw' (door Annelies Neuteboom)
Tien leden meldden zich de eerste clubavond van 2022 op Skype om de negen foto’s van vijf deelnemers te bespreken. Herry en Jan van der Ende waren de gespreksleiders en vroegen de aanwezigen om om de beurt een foto te beoordelen op de vragen: voldoet de foto aan het thema? Hoe creatief is de maker geweest? Wat zijn de fotografische kwaliteiten van deze foto?
De meeste foto’s voldeden aan het thema en bij maar drie foto’s was er een verwijzing naar oudejaarsavond. Bij een aantal kwam het thema toch niet helemaal uit de verf. Als er een heel oud kannetje en een iets minder oud kannetje op een foto (van Pauline) staan, doet dat niet direct denken aan oud en nieuw. Bij haar foto van de koffiemolens was dat duidelijker en die foto werd ook als sfeervoller ervaren.
Het vervagende verdorde hortensiabloemetje naast de bloemknop moest volgens Herry verwijzen naar het vervagen van het oude, maar dat zou je niet weten als het thema niet bekend was en werd eerder als storend ervaren, vooral omdat het zo midden in beeld staat.
Foto: Herre Vos.
De i-watch van Bert riep heel wat vragen naar de techniek van het apparaatje op, maar de barometer op de achtergrond werd door velen niet herkend. Maar men vond het wel heel goed bedacht.
De algemene mening was dat de oude en nieuwe tak van de hortensia (weer van Herry) beter zouden uitkomen op een minder drukke achtergrond (wat trouwens een ietwat verkreukeld reflectiescherm was). Nog wat andere wetenswaardigheidjes: de glazen champagne van Marsia zijn gefotografeerd voor een vuurwerkfoto op de iPad en was de meest creatieve foto. Haar handjes hadden niets van doen met gebarentaal, maar zijn tekenhandjes (net zoals een tekenpop) en moesten het aftellen naar nieuwjaar voorstellen.
Foto: Marsia Stelling.
Bart legde uit dat hij de technische specificaties van zijn bloemfoto (telelens, ISO 4000, t1/600 en f11 en manuele scherpstelling) van tevoren instelt en dat die maken dat de bloem zo mooi scherp is. Bij zijn foto’s van de windmolens plus molen Goliath werd druk gediscussieerd over het eventueel weghalen van de kleine molen + vlaggen en nodigde uit om toch eens een groepsuitje naar de Eemshaven te maken.
Er was door het klein aantal foto’s alle tijd om even na te praten.
Doordat er zo weinig foto’s waren kon ik ze ook allemaal beschrijven. Dit is niet te doen bij 20 foto’s.
27-01 Bespreking series
Thema: series (door Bart Romijn)
Sinds eind oktober 2021 hebben we elkaar niet meer fysiek ontmoet op een GiAF-clubavond vanwege covid-19. Erg fijn dat het weer kan, weliswaar met wat regels, maar toch was het gezellig. Welkom in ons midden, een nieuw lid Eric Machielse; gespecialiseerd in het gouden- & blauwe uur en avondfotografie.
Het thema is deze avond ‘Series’. Een goede serie bestaat uit enkele individueel goede foto’s die elkaar moeten versterken. Vijf leden durfden deze uitdaging aan te gaan. Een serie foto’s wordt in real life naast elkaar gezet op papier en ingelijst, waardoor een verspringende horizon of verspringende lijnwerking een onrustig beeld geeft, ook dienen kleurgebruik, contrast en helderheid niet te ver uit elkaar te liggen, tenslotte moet er voorzichtig omgegaan worden met verschillende beeldverhoudingen en perspectiefwerking, staand en liggend formaat door elkaar kan wel, maar ook hier, met beleid: ,,Individueel goede foto’s die elkaar moeten versterken”, dat blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. Eén van de moeilijkste zaken is, dat de maker, zijn of haar bedoeling over kan brengen op de toeschouwer. Bijvoorbeeld de ’Lekkere luchten serie’ van Pauline, kwam over als enkele landschapsfoto’s met wolken en wolkenfoto’s met een streepje landschap eronder. Er ontstaan dan eigenlijk twee series.
Foto's: Pauline Hellema
Een serie van Annelies met gele en blauwe vlakken leverde na wat schuiven met de volgorde een verrassend goede lijnwerking op, waardoor de serie nog beter werd dan de oorspronkelijk voorgestelde volgorde. De serie met de spelende kinderen bleek verbeterd te kunnen worden door één ervan te spiegelen en de eerste en laatste foto er uit te laten.
Foto's: Annelies Neuteboom
De serie zwart-wit-fjordenfoto’s van Jetty gaven ook veel variatie in kracht na de nodige schuif en kill-your-darlings-acties. Een sfeervolle serie mistfoto’s leverde na wat schuiven een mooie panoramafoto op.
De serie van Gert met het gele korstmos en roest leverde na wat schuif en advies qua inkaderen van één foto ook een fraaie serie op. De serie van Herry met onderdelen van een gezicht kon aan kracht winnen door de neus van dezelfde kleurtoon te voorzien als de ogen en de mond. De reservefoto van het geheel in één afbeelding paste er niet bij. Bert Deelen heeft aantekeningen gemaakt voor wat betreft het vastleggen van de gewijzigde volgorde van elke serie na het schuiven van foto’s.
Seriematig werken (door Heidi Jonker)
Naar aanleiding van de series stuurde Heidi bijgaand tekst in:
Werken met een concept – basis
1. Wat ga je fotograferen?
Kies een onderwerp dat dicht bij je eigen interesse ligt. Iets dat jou interesseert en waar je je altijd al in hebt willen verdiepen.
2. Wat wil je daarover vertellen? (communicatiedoelstelling)
Dit is het thema dat je verder gaat uitwerken. Welke boodschap of welk gevoel wil je overbrengen aan de kijker? Verdiep je d.m.v. (visueel) onderzoek in je onderwerp en kies een invalshoek die bij jou past. Vermijd clichés.
3. Welk techniek ga je gebruiken? (creatieve doelstelling)
Bedenk welke technische stijlmiddelen passen bij het thema. Welk licht en standpunt is het meest geschikt; werk je in kleur of zwart-wit; diafragma, sluitertijd, hoog of laag contrast, enz.
4. Wat is je plan van aanpak?
Beschrijf de praktische en organisatorische zaken. Ben je afhankelijk van andere mensen? Heb je toestemming nodig? Of specifieke apparatuur of attributen? Welke afspraken moeten gemaakt worden?
10-3 Thema: macro en close-up
Macro en close-up (door Bert Deelen)
Het thema van vanavond start direct met een discussie over wat is het één en wat is het ander. Aangezien er verschillende meningen rondgingen heb ik het toch maar even nagezocht:
“Het verschil tussen een macrofoto en een close-up is de vergrotingsschaal. Close-up-fotografie loopt tot 1:1-vergroting en macrofotografie begint bij 1:1- tot 10:1-vergroting. 1:1-vergroting betekent dat 1 centimeter in het echt 1 centimeter in verhouding met je beeldchip is.”
Het gaat er dus om hoe groot je onderwerp op de beeldchip terecht komt. De kleine sensor van een mobieltje is zonder extern objectief niet/nauwelijks geschikt om macrofoto’s te maken.
Vandaag was het debuut van Heidi als gespreksleider. Ze deed het samen met Annelies. Leuk weer eens een frisse aanpak. Ander soort vragen en een andere manier om met de zaal om te gaan. Een versterking van het gespreksleidersteam.
Foto: Heidi Jonker.
De foto’s zijn van slechts zeven inzenders, dat mag wel weer eens wat meer worden. Doordat er redelijk veel tijd per foto genomen wordt komen we niet toe aan de derde foto’s. Veel foto’s hebben een beperkte scherptediepte (logisch gezien het thema) maar een paar hebben een “plat” onderwerp waar wel alles scherp is. Zoals Geert Dik’s foto van kiwi-schijf met zaadjes erin, deze wordt door de gespreksleiders als foto van de maand verkozen.
Foto: Geert Dik.
24-3 Thema: vrij werk
Vrij werk (door Eric Machiels)
We bespreken vanavond, onder leiding van de gespreksleiders Jan en Herry, 20 foto’s met uiteenlopende onderwerpen variërend van portretten van Herry (gemaakt door Heidi in zwart-wit), een model met ochtendjas bij een deur als achtergrond (gemaakt door Jetty) en bronzen beelden ter waarde van 13.000 euro per stuk, die bij Mans in huis staan, tot landschappen met een kale boom (gemaakt door Marsia), een vuurtoren in de avond (de Rode Kabouter op Vlieland) met lange belichting van 6 seconden (gemaakt door Gert), een fraaie gekaderde zonsopkomst bij een bruggetje met mooie reflecties van de zon in de stalen brugleuning (gemaakt door Annelies). De laatste twee blinken uit door de compositie die beide fotografen hebben weten te maken.
Foto: Annelies Neuteboom.
Bart had positieve feedback over de foto van Eric, gemaakt in het wereldberoemde haventje van Noordpolderzijl tijdens het blauwe uurtje. Geert had het onderwerp van de vorige clubavond nog even doorgetrokken met twee fraaie macro’s, waarbij hij het onderwerp goed in het midden had gelaten. Sommigen commentatoren konden zich niet voorstellen wat het onderwerp was. Marsia liet een foto zien met prachtige contrastrijke kleuren van witte bloesem tegen een felrode achtergrond van een container met kleine groene blaadjes als complementair detail. Pauline had goed opgelet bij het station in Assen met betrekking tot een mooie complementaire kleurcompositie, een blauwe trein met een gele deur en het gele dak van het station met de blauwe lucht ertussen.
Foto: Pauline Hellema.
Geesje liet een tweetal actiefoto’s zien van de motorcross, de ene met iets meer actie als de andere. Misschien was ze samen met Bart daar geweest. Hij leverde een actiefoto in van een motorcrosser die gepand was en waar veel beweging in zat. Ook dieren ontbraken vanavond niet; een foto die tijdens STAR was gemaakt door Jetty van twee hondjes tussen de rails bij een wissel, een giraffekop van Pauline (volgens Herry een mannetje wat je kon zien aan de lengte van de hoorns) en een tafereeltje met koe en kalf (door Eric), dat volgens de commentatoren van Paulus Potter kon zijn, in het Zuid-Limburgse landschap.
Foto: Jetty Bentlage.
Even na tien uur wordt de clubavond door Annelies afgesloten en gaat iedereen moe maar voldaan naar huis.
25-3 Het uitgestelde uitje naar China lights in Emmen
GiAF-uitstapje naar het China Lights Festival in het Rensenpark (door Ineke Schuringa)
Met in totaal 16 personen zijn we tegen de avond naar het China Lights Festival in het Rensenpark in Emmen vertrokken. De trip werd eerder uitgesteld in verband met het slechte weer.
Deze Lichtfestivals worden vaak georganiseerd rond Chinees nieuwjaar, zoals ook elf jaar geleden in dit park, het voormalige Noorder Dierenpark in Emmen.
Voor een aantal leden was dit een mooie gelegenheid om weer eens foto’s te maken onder omstandigheden, waarbij het licht zeker niet optimaal was en hierbij te experimenteren met verschillende instellingen, al dan niet met gebruik van een statief.
Hoewel het behoorlijk druk was bleek er toch voldoende mogelijkheden te zijn om bovenstaande uit te proberen; er was in ieder geval genoeg moois om te fotograferen!
En dan is het nadien altijd spannend om de foto’s op de computer te bekijken: zijn ze inderdaad zo goed geworden als ze op het display leken?
Foto's: Ineke Schuringa.
Toch enigszins verkleumd konden we daarna in het café weer wat op temperatuur komen en onder het genot van een drankje, nog wat napraten over deze belevenis.
Al met al weer een gezellig GiAF-uitstapje.
Foto's: Annelies Neuteboom.
donderdag 7-4 Jurybespreking series
Seriebespreking (door Pauline Hellema)
“De foto’s op zich zijn juweeltjes”, jubelt Sake Elzinga, wanneer hij een serie te beoordelen krijgt. “Maar, vier foto’s passen wel in de serie, de vijfde niet.” Het blijft lastig om een goede serie te maken, blijkt in Hoogeveen, waar de afdeling Drenthe Vechtdal haar jaarlijkse avond organiseert, waarop series worden besproken. Vaak passen vier foto’s wel in een serie, maar valt de vijfde er buiten.
Van tevoren kon je jouw serie(s) opsturen. Deze worden dan besproken en beoordeeld door een jury, die dit jaar naast Sake Elzinga (fotograaf uit Assen en fotojournalist voor NRC) uit Janny Wieringa (lid van de Fotobond) bestond. De beste serie(s) kan/kunnen worden genomineerd voor Foto Nationaal. Janny heeft een fly-over gemaakt met de punten hoe je een serie maakt. In het kort: je moet een onderwerp hebben - zeg: mens - én een thema - hoe breng ik de mens in beeld. Je moet een verhaal willen vertellen.
De bespreking van de foto’s leverde de nodige discussie op, Janny en Sake waren het ook niet altijd met elkaar eens. Soms heeft de maker ook andere bedoelingen met de serie dan de besprekers er in zien. Volgens Sake zou een serie meer een geheel worden in zwart-wit, wat ook een rustiger beeld geeft.
Herry heeft een serie ingeleverd bestaande uit vier details van een gezicht in klein formaat met als laatste foto het hele gezicht in groot formaat. Volgens de jury zou dit een super serie geweest zijn, als hij voor de laatste foto ook nog een detail had gemaakt. Dan was hij de nummer 1 van de avond geworden. Nu werd dat een serie bestaande uit ramen in een vervallen huis.
Foto's: Herre Vos
De animo was dit jaar helaas niet erg groot. In totaal waren er slechts vijf series ingestuurd. GiAF-leden hebben achteraf op verzoek van Jan van der Ende nog extra series meegenomen. Die konden echter niet in de prijzen vallen. Hopelijk zullen er volgend jaar meer series worden ingestuurd en meer fotografen/bezoekers aanwezig zijn. Het is echt leuk en interessant om series van anderen te zien en het commentaar erop te horen
14-4 Fotolootjes
Thema: Fotolootjes (door Geert Dik)
Het heeft even geduurd voordat we het thema fotolootjes konden bespreken. Ik zie in mijn mail dat ik op 15 mei 2020 het fotolootje nr. 6 heb ontvangen met het onderwerp Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels en de techniek Lensflare.
Lootje: Oude Maasweg - Amazing Stroopwafels. Techniek: lensflare. Foto: Geert Dik.
Nog even wordt de bedoeling aangehaald. Leden maken een foto van het onderwerp waarbij de techniek zoals in het fotolootje is aangeven wordt toegepast. Het inleveren van het lootje gebeurt op fotonummer zodat de maker anoniem blijft. En dan is de opdracht van de avond om te raden wat is het onderwerp, de gebruikte techniek en wie heeft de foto gemaakt. Klinkt eenvoudig maar het werd al snel duidelijk dat dit een behoorlijk lastige en moeilijke klus is.
Bij de eerste foto blijkt al snel dat een onscherpe lp-hoes waarop onder andere de markante contouren van een jonge Freddie Mercury afgebeeld staan, niet bij iedereen leidt tot de herkenning van de popgroep Queen. De ietwat jongere fotografen herkennen minder snel de klassieke popgroepen. Maar een panoramafoto met een vijverpartij, fraai vertekend, prominent in beeld wordt niet snel geassocieerd met het onderwerp ‘Mien Toentje’. De ‘import’-leden van onze fotoclub herkennen Ede Staal en zijn repertoire niet, begrijpelijk.
Lootje: 'Bohemian Rapsody' - Queen. Techniek: Scherptediepte. Foto: Bart Romijn.
Enkele foto’s geven een duidelijke, ‘stille’ hint waarover het onderwerp gaat en bij een aantal foto’s is het onderwerp lastig te raden. Soms werd er ook te ver door gedacht. Bij een foto van een ijsklomp kwamen de leden onder meer op Cold As Ice van Foreigner en andere suggesties, maar was het thema gewoon: 'IJs'. . Ook al is een afbeelding duidelijk, het achterhalen van het thema blijkt toch vaak lastig.
Lootje: Thema: 'IJs'. Techniek: Lensflare. Foto: Jetty Bentlage.
De technieken als scherptediepte, lensflare*, tegenlicht, panorama, vogelperspectief, lange sluitertijd, high-key** werden in de meeste gevallen snel achterhaald. En dat mag je toch wel verwachten van fotografen. De foto met bolletjes voor het onderwerp mix met de techniek macro is aanleiding voor een doe-avond. Pauline legt uit hoe zij deze foto heeft gemaakt door gebruik te maken van melk en olie wat leidt tot een bijzonder effect. Dit gaan we terugzien op een van de volgende doe-avonden.
- Lootje: Thema: 'Mix'. Techniek: Macro. Foto: Pauline Hellema (zonder macrolens).
- * Lensflare is een lichteffect in een foto dat niet waarneembaar is met het blote oog. Het lichteffect ontstaat in de camera door reflecties tussen de verschillende lens elementen. Zodra de sluiter opent valt het licht op de camerasensor gedurende de sluitertijd. Nu pas wordt de vervorming vastgelegd in de foto (red.). (Zie foto's Geert Dik en Jetty Bentlage).
** High-key-fotografie benadrukt de lichte tinten in de foto, waardoor puurheid en eerlijkheid in de foto worden versterkt. De tegenhanger is low-key. Hierbij worden de mystiek, verholenheid en duisternis in de foto benadrukt (red.).
Lootje: 'The River' - Bruce Springsteen. Techniek: High-key. Foto: Annelies Neuteboom.
Zat 23-4 Fotoshoot bij Sonja de Ridder in Gieterveen.
Thema: workshop Sonja de Ridder (door Pauline Hellema)
Het zat al twee jaar in de pen - verschillende keren uitgesteld door corona - maar 23 april is het eindelijk zover. We gaan de fotoshoot doen bij Sonja. Het is een onderdeel van 60 jaar GiAF.
We komen om 13.00 uur aan op het mooie plekje in Gieterveen. Sonja woont in een oude boerderij met een wilde tuin eromheen. Het is prachtig weer, Sonja ontvangt ons in de tuin met koffie en thee.
We, dat zijn Marsia, Bart, Patricia, Wessel, Pauline en Eric. Laatstgenoemde heeft zijn vader meegenomen als model. Sonja vraagt ons wat wij onder een fotoshoot verstaan. De meesten van ons denken dan aan portretfotografie in tegenstelling tot modelfotografie. Sonja legt uit, dat het bij portretfotografie gaat om de persoon (zijn karakter, werk) weer te geven. Bij modelfotografie gaat het om het beeld van het model, dat de fotograaf in gedachten heeft. Hierbij is goede communicatie en respect voor je model heel belangrijk.
Tegen 15.30 uur is iedereen zo’n beetje uit gefotografeerd en sluiten we af met koffie en thee. We praten nog wat na en om 16.00 uur gaan we met een goed gevoel naar huis. Het was een zeer geslaagde fotoshoot. Met veel dank aan Sonja voor haar gastvrijheid en inspirerende inbreng.
Sonja de Ridder laat model Marsia zien welke houding zij moet aannemen (foto: Pauline Hellema).
28-4 Lezing door Joram Krol, fotograaf uit Groningen. Deze avond is doorgeschoven naar 9 juni
Lezing Joram Krol (door Gert Lammersma)
Joram Krol zou vanaovond een lezing geven over zijn werk. Iedereen was ruim op tijd aanwezig in afwachting van Joram. Op een gegeven moment kwamen er steeds meer vragende blikken en werd er bij iedere auto die langs kwam vol verwachting naar de deur gekeken of Joram binnen kwam.
Na wat verwoede pogingen om contact te leggen is er, nadat duidelijk werd dat er vandaag geen lezing gegeven werd, besloten om de doos tevoorschijn halen met foto’s van GiAF uit de “oude doos". Zo werden er verschillende series uit het verleden van GiAF bekeken en oude herinneringen opgehaald.
De lezing van Joram Krol gaat voor de herkansing op 9 juni. We hopen op een grote opkomst.
12-5 Thema: street art
Het thema van deze clubavond is street art. Dit is een kunstvorm van diverse illegaal, en soms ook legaal, aangebrachte kunstuitingen aan de openbare weg die niet tot de pure graffiti of officiële kunst behoren. Denk aan stickers, sjabloondruk en posters, maar ook eigenmachtig geplaatste beelden, muurschilderingen. Ook ludieke verkeersborden kunnen street art zijn.
Thema: Street Art (Door Heidi Jonker)
De fotobespreking vond plaats in groepjes. Via een usb-stick waren de foto’s verdeeld over een aantal laptops. We zochten een plek bij een laptop waar onze eigen ingeleverde foto’s niet op werden geprojecteerd. We wisselden drie keer van plaats om foto’s te bespreken. Daarna werden alle foto’s nog een keer plenair vertoond en voorzien van kort commentaar. Hierbij vielen een aantal dingen op:
- Hoewel formele kunst officieel niet onder street art valt, hadden een aantal leden dat wel als zodanig geïnterpreteerd.
- Foto’s waarop een relatie tussen de street art en de omgeving was vastgelegd, waren over het algemeen sterker dan die waarop dat niet was gebeurd. Het gevaar van een platte registratie ligt dan op de loer.
- Vaak geconcludeerd: door in te zoomen ontstaat een beeld dat spannender is dan het kader waarvoor de fotograaf had gekozen.
Foto: Herre Vos.
Foto: Geert Dik.
Foto: Eric Michiels.
Foto: Henry Koops
14-5 Jubileumdag Fotobond
Jubileumdag Fotobond (door Annelies Neuteboom)
De jubileumdag van de Fotobond begon al om 10.00 uur in Amersfoort, in de Prodentfabriek. Deze was omgetoverd in een leuke ambiance, waar allerlei bedrijfjes zitten en verschillende ruimtes zijn voor diverse lezingen/activiteiten. Ook Gert en Wessel waren er.
Het ochtendprogramma was voor iedereen met o.a. een gesprek van Tom Meerman (bestuurslid Fotobond) en Roos Schouw (hoofdredacteur van fotoblad Focus) over de geschiedenis van de Fotobond. Ook was er een interview met foto’s met Raymond Rutting.
Tussen de middag moesten we met z’n allen op een groepsfoto en was er tijd voor een verantwoorde lunch.
Foto: John van Loon.
’s Middags verdeelden we ons. Ik heb een lezing bijgewoond van Willem Wernsen, een straatfotograaf, die een smeuïg verhaal hield en sprekende zwart-witfoto’s liet zien. Daarna heb ik met de portfoliobespreking een aantal series laten bespreken door Peter van Tuyl. De andere GiAF-leden hebben ieder verschillende andere lezingen bijgewoond.
Als toetje kregen we allen een humoristisch presentatie van de Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg, die foto’s toonde van ‘Holland op z’n smalst’. Al met al een onderhoudende en inspirerende dag.
9-6 Lezing door Joram Krol, fotograaf uit Groningen
Vooral bekend van zijn zwartwit portretten van mensen aan de zelfkant van de maatschappij. Maar hij doet meer.
Zat 25-6 Slotdag: De STAR Stadskanaal
Slotdag (door Annelies Neuteboom)
De goden waren deze slotdag niet gunstig gezind. Nadat het twee jaar niet door kon gaan, wilden we dit jaar weer met z’n allen gezellig op pad. Maar door vakanties en andere verplichtingen zouden er maar elf leden mee. Helaas, daarvan moesten er nog drie afhaken vanwege corona en drie anderen door andere ziekte/oorzaak.
Dus waren we met z’n vijven (Bart als organisator, Gert, Wessel, Herry en Annelies) bij Museumspoorlijn S.T.A.R. in Stadskanaal. Zaterdag is klussendag en vrijwilligers waren in de werkplaats druk doende met een grote stoomlocomotief. Wij konden zo mooi de trein, het gereedschap en de stoomwolkjes mooi fotograferen. Op het terrein stonden een aantal oude rijtuigen en locomotieven, die door hun afbladdering en roest een mooi object vormden voor abstracte foto’s. Omdat de trein met diesellocomotief (die door een groep afgehuurd was) pas na 14.00 uur zou vertrekken en de stoomtrein pas in de loop van de middag naar buiten ging, zijn we eerst gaan lunchen bij Villa De Beuk, waar we heerlijk in de tuin konden zitten (zonder Wessel, die moest om 12.30 weg).
Al met al hadden we ons er wat meer bij voorgesteld, maar gelukkig waren de weergoden ons wel gunstig gezind, waardoor we mooie Hollandse wolkenluchten boven het emplacement en de treinen konden fotograferen.
En schijnbaar was het nogal enerverend, want bij thuiskomst was ik bekaf en kreeg alsnog corona (Jan was al vier dagen eerder positief getest, ik ’s ochtends nog negatief).
Foto's: Annelies Neuteboom.
3-7 Bespreking BFW 2022, geen clubavond
Bespreking BFW 2022 (door Bert Deelen)
Herry, Eric, Gert en Bert zijn bij de BFW2022-bespreking geweest in Deventer. Er werden in het ochtendprogramma tien clubinzendingen (van de 120!) op de beamer getoond en door juryleden besproken. Dit was van de drie winnende clubs en zeven (willekeurige?) andere clubs. Aan het eind werd pas duidelijk gemaakt welke clubs de winnaars waren. Dat was GiAF bepaald niet. Helaas scoorden wij weer erg laag, ergens onderaan de lijst met scores van 18 tot 21 punten (van maximaal te halen 30 punten).
In het middagprogramma hebben we onze foto’s, op ons dringend verzoek, heel serieus laten bespreken door jurylid Gerald Hol. Hij gaf toen heel eerlijk antwoord dat onze foto’s te gewoon, te braaf, wat te saai e.d. zijn. Hij heeft dat voor elke foto wat genuanceerd en her en der laten zien hoe het beter kan (uitsnede anders). Eric heeft het geheel opgenomen, we zullen dat t.z.t. beschikbaar stellen.
Zijn methodiek is dat iedereen start met een 6. Soms zakt dat tot een 5 bij storende fotografische fouten en bij een gewoon goede foto wordt dat een 7. Pas wanneer hij onder de indruk is gaat het verder omhoog. Dan moet de foto wel in een paar seconden een goede indruk achterlaten. Gezien het aantal te jureren foto’s (1200!) is een diepe analyse onmogelijk.
Wij hebben hem bedankt voor zijn eerlijke en oprechte feedback en hij leek het ook echt te waarderen dat hij het zo mocht doen. De detailuitslag komt een dezer dagen op de site van de Fotobond beschikbaar.
De meeste foto’s van GiAF zijn bij Bert en bij een volgende clubavond worden ze aan de eigenaren beschikbaar gesteld.
6&7-8 Jacks Casino (voorheen Gamma racing day) op TT circuit.
Voorheen heette dit auto- en motorsportevenement op het TT-circuit ‘Gamma Racing Day’. Je mag op het hele circuit komen, zelfs in de pitstraat. Nadere mededelingen volgen te zijner tijd. Dit is geen GiAF-uitje.
8-9 Opening naseizoen. Filmpjes
Maak van je foto’s een filmpje van plm 3 minuten. Als het kan met muziek. Welke foto’s je kiest, is aan jou. Denk aan de foto’s van het uitje of je vakantie. Je kunt voor het maken van het filmpje bijvoorbeeld het programma Pictures-to-exe gebruiken
27-10 Thema: kleur en zwartwit – architectuur
Stuur twee foto’s in van exact hetzelfde beeld, de ene in kleur, de andere omgezet in zwartwit. Het onderwerp moet architectuur zijn.
12-11 Opening winterexpositie in de Heerencompagnie
Maarten Westmanj laat zijn foto’s zien, omlijst met zijn verhaal daarover. Hij is landschapsfotograaf en woont in Annen. Het gaat hem om het verhaal van het Nederlandse landschap, verteld in series en verhalen. Hoe wonderlijk, bijzonder en prachtig is het Nederlandse landschap.
24-11 Thema: Imperfectie.
Alles wat niet perfect is, waar iets aan mankeert, wat niet volmaakt is, een tekortkoming heeft: dat is het onderwerp. Foto’s worden in kleine groepjes besproken.
Je kan altijd drie foto’s insturen. De eerste twee worden altijd besproken, de derde alleen als er tijd voor is.
Voor alle thema-avonden kun je altijd een vrije foto insturen. Deze kan aan het eind van de avond, als er tijd over is, besproken worden.